To im ufa w podróży pokolenie millenialsów
Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej w Nowym Jorku uczestniczył w interesującej, międzynarodowej konferencji, zorganizowanej przez Signature Travel Network. Konsorcjum, które skutecznie udowadnia, że moda na samodzielne planowanie i organizowanie wyjazdów i zakup usług turystycznych za pośrednictwem internetu, nie oznacza dla biur turystycznych epoki schyłku. Posiadają one coś, na co rośnie popyt.
Pokolenie millenialsów, główna grupa klientów, która obecnie kupuje i wydaje najwięcej na otaczające ich dobra – nie jest tak do końca dziećmi sieci, jak się powszechnie sądzi. Nie rozstają się co prawda ze smartfonem, szukają informacji on-line i polegają na rekomendacji internautów, ale kupując usługi turystyczne, chętnie powierzają ich organizację konsultantowi ds. podróży. Biura turystyczne dostosowują się do tych oczekiwań. Narodowe organizacje turystyczne pomagają w nawiązywaniu współpracy pomiędzy touroperatorami i dostawcami usług.
Oferty pasują do aktualnej mody
W grudniowej National Conference zorganizowanej przez Signature Travel Network wzięło udział ponad półtora tysiąca amerykańskich konsultantów ds. podróży oraz blisko ośmiuset dostawców usług. Program konferencji obejmował seminaria i prezentacje, warsztaty branżowe oraz część wystawienniczą. Nowojorski ZOPOT aktywnie włączył się w tok wydarzenia. Uczestnicy konferencji uzyskiwali komplet informacji na stoisku informacyjnym, zapraszani byli na prezentacje dotyczące walorów turystycznych naszego kraju oraz na spotkania warsztatowe. Wiele amerykańskich biur podróży z wyraźnym zainteresowaniem zgłębia ofertę przyjazdową do Polski. Niejednokrotnie kierując się konkretnymi pytaniami stawianymi przez klientów.
W świadomości touroperatorów zza oceanu, Polska pozostaje z reguły w sferze zainteresowania historią i dziedzictwem kulturowym. Jako kraj europejski nie jest kojarzona spontanicznie „top of mind” z turystyką. Znajomość oferty turystycznej zawęża się do głównych miast i polskich obiektów z listy światowego dziedzictwa UNESCO. Jak mówi Anna Cichońska, dyrektorka nowojorskiego ośrodka POT, amerykańscy partnerzy z uwagą poszerzają aktualną wiedzę o propozycje z zakresu turystyki wypoczynkowej, specjalistycznej i aktywnej. Wszystkie prezentacje spotykają się z dużym zainteresowaniem, szczególnie, że oferty pasują do aktualnej mody adventure travel, która łączy wypoczynek aktywny z poznawaniem historii, dziedzictwa kulturowego i lokalnej obyczajowości. Polska oferta turystyczna wpisuje się w ten trend i jest jednym z obszarów promocji. Niezmiennie zainteresowanie budzą oferty związane z poznawaniem miast, Wrocławia, Gdańska, Poznania, Lublina, Torunia.
Uczestnikom konferencji Signature Travel Network, obecnym na zajęciach organizowanych przez nowojorski ZOPOT, zależało na nawiązaniu kontaktów z polskimi dostawcami usług turystycznych, gromadzili materiały informacyjne i promocyjne. Zapowiadali zwrócenie się o pomoc przy tworzeniu programów pobytu w Polsce.
Zyskują markę, stają się im niezbędni
Styl bycia i poglądy życiowe pokolenia millenialsów, budują znaczenie grupy zawodowej travel agentów. Klienci powierzają im organizację swojego czasu wolnego i chętnie płacą za takie usługi. Jak w przypadku niejednego zjawiska kulturowego, tak i to opiera się na pewnego rodzaju paradoksie.
Przedstawiciel pokolenia Y pozbawiony smartfona z dostępem do sieci, wpada w popłoch. Zna wszystkich za pośrednictwem Facebooka, czerpie informacje z mediów społecznościowych, szuka rekomendacji u blogerów i porad u bliskich ze społeczności online. Strzeże swojej niezależności, samodzielnie organizuje sobie życie – mimo to świadomie powierza jego fragment innej osobie. To swoisty ukłon złożony zaletom specjalizacji. Bo owszem, każdy może wyszukać w internecie informacje konieczne do ułożenia planu podróży, ale sztuką jest umiejętne posłużenie się zgromadzonym pakietem danych. Dobrze wyszkolony specjalista, osoba empatyczna, posiadająca doświadczenie, zrobi z nich lepszy użytek niż amator, nawet najbystrzejszy. Konsultanci ds. podróży wyczuwają intencje klientów, trafiają w ich gust, elastycznie dopasowują istniejące oferty do spersonalizowanych programów podróży, profesjonalnie je organizują. Kompetentni travel agenci zaskarbiają sobie zaufanie klientów, stają się im niezbędni. Zyskują markę. Myriad Marketing specjalizująca się w obsłudze marketingowej rynku turystycznego, podaje, iż z takich usług korzysta ponad jedna trzecia ludzi zaliczanych do millenials.
Po konferencji Signature Travel Network, polscy dostawcy usług turystycznych i touroperatorzy współpracujący z nowojorskim ośrodkiem POT, maja szansę na pozyskanie nowych klientów spośród generacji Y po drugiej stronie Atlantyku. Zaangażowanie w pozyskiwanie do współpracy ich zaufanych travel agentów, na pewno nie pójdzie na marne.