Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego

Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego / Patrycja Litwicka. Kraków : „Proksenia”, 2010,– 104 s.; ISBN: 978-83-60789-23-0
Patrycja Litwicka – ukończyła studia z zakresu turystyki i rekreacji w krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego o specjalizacji obsługa ruchu turystycznego. Jako animatorka czasu wolnego, szefowa animacji, pilot, rezydent oraz przedstawiciel brytyjskiej firmy Camp America miała okazję pracować w turystyce zarówno w USA jak i na rynku europejskim. Zatrudnienie w wysokiej klasy hotelach, parkach rozrywki, resortach, centrach konferencji i zjazdów umożliwiło jej poznanie specyfiki pracy w zależności od rynku. Swoje doświadczenia zawodowe zawarła w niniejszej publikacji.
„Najbardziej wartościowy element pracy, zasługujący na szczególną uwagę stanowi rozdział trzeci, który przynosi konkretne przykłady pracy animatora w różnych środowiskach społecznych (animacja wśród dzieci, młodzieży i dorosłych). Wybrany zestaw gier i zabaw ruchowych jest właściwie sklasyfikowany ze względu na wiek, płeć i miejsce realizacji. Autorka zaproponowała również szereg imprez, związanych z animacją wieczorową i nocną, przeznaczonych do realizacji w różnych grupach wiekowych. Ta część pracy ma dużą wartość praktyczną i stanowi kompendium wiedzy na temat zasad metodycznych i techniki właściwie prowadzonego procesu animacyjnego”. Z recenzji dr Lucyny Stanek – AWF w Krakowie
Publikacja z serii „Biblioteka metodyczna turystyki” przeznaczona jest dla animatorów czasu wolnego podejmujących pracę w ośrodkach wypoczynkowych, resortach i hotelach. Zawiera teoretyczne podstawy animacji, ocenę predyspozycji osobowościowych i organizacyjnych animatora, omawia prawne uwarunkowaniach zatrudnienia i pracy w animacji czasu wolnego. W osobnym rozdziale opisano przykłady pracy animatora w różnych środowiskach społecznych (animacja wśród dzieci, młodzieży i dorosłych). Autorka zaproponowała również szereg imprez, związanych z animacją wieczorową i nocną, przeznaczonych do realizacji w różnych grupach wiekowych. Zwrócono także uwagę na subiektywne i obiektywne trudności występujące w pracy animatora, wskazano różne sposoby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i zagrażających zdrowiu i życiu uczestników zajęć animacyjnych.
Spis treści
Od wydawcy
Wprowadzenie
1. ZAWODOWA SYLWETKA ANIMATORA
1.1. Zarys rozwoju animacji
1.2. Predyspozycje zawodowe
1.3. Typy osobowościowe animatorów
1.4. Role i metody w animacji
1.5. Zasady oddziaływania na grupę stosowane przez animatora
1.6. Bariery w animacji, czyli dlaczego ludzie niechętnie uczestniczą w zajęciach
1.7. Kultura osobista i aparycja
1.8. Program osobistego rozwoju animatora
1.9. Jakość w obsłudze ruchu turystycznego
1.10. Funkcje animacji
1.11. Czas wolny a animacja
1.12. Przykładowy plan pracy w animacji czasu wolnego
1.13. Etapy organizacji zajęć rekreacyjnych oraz animacja wieczorna
1.14. Public relations w animacji
2. PRAWNE UWARUNKOWANIA PRACY ANIMATORA
2.1. Formy zatrudniania animatorów
2.2. Zakres obowiązków, odpowiedzialności oraz potrzeb animatorów
2.3. Zakres obowiązków szefa animacji
2.4. Motywacja w animacji
2.5. Warunki, jakie powinna spełniać animacja
3. METODYKA I TECHNIKA PRACY ANIMATORA
3.1. Metodyka pracy z dziećmi
3.2. Gry i zabawy dla najmłodszych
3.3. Organizacja minidisco
3.4. Metodyka pracy z nastolatkami
3.5. Gry i zabawy dla nastolatków
3.6. Metodyka pracy z dorosłymi
3.7. Gry i zabawy dla dorosłych
3.8. Gry rekreacyjne
3.9. Zespołowe gry sportowe
4. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA GRUPY
4.1. Problemy w pracy z dziećmi i młodzieżą
4.2. Konflikty w pracy
5. ZACHOWANIE ANIMATORA W SYTUACJACH AWARYJNYCH I TRUDNYCH
5.1. Sytuacje awaryjne
5.2. Rady końcowe dla przyszłych animatorów czasu wolnego
BIBLIOGRAFIA
Zamówienia realizuje księgarnia internetowa wydawnictwa „Proksenia” : http://proksenia.pl/cgibin/shop?info=113&sid=46948d15 , data dostępu 23.04.2010