Strategia rozwoju i promocji małopolskiego produktu uzdrowiskowego na lata 2013-2018
Strategia rozwoju i promocji małopolskiego produktu uzdrowiskowego na lata 2013-2018. – Krynica-Zdrój: Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP, [2012]. – 200 s. : il. kolor. ; 21 cm. Okł. wliczona w paginację. Bibliogr. s. 187, netogr. s. 188. ISBN 978-83-932604-8-5 :● Dokument online: http://www.sgurp.pl/images/Strategia%20Rozwoju%20i%20Promocji%20MPU.pdf
Wstęp. Turystyka uzdrowiskowa jest jednym z priorytetowych produktów markowych Polski. O jej pozycji przesądzają zarówno atrakcyjność polskich miejscowości uzdrowiskowych, jak i tendencje światowe, zgodnie z którymi coraz częściej wypoczynek kojarzony jest z pobytem w ośrodkach realizujących usługi zdrowotne, z szerokimi możliwościami uprawiania różnych dziedzin sportu i dających możliwości bliskiego kontaktu z naturą.
Na obserwowany wzrost zapotrzebowania na turystykę uzdrowiskową wpływ mają takie tendencje, jak starzenie się społeczeństw przy jedno-czesnym zachowaniu dobrej kondycji do późnych lat, mniej liczne rodziny, czy wzrost świadomości zdrowotnej. W konsekwencji tych zjawisk powinien nastąpić ogólny wzrost zapotrzebowania na usługi o charakterze rozrywkowo-wypoczynkowym adresowane do osób w starszym wieku oraz popytu na produkty dla osób podróżujących pojedynczo („single” i „puste gniazda”), a także zwiększenie popytu na produkty luksusowe i produkty specjalistyczne.
Przy wyborze celu podróży będą brane pod uwagę zdrowotne aspekty spędzania czasu, popularniejsze będą wakacje aktywne lub oferujące aktywny wypoczynek, wzrośnie popyt na produkty związane z odnową biologiczną.
Zainteresowanie potencjalnego odbiorcy ofert kojarzonych z turystyką uzdrowiskową wymaga prowadzenia stałych działań prowadzących do podniesienia i utrzymania wysokiego standardu usług, jak również prowadzenia wysoce skutecznych działań promocyjnych i marketingowych. Niniejszy dokument jest efektem badań mających na celu wskazanie, w jakim kierunku powinien rozwijać się małopolski produkt uzdrowiskowy, by stał się konkurencyjny wobec innych marek kojarzonych z turystyką prozdrowotną, rekreacyjną, a także turystyką kulturową. Ma także odpowiedzieć na pytanie odnoszące się do właściwości skutecznych działań promocyjnych, powodując zaistnienie pozytywnego wizerunku małopolskiego produktu uzdrowiskowego w świadomości turysty krajowego i zagranicznego oraz zwiększenie zainteresowania pobytem w uzdrowiskach Małopolski. Strategia ma odpowiedzieć na pytanie, jakim potencjałem infrastrukturalnym dysponują małopolskie uzdrowiska i jak ten potencjał należy rozwinąć i wykorzystać, by usługi turystyczne świadczone w miejscowościach uzdrowiskowych stały się konkurencyjne, a w efekcie nastąpił wzrost gospodarczy małopolskich gmin uzdrowiskowych. Strategia odnosi się również do działań promocyjnych prowadzonych w obszarze małopolskich gmin uzdrowiskowych przez samorządy, uzdrowiska i podmioty komercyjne.
Niezbędne dla przejrzystości prezentowanego dokumentu jest przedstawienie podstawowych cech małopolskich uzdrowisk jako produktu, opisanie jego atrybutów jako marki. Działanie to jest punktem wyjścia do określenia pożądanych działań marketingowych, promocyjnych i public relations, których efektem ma być stała obecność produktu turystycznego małopolskich gmin uzdrowiskowych w świadomości konsumenckiej jako atrakcji turystycznej w zakresie turystyki wypoczynkowej, zdrowotnej, aktywnej i kulturowej dedykowanej różnym grupom odbiorców.
Źródło: Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP, data dostępu 25.12.2012