Kopalnia w mediach 2011
Sto ekip dziennikarskich z całego świata
W minionym roku w prasie i Internecie ukazały się 3852 informacje o kopalni. Oznacza to średnio 10,5 informacji dziennie. Podziemną Wieliczkę odwiedziło ponad 100 ekip dziennikarskich z całego świata. W kopalni gościli dziennikarze m.in. ABC, BBC, CNN, Kanału Pierwszego Telewizji Rosyjskiej, TV Rossija, Politiken oraz grupa francuskich blogerów. O solnych cudach pisały m.in. hiszpańska, niemiecka i chińska edycja National Geographic.
Program „Projekt: Europa” przedstawia przykłady skutecznego wykorzystania funduszy unijnych. W wakacje jego ekipa zawitała do wielickiej kopalni. Widzowie Jedynki dowiedzieli się wielu ciekawostek o powstających „Szlakach nowej przygody” oraz projekcie multimedialnej ekspozycji w komorach Lill i Kazanów. Filmowcy spędzili w Wieliczce niemal cały dzień. W głąb ziemi udali się szybem Regis – niczym prawdziwi górnicy zjechali w kuble (była to już ostatnia szansa skorzystania z tego rodzaju transportu przed montażem w Regisie nowoczesnej windy). Z kamerą odwiedzili również trasę turystyczną, podpytując zwiedzających o wrażenia. „Szlaki” były też tematem jednego z odcinków programu „Pojechany łikend” emitowanego przez TVN Turbo.
Gdzie zorganizować ślub a gdzie wesele? Co ma znaleźć się w menu? Nie są to decyzje łatwe, szczególnie, gdy jest się panem młodym, który pod czujnym okiem kamer musi podjąć je sam, bez konsultacji z narzeczoną. W październiku na kanale TLC (Discovery Polska) zadebiutowała polska edycja programu „Nie mów pannie młodej”. W trzecim odcinku pojawiła się wielicka kopalnia, która wprost oczarowała pana młodego jako miejsce idealne na zorganizowanie wesela.
Pongo jest dalmatyńczykiem, dodajmy, że bardzo mądrym i cierpliwym. Jako najlepszy przewodnik dzielnie towarzyszy swej pani Sophie Massei, która program za programem udowadnia, że osoby niewidome wcale nie muszą rezygnować z marzeń o podróżowaniu. Latem do Wieliczki zawitała ekipa francuskiej Upside Television realizująca kolejny odcinek cyklu „Through her eyes”. Sophie nie poddaje się. Sophie widzi świat dłońmi i tak też poznawała wielicką kopalnię – dotykając, słuchając, chłonąc zapach drewna i słony posmak kopalnianego powietrza.
Telewidzowie z wypiekami na twarzy śledzą każdy kolejny odcinek „Amazing Race”. Narodowe wersje popularnego reality show emitowane są m.in. w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach, Australii, Izraelu. Niejednokrotnie szczegóły produkcji kolejnych epizodów objęte są ścisłą tajemnicą. Tak właśnie było podczas realizacji w kopalni odcinka dla australijskiego Chanel 7 – efekty obejrzeliśmy latem tego roku. Przetaczanie kopalnianych wózków, poszukiwanie klucza otwierającego szkatułę ze wskazówką było zadaniem trudnym, ale też widowiskowym, dlatego producenci zdecydowali powtórzyć je w kwietniu 2011 w izraelskiej wersji „Amazing Race”.