Rozmowa z Tomaszem Wiktorem, prezesem Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej
Najważniejszy jest efekt synergii
Aktualności Turystyczne: - Projekt promocji Wielkiej Pętli Wielkopolski to zarazem pierwszy tego typu projekt produktu turystycznego w Wielkopolsce.
- Tak. Przy czym projekt promocyjny WPW jest prowadzony równolegle z działaniami inwestycyjnymi samorządów i przedsiębiorców. Na budowę marin, remonty śluz, przystani składają się środki unijne, publiczne i prywatne. Łącznie na sumę 60 milionów zł.
W projekt promocji WPW zaangażowało się 28 partnerów, w tym 26 samorządów, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu i Związek Miast i Gmin Nadnoteckich. Tworzą oni Radę Programową. W projekcie posiłkujemy się nie tylko tradycyjnymi narzędziami, takimi jak przygotowanie szerokiej gamy specjalistycznych materiałów drukowanych, udział w specjalistycznych wydarzeniach targowych, ale też wdrażaniem nowych technologii, jak np. aplikacja na urządzenia mobilne po Pętli w ramach systemu GPSwielkopolska, czy utworzenie dedykowanej strony internetowej www.wielka-petla.pl. Ukoronowaniem projektu była wielowątkowa kampania promocyjna w mediach krajowych, regionalnych, Internecie i za granicą. Najbardziej charakterystycznym jej elementem był spot promocyjny.
- Promocja WPW prezentowana na targach Tour Salon w Poznaniu to wierzchołek góry lodowej. Szeroka kampania promocyjna objęła rynek krajowy oraz rynki zagraniczne – niemiecki i holenderski.
- Ciężko pracowaliśmy przez okres zimowy obecni na wszystkich ważniejszych wydarzeniach targowych w tej części Europy – Boot & Fun Berlin, Boot Messe Duseldorf, Reisen Hamburg, ITB Berlin, Boot Holland, Boat Show - Amsterdam. Dlaczego właśnie tam? Bo po Polakach najliczniejszą grupą turystów odwiedzających Wielkopolskę są Niemcy i Holendrzy. Na dedykowanych stoiskach WPW znalazły się wydawnictwa w językach niemieckim i angielskim. Funkcjonuje strona www, na której między innymi reagujemy na pytania wodniaków. Przy projekcie pracownicy biura i partnerzy projektu musieli dużo się nauczyć, aby udzielać kompetentnych informacji. Największym efektem projektu jest jednak efekt synergii – branża prywatna i publiczna zaczęła współpracować. Efektem tej współpracy są powstające nowe obiekty na wielkiej pętli i rozszerzająca się oferta branży dla wodniaków i szeroko rozumianych miłosników turystyki aktywnej.
- Turystyka dla aktywnych i turystyka kulturowa – to dwa filary turystyki w Wielkopolsce. Symbolem pierwszego jest Wielka Pętla Wielkopolski, a drugiego Szlak Piastowski.
– Kolejnym hitem, który ma Wielkopolskę mocniej wpisać na krajową mapę turystyczną jest właśnie Szlak Piastowski. W chwili obecnej WOT pracuje nad projektem promocyjnym „Szlak Piastowski – początki państwa polskiego". W Gnieźnie koronowało się pięciu królów. Poznań jest po Wawelu drugim miejscem pochówku władców Polski. Tu się wszystko zaczęło. A przy tym to jest produkt unikatowy, żaden inny region w Polsce go nie ma. Do tego nadchodzi rok 2016, w którym wypada 1050 rocznica chrztu Polski. Nie można nie wykorzystać takiej okazji. Od kilku lat na podstawie porozumienia Marszałka Województwa Wielkopolskiego pana Marka Woźniaka oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego pana Piotra Całbeckiego działa Rada Szlaku Piastowskiego. Zaproszeni do niej naukowcy oraz przedstawiciele samorządów i branży zrewitalizowali szlak. Trzeba go było oczyścić z obiektów, którymi przez lata obrósł, a które nie miały nic wspólnego z czasami Piastów. W ten sposób wyodrębniono 25 obiektów – głównie średniowiecznych kościołów i klasztorów. Teraz planujemy zrealizować projekt promocyjny tego najstarszego kulturowego szlaku turystycznego w Polsce. Projekt obejmuje postawy budowania wizerunku - badania rynku, wydawnictwa wizerunkowe, profesjonalną kampanię. Logo szlaku już mamy.
- Dziękujemy za rozmowę.