Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - projekt na wielka skalę
Wbrew powszechnym opiniom turystów Zachodniopomorskie to nie tylko morze i plaża. To także wiele szlaków wodnych dających wielką szansę miłośnikom żagli. Dlatego Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna wraz z partnerami, korzystając z możliwości pozyskania środków unijnych z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Działanie 6.4), postawiła na rozwój sieci marin i portów turystycznych dla żeglarzy.
Przedmiotem projektu „Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego” jest budowa infrastruktury sieci portów i przystani jachtowych w otoczeniu Zalewu Szczecińskiego, w Szczecinie oraz na wybrzeżu Bałtyku. W wyniku jego realizacji planowana jest modernizacja istniejącej bazy do uprawiania żeglarstwa oraz poszerzenie jej o nowe lokalizacje.
Wybudowane zostaną mariny i porty turystyczne w Wolinie, Kamieniu Pomorskim, Rewalu, Mielnie i Darłowie oraz zostaną zmodernizowane mariny i przystanie jachtowe w Szczecinie (Marina Pogoń, Marina Gocław i Przystań Jachtowa AZS), Port Turystyczny w Trzebieży oraz Marina w Kołobrzegu. Porty te tworzą najważniejsze centra jachtowe sieci połączonych portów i przystani Pomorza Zachodniego. Odległość pomiędzy nimi nie przekracza 20-30 mil morskich, czyli kilku godzin żeglugi. Umożliwi to bezpieczne, turystyczne żeglowanie nie tylko dla wytrawnych żeglarzy, lecz również dla mniej doświadczonych pasjonatów żeglarstwa, nawet z rodzinami. Trasa Szlaku leży na głównej drodze wodnej prowadzącej ze stolicy Niemiec – Berlina poprzez Bałtyk do Skandynawii.
Zachodniopomorski Szlak Żeglarski jest w istocie jedną z nielicznych inicjatyw gospodarczych umożliwiających rzeczywistą realizację inwestycji o naturalnym charakterze transgranicznym, użytkowaną nie tylko przez mieszkańców obu krajów, ale także turystów wodniaków z krajów ościennych. Wynika to z charakteru żeglugi, która w naturalny sposób znosi granice i łączy społeczeństwa. Zalew Szczeciński i przyległe do niego akweny stają się tym samym unikatową w skali Europy przestrzenią swobody żeglugi, a Szlak - stymulatorem rozwoju gospodarczego przyległych gmin.
Szerszym kontekstem dla tego kierunku rozwoju jest pozycja Berlina jako wiodącej metropolii Europy. Wzmocnienie bazy infrastrukturalnej Szczecina i regionu Zalewu Szczecińskiego, a następnie wzrost potencjału i wielkości ruchu turystycznego spowoduje, że staną się one atrakcyjnym zapleczem turystyki wodnej dla tego olbrzymiego rynku. Budowa silnej marki i odpowiednio sprofilowanej oferty - przy doskonałych warunkach naturalnych - pozwoli pozyskać szeroko rozumiany obszar metropolii berlińskiej i powiązać rynek zachodniopomorski z rynkiem Meklemburgii-Pomorza Przedniego.
- poprzednia
- następna »»