Miejski System Informacji Turystycznej za 5 mln 600 tys. zł
Częstochowa - europejska stolica infomatów
W różnych punktach Częstochowy, miasta odwiedzanego co roku przez kilka milionów pielgrzymów i turystów, spotkać można 50 multimedialnych infomatów. To rekordowa ilość w Polsce, a prawdopodobnie także w Europie, bo takiej ilości multimedialnych stanowisk informacyjno-prezentacyjnych służących turystom, utrzymywanych przez miasto, trudno znaleźć podróżującym po naszym kontynencie nawet w słynnych stolicach europejskich. Prędzej można je tam znaleźć w sklepach, instytucjach czy galeriach - jako nośnik reklamy.
W Częstochowie - jakby tego było mało - na śródmiejskich skrzyżowaniach ulic, pieszym i kierowcom drogę do zabytków oraz instytucji pokazują słupki z drogowskazami informującymi o odległości do celu, a w newralgicznych punktach miasta natknąć się można na kilkadziesiąt tablic informacyjnych.
Wszystko to jest owocem projektu pod nazwą MSIT – Miejski System Informacji Turystycznej, zrealizowanego w roku 2008 ze środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
System dla kilku milionów
Częstochowa to jedno z trzech miejsc w Polsce, najbardziej rozpoznawalnych w świecie. Jasna Góra przyciąga co roku od 3,5 do 4,5 mln gości, pielgrzymów i turystów. Trudno się dziwić, że turystyka stała się jednym z priorytetów rozwoju miasta.
Powstał program, którego efektem ma być wciągnięcie turystów do śródmieścia, gdyż największym problemem miast będących mekką tak specyficznych gości, jakimi są pielgrzymi i turyści odwiedzający sanktuaria, jest zatrzymanie ich, choćby w śródmieściu, na okres dłuższy niż tylko kilkugodzinna wizyta na Jasnej Górze.
Stąd różne pomysły: propozycja powstania stacji przesiadkowej na terenie obecnej wygaszanej elektrociepłowni na Mirowie (dzielnica leżąca po przeciwległej stronie Alei Najświętszej Maryi Panny), odnowienie i wyremontowanie okolic Jasnej Góry – parków podjasnogórskich, rewitalizacji dochodzącej do klasztoru ulicy Św. Barbary, remont przyległej ulicy Kordeckiego, oczywiście III Alei NMP, ulicy 7 Kamienic, wszystkich placówek muzealnych i wystawienniczych (galerii Zdzisława Beksińskiego, powstanie galerii Dudy-Gracza, nowoczesnej wystawy w wyremontowanym Ratuszu Miejskim, powstanie Muzeum Pielgrzymowania), stworzenie oferty kulturalnej w wakacje – w okresie gdy zwykle placówki teatralne i filharmonia mają przerwę wakacyjną.
Wiele pomysłów z powyższego spisu zostało zrealizowanych. A kiedy tak się stało, powstała konieczność wykonania jednolitego systemu ułatwiającego poruszanie się i pobyt w mieście pielgrzymom i turystom.
Pomysł powstał w roku 2006, środki z funduszy unijnych przyznano w roku 2007, część wizualną zrealizowano w roku 2008. Jednocześnie prowadzono prace projektowe związane z przygotowaniem sieci infomatów (infokiosków). Każdy wolnostojący infomat według prawa jest projektem budowlanym, stąd zachodziła konieczność uzyskania pozwolenia na budowę, własności terenu, ewentualnie umowy dzierżawy, porozumienia z właścicielami budynku.
Całkowity koszt projektu wyniósł 5 mln 600 tys. zł. W tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 3 mln 240 tys. zł.
- poprzednia
- następna »»