Bilans Stołecznego Biura Turystyki
Stolica nie przespała Roku Chopinowskiego
Aktualności Turystyczne zaproszone zostały na zorganizowaną przez Stołeczne Biuro Turystyki konferencję podsumowującą rezultaty kampanii promującej Warszawę w Roku Chopinowskim. Jej miejscem było najnowocześniejsze muzeum biograficzne w Europie – Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie przy ulicy Okólnik 1.
W spotkaniu uczestniczyło grono osób bezpośrednio zaangażowanych w owo wiodące wydarzenie kulturalne minionego roku, jakim były obchody 200. rocznicy urodzin genialnego kompozytora, a także, o czym coraz częściej wspominają historycy – rzutkiego impresaria i menedżera potrafiącego zadbać o wpływy poprawiające stan rachunku bankowego, jakie przynosi działalność twórcza i koncertowa.
W piwnicach nasyconego elektroniką ceglanego bastionu Zamku Ostrogskich, przedstawicieli organizacji i instytucji zaangażowanych w promocję Warszawy i Polski podczas Roku Chopinowskiego 2010, powitała Barbara Tekieli, dyrektor SBT. Wśród obecnych byli między innymi Kazimierz Monkiewicz, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Alicja Knast, kurator Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Katarzyna Ratajczyk, dyrektor Biura Promocji Urzędu m. st. Warszawy, Małgorzata Błoch-Wiśniewska, dyrektor Biura Obchodów Chopin 2010 i Ryszard Kubiak, koordynator programów zagranicznych w BOCh, Tadeusz Milik, przewodniczący Forum Turystyki Przyjazdowej, Andrzej Szymański, prezes Warszawskiej Izby Turystyki, Jerzy Lach, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Jadwiga Orczyk-Niziołek, prezes LOT „Mazowsze Chopina", prof. Jacek Weiss, chopinolog, przewodnik turystyczny, autor praktycznego przewodnika turysty „Polskie ścieżki Chopina", Jacek Kowalewski, prezes Zarządu Warszawskiego Oddziału Przewodników PTTK, Iwona Kulesza ze Stowarzyszenia Pilotów Wycieczek oraz przedstawiciele biur podróży i touoperatorzy. Polską Organizację Turystyczna reprezentował Robert Kępiński, dyrektor Departamentu Planowania Marketingowego i Maria Lichota, DPL POT.
W projekty obchodów Roku Chopinowskiego 2010 w Warszawie zaangażowało się wiele instytucji. Obok Biura Promocji Urzędu m. st. Warszawy i Stołecznego Biura Turystyki, także Polska Organizacja Turystyczna, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Muzeum Fryderyka Chopina, Biuro Obchodów Chopin 2010, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Teatr Wielki Opera Narodowa, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Instytut Adama Mickiewicza, instytuty polskie za granicą, ambasady, międzynarodowe towarzystwa chopinowskie, a w skali kraju dodatkowo samorządy. Charakter realizowanych przedsięwzięć obrazowały trzy wiodące prezentacje: Biura Promocji m. st. Warszawa, Biura Obchodów CHOPIN2010 i Stołecznego Biura Turystyki. Teatrem ich działań był cały świat. Centrum koordynacji - Warszawa.
Chopin był warszawiakiem
Jaką strategię i jakie narzędzia promocyjne wybrać, aby Warszawa znalazła się na ustach całego świata – takie pytania postawiło sobie Biuro Promocji Miasta st. Warszawa, dysponujące na ten cel funduszem ponad 30 milionów złotych, w tym koszty na projekty miękkie wyniosły ponad 22 mln zł, a na infrastrukturę ponad 10,5 mln zł.
- Głównym celem naszych działań było podniesienie świadomości o Warszawie jako mieście Chopina, w którym artysta żył i rozwijał swój talent przez prawie 20 lat - mówiła Katarzyna Ratajczyk, dyrektor Biura Promocji Urzędu m. st. Warszawy podejmując próbę prezentacji dokonań swojej instytucji. Okazało się bowiem, że tej świadomości nie mają w wystarczającej mierze ani warszawiacy, ani mieszkańcy całego kraju, ani tym bardziej obcokrajowcy. - Z badania, które zrobiliśmy w 2009 roku wynikało, że tylko 20 procent mieszkańców stolicy wie, iż dzieciństwo i młodość Chopina upłynęły w Warszawie. Po roku działań, a w marketingu to jest bardzo krótko, badania z grudnia 2010 roku wykazały, iż już 33 proc. mieszkańców stolicy wie, że Chopin jest warszawiakiem. Był to bardzo wyraźny skok świadomości i z tego jesteśmy najbardziej zadowoleni - dodała dyrektor Ratajczyk. Poniesienie tej wiedzy na cały kraj wymaga jeszcze dużo pracy.
Jeśli chodzi o rynki zagraniczne, aby jak najefektywniej dotrzeć z działaniami do odbiorcy międzynarodowego Biuro Promocji, w uzgodnieniu z MSZ, zdecydowało się na wybór pięciu krajów strategicznych – Rosji, USA, Francji, Chin i Japonii. Postać Chopina jest tam bardzo dobrze znana, łatwiej więc było wpajać ich mieszkańcom przekaz o warszawskim rodowodzie kompozytora. Najskuteczniejsza okazała się praca na rynku francuskim, w Chinach i w Japonii, mniej efektywna w Rosji i w USA.
Golden Arrow w kategorii marketingu mobilnego
W czyn przekuto mnóstwo pomysłów. Spośród elektronicznych narzędzi promocyjnych opracowano nową interaktywną stronę internetową dla Polaków www.um.warszawa.pl/chopin i dla obcokrajowców www.e-warsaw.pl/chopin w pięciu językach. Uruchomiono autoprzewodnik MP3 „Warszawa Chopina" w ośmiu językach, do pobrania ze strony, umożliwiający turyście spacer śladami Fryderyka Chopina po 14 miejscach Warszawy. Z olbrzymim odzewem wśród turystów, warszawiaków i mediów spotkało się 15 multimedialnych ławeczek, zawierających schematy tras związanych z Chopinem oraz umożliwiających wysłuchanie fragmentu muzyki kompozytora. Opracowano i zainstalowano w ponad 160 tys. telefonów komórkowych aplikację zawierającą chopinowski przewodnik, mapkę, muzykę i kalendarz wydarzeń. Kampania promocyjna tej aplikacji zdobyła nagrodę Golden Arrow w kategorii marketingu mobilnego. Zaprojektowano fotokody, poprzez które pobiera się informacje o Warszawie i Chopinie z ławeczek chopinowskich i innych nośników – zabieg stosowany chętnie przez cudzoziemców, ponieważ za granicą jest bardziej popularny niż w Polsce.
- poprzednia
- następna »»