Balice super lotnisko Lider regionalnych lotnisk
Lotnisko w Balicach – Kraków Aiport - to pierwszy w kraju regionalny port lotniczy pod względem liczby pasażerów. W 2015 roku przez jego bramki przeszło ponad 4, 2 mln pasażerów, dając tym samym wzrost ich liczby o 11 % w stosunku do roku poprzedniego. Dziennie odprawia się tu średnio 11 565 pasażerów, a rekord dobowy wyniósł 16 878 osób.
Spośród lotnisk regionalnych po lotnisku krakowskim kolejną pozycję zajmuje Gdańsk z liczbą 3,7 mln pasażerów w roku 2015, dalej Katowice 3,07 mln, trzeci jest Modlin 2,58, i kolejno Wrocław ( 2,32 mln), Poznań ( 1,35 mln), Rzeszów (0,64 mln), Bydgoszcz (0,34 mln), Łódź ( 0,28 mln) , Lublin (0,26 mln), Zielona Góra( 0,0175 mln) .
Dobre dziesięć lat
Wystarczy wspomnieć, że dziesięć lat temu, w 2005 roku świętowano w krakowskim porcie lotniczym przekroczenie liczby 1 mln pasażerów, a potem w roku 2007 roku witano trzymilionowego gościa. Wtedy dynamika na kolejne dwa lata trochę osłabła, ale już od 2009 roku co roku obserwujemy kolejny konsekwentny przyrost pasażerów i liczb. Roczna ilość operacji lotniczych w Kraków Airport wzrasta w analogicznym tempie: z 10 tysięcy w 2004 roku do ponad 30 tysięcy w ubiegłym roku. Obecnie Balice mogą pochwalić się 78 połączeniami, w tym dwunastoma nowymi, realizowanymi przez 21 przewoźników, w tym czterech nowych pozyskanych w ostatnim czasie ( SAS, Iberia, Aegean, Air France). Ciągle też wzrasta częstotliwość dotychczasowych połączeń. Siatka połączeń rozwija się globalnie i lokalnie. Uruchomienie w sezonie lato 2016 nowego bezpośredniego połączenia Air France z Krakowa do Paryża, który jest siódmym najważniejszym węzłem lotniczym na świecie, to nie tylko okazja, by odwiedzić jedno z najatrakcyjniejszych miast w Europie, ale również skorzystać z globalnej siatki Air France-KLM, która obejmuje 316 miast w 115 krajach, w tym wiele ciekawych kierunków np. Szanghaj, Buenos Aires czy Mauritius. Z drugiej strony zainaugurowane od stycznia 2016roku rejsy pomiędzy Kraków Airport a lotniskiem Olsztyn-Mazury (SZY), realizowane liniami Sprint Air pozwalają dotrzeć w atrakcyjne zakątki Polski północno-wschodniej, na Warmię, Mazury i Polesie.
Kogo obsługuje lotnisko
Kim są goście portu lotniczego w Krakowie ? Przeważają wśród nich kobiety, jest ich 54%, ludzie młodzi (26-34 lata) stanowią 34 %, nieco starsi i nieco młodsi ( w przedziałach wiekowych 16-25 lat, 35-44 lat i 45-54 lat) w każdej z tych grup stanowią 16 % ogółu pasażerów, kolejne 12% należy do osób starszych w wieku 55-64 lata, a powyżej 65 lat - 6 %. Zdecydowana większość, bo 90% podróżuje do Krakowa docelowo, jedynie dla 10% z nich Kraków jest to miejsce przesiadki. Niemal wszyscy podróżują klasą ekonomiczną. Jako cel przylotu prawie 60% gości podaje wypoczynek, tylko co czwarty przylatujący deklaruje przyjazd w celach biznesowych. Wiadomo, że gros odwiedzających Kraków turystów to klienci niskokosztowych linii lotniczych, głównie młodzież, ale i seniorzy, którzy chętnie odwiedzają „miasto na topie”, zdobywające w kolejnych rankingach wysokie pozycje jako atrakcyjna destynacja turystyczna. Najwięcej pasażerów spośród przewoźników obsługują linie lotnicze Ryanair, ich klientów było w ostatnim roku ponad 1,9 mln. Na drugim miejscu jest EasyJet z liczbą 539 tys. pasażerów. Warto wspomnieć, że Kraków jest jedynym polskim lotniskiem, z którego startują samoloty EasyJet – firmy z 20 letnią tradycją. Trzecią pozycję zajmuje Lufthansa, z 490 tysiącami pasażerów.
Nowości na Balicach
Na Balicach zakończył się etap poważnych prac budowlanych. Przez jakiś czas pasażerowie cierpliwie znosili przeniesienie przylotów międzynarodowych do terminala krajowego, remonty i utrudnienia. Prace rozpoczęły się w kwietniu 2013 r. i były prowadzone etapowo, przy zachowaniu ciągłej obsługi ruchu statków powietrznych, bez ograniczania operacji lotniczych. Realizacja robót na czynnym lotnisku była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich służb operujących na lotnisku, a także dla pracowników portu, którzy na co dzień zarządzają infrastrukturą lotniskową - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. Ale to już za nami. Dziś dojeżdżamy na lotnisko w ciągu 17 minut nowoczesnym pociągiem kursującym co pół godziny, korzystając z darmowego wi-fi, a za bilet płacimy 8 zł. Pasażerowie przechodzą do terminalu bezpośrednio z peronu dzięki kładce łączącej terminal z parkingiem wielopoziomowym. Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniosła ok. 20 ha, w tym nawierzchni betonowych ponad 15 ha. Dzięki rozbudowie płyty postojowej, port zwiększył dostępną liczbę stanowisk postojowych o pięć, co pozwala na równoczesne stacjonowanie 22 statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (np. Boeing 737-800). Po rozbudowie zmienił się układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu Kraków Airport przyjmie więcej dużych statków powietrznych, o kodzie referencyjnym E i D, jak np. Boeing 787 Dreamliner czy Boeing 747. Po zakończeniu całości inwestycji terminal będzie składał się z: 18 gate’ów, 35 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, trzech rękawów i czterech taśmociągów bagażowych. Powierzchnia terminala obejmująca przed przebudową 16770 m², po pierwszym etapie zwiększyła się do 32000 m², a docelowo ma wynosić 54 470 m², czyli ponad trzykrotnie zwiększy się areał oddany do dyspozycji pasażerów, co umożliwi uzyskanie dodatkowych przychodów z usług poza lotniczych, dzięki rozwojowi oferty najemców w nowo dostępnej powierzchni.
Ciągłe podnoszenie jakości
Kraków Airport nieustanie podnosi zarówno jakość swoich usług, jak i dynamicznie rozwija swoją siatkę połączeń - mówi dyrektor handlowy Kraków Airport, Grzegorz Michorek - Przeszło 4,2 miliona obsłużonych pasażerów w ubiegłym roku, nowe bezpośrednie połączenia z Londynem Heathrow, Amsterdamem czy Zurichem oferowane przez największych europejskich przewoźników utrzymują nas na pozycji zdecydowanego lidera wśród polskich portów regionalnych. Nowa infrastruktura terminalowa, przebudowany wewnętrzny układ komunikacyjny, uruchomione bezpośrednie połączenie kolejowe do portu lotniczego, czy wreszcie Hilton Garden Inn Kraków Airport – hotel zlokalizowany bezpośrednio przy terminalu pasażerskim - to tylko wybrane zadania inwestycyjne, które znacząco podniosły komfort podróży naszych pasażerów.
W kwietniu firma Kraków Airport będzie gospodarzem jednej z najbardziej prestiżowych imprez światowej branży lotniczej: „Routes Europe”, odbywającej się corocznie w jednym z miast Europy. To spotkanie ważne dla wszystkich podmiotów, które chcą być obecne na europejskim rynku lotniczym. „Organizacja prestiżowej konferencji Routes Europe to korzyść zarówno dla lotniska jak i regionu” - mówi Jan Pamuła, prezes Kraków Airport - „Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję UBM. Rola gospodarza to dla nas wielki zaszczyt i potwierdzenie, że przyjęliśmy właściwą strategię rozwoju. Jest to również potwierdzenie silnej pozycji portu na rynku europejskim, możliwość zaprezentowania nowym liniom lotniczym naszego potencjału i silne wsparcie marketingowe, dla Krakowa i Małopolski - okazja do promocji wśród liderów opinii branży turystycznej. Jesteśmy głęboko przekonani, że dzięki doświadczeniu zespołu UBM konferencja zostanie zorganizowana na najwyższym poziomie”.
Routes Europe i ŚDM – branża turystyczna partnerem dla lotniska
Małopolska Organizacja Turystyczna wraz z Województwem Małopolskim i Gminą Miejską Kraków są partnerami „Routes Europe”. Uczestnicy tego wydarzenia, poza tym, że zapoznają się z najnowszymi osiągnięciami Kraków Airport związanymi z rozbudową i modernizacją lotniska, będą mieć okazję, by poznać Kraków i Małopolskę, odkryć atrakcje, które oferuje miasto i region. Branża turystyczna Krakowa i Małopolski z uwagą śledzi pozytywne zmiany zachodzące w krakowskim porcie lotniczym. Im więcej pasażerów, tym większe obroty hotelarzy, obiektów turystycznych, przewodników. Airport Kraków jest członkiem Małopolskiej Organizacji Turystycznej – mówi dyrektor MOT Paweł Mierniczak -. Wspólne działania przyczyniają się do promocji Krakowa jako ważnej destynacji w ruchu lotniczym. Nasze lotnisko, z kompletem najważniejszych europejskich linii lotniczych, jest poważnym atutem w ofercie turystycznej biur prowadzących incoming.
W Polsce impreza „Routes Europe” odbędzie się już po raz drugi. W roku 2006 w Warszawie w wydarzeniu wzięło udział prawie 300 uczestników. W tegorocznej edycji w Krakowie spodziewanych jest ponad 1 400 delegatów ze 130 linii lotniczych i 360 lotnisk. Grzegorz Michorek podkreśla wagę dobrej współpracy ze środowiskiem hotelarskim Krakowa: Kraków Airport jest otwarty na wspólne działania z branżą hotelową. Zarówno nasz program lojalnościowy (Kraków Airport Loyalty) jak i świadczone przez nas usługi premium dla pasażerów, w tym salony Business Lounge, czy serwis VIP z indywidualnym transportem pod samolot stanowią doskonałą płaszczyznę współpracy. Usługi te są oferowane naszym pasażerom nie tylko bezpośrednio przez Kraków Airport, ale również przez naszych partnerów z branży hotelowej, czy szerzej mówiąc - turystycznej, podnosząc atrakcyjność oferty dla wymagających klientów.
Światowe Dni Młodzieży to kolejne wyzwanie wymagające współpracy organizatorów, to również czas mobilizacji dla branży włącznie ze wszystkimi sektorami usług około turystycznych. Port lotniczy w Balicach spodziewa się w tym czasie nasilonego ruchu. Przewoźnicy sygnalizują zwiększoną ilość przelotów i już na dziś wiadomo, że niektóre linie lotnicze, w tym Alitalia , Vueling, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss International Air Lines zwiększą ilość lotów, wiemy też, ze niektóre loty będą obsługiwane większymi, niż zazwyczaj, samolotami – dodaje Grzegorz Michorek - na dziś mamy potwierdzone zwiększenie o ok 14-15 tys. foteli dla pasażerów - uczestników Światowych Dni Młodzieży, ale nie są to jeszcze ostateczne dane.
Elżbieta Tomczyk-Miczka