EDEN w Brukseli
Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki” podbija stolicę Europy.
W Brukseli 16 grudnia odbyła się konferencja Europejskiego Dnia Turystyki.
Uczestnicy mieli możliwość osobistego spotkania laureatów konkursu Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Kierunki – EDEN 2015, którego celem jest promowanie miejsc odpowiedzialnej i zrównoważonej turystyki, opartych o ekologię i wspierających lokalne zatrudnienie. Każda edycja konkursu jest poświęcona innemu tematowi wybranemu przez Komisję Europejską w porozumieniu z odpowiednimi narodowymi organizacjami turystycznymi (w Polsce partnerem jest Polska Organizacja Turystyczna). Zróżnicowanie tematów pozwala na pokazanie, jak bogate jest europejskie dziedzictwo. W kolejnych edycjach laureatami zostali: Rzeczpospolita Ptasia w Ujściu Warty (obszary chronione), Dolina i Bagna Biebrzy (turystyka wodna), Żyrardów (rewitalizacja) i Przemyśl (turystyka dostępna). Zwycięzcy są włączani do sieci Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych i uczestniczą we wspólnej międzynarodowej promocji.
Tegoroczną edycję (lokalna gastronomia) w Polsce wygrał Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki". Tworzą go certyfikowane restauracje i lokale, oferujące dania regionalne przygotowywane według tradycyjnych receptur. Przyznano też dwa wyróżnienia: „Gościnność i smaki Regionu Puszczy Białowieskiej" (będący wspólnym przedsięwzięciem restauracji, zajazdów i gospodarstw agroturystycznych) oraz „Szlak Kulinarny Mazowiecka Micha Szlachecka" (tworzony przez restauracje, których menu jest inspirowane mazowiecką i podlaską kulturą kulinarną). Natomiast na FB internauci najwięcej głosów oddali na „Kulinarny Poznań" doceniając kulinarne tradycje Wielkopolski serwowane w najlepszych poznańskich restauracjach.
W konferencji Europejskiego Dnia Turystyki wzięła udział Maria Napiórkowska, dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Ewelina Macierzyńska-Szwaja z Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki a także Karolina Jarosz ze Śląskiej Organizacji Turystycznej, Anna Księżnik, koordynatorka konkursu EDEN z Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Anna Olej-Kobus, ambasadorka konkursu EDEN w Polsce.
Podczas konferencji odbyły się cztery panele poświęcone promocji na świecie Europy, jako kierunku podróży. W sesjach (tłumaczonych na 6 języków w tym na polski) uczestniczyło ponad 300 osób i poruszono wiele istotnych zagadnień związanych ze współczesnymi wyzwaniami stojącymi przed turystyką na świecie. Spotkanie otworzył Sławomir Tokarski, Dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu Komisji Europejskiej. W kolejnych wystąpieniach oceniono, że przyszłość rynku turystyki na świecie jest bardzo dobra: Europa wciąż jest na pierwszym miejscu jako kierunek wyjazdów. W 2014 roku odwiedziło ją 581 milionów turystów, co oznacza 51% światowego rynku. Dla porównania w 2010 roku było to 380 milionów, zaś na rok 2030 szacuje się przybycie 500 milionów turystów z samej tylko Azji. Jednak wymaga to nieustającej konkurencyjności oraz budowania i promocji marki jaką jest Europa. W tworzeniu wizerunku naszego kontynentu jako pożądanego kierunku podróży z pewnością pomocne jest utożsamianie Europy z jakością, odpowiedzialną turystyką, różnorodnością kulturowego dziedzictwa i tradycją (jako pierwszego na świecie kierunku podróży turystycznych). Bardzo ważnym atutem jest też otwartość i bezpieczeństwo.
Obecnie Europa jest promowana poprzez różnorodne kanały dotarcia (strony internetowe, wydawnictwa, telewizję) jako miejsce wyjątkowe z racji swego dziedzictwa, a tym samym warte wydania pieniędzy, by je poznać. Czterech na dziesięciu europejskich turystów wybiera kierunek wyjazdu w oparciu o jego atrakcje kulturowe, zaś liczba ta wzrasta w przypadku turystów spoza Europy. Oznacza to, że Europa powinna coraz bardziej koncentrować się na działaniach skierowanych na inne rynki, aby dotrzeć do nowych klientów.
Coraz większą rolę w podróży odgrywa możliwość doświadczenia emocji: jednym z elementów poczucia klimatu danego miejsca jest między innymi lokalna kuchnia kultura i kontakt z miejscowymi ludźmi. Konkurs EDEN, mający na celu promowanie miejsc opierających się na zrównoważonej turystyce i lokalnych zasobach jest jednym z drogowskazów, pomagających w podejmowaniu decyzji jakie miejsca warto odwiedzić. Tym bardziej, że zrównoważona turystyka nie jest niszą i staje się coraz bardziej istotnym czynnikiem w decyzjach. Według badania 66% konsumentów na świecie deklaruje, że wolą kupować produkty i usługi od podmiotów które wdrażają programy wspierające społeczeństwo, zaś 46% z nich jest gotowych zapłacić dodatkowe kwoty na działania CSR (Nielsen Wire Survey, 2012).
Uczestnicy konferencji Europejskiego Dnia Turystyki poznali osobiście laureatów konkursu EDEN i mogli dowiedzieć się o ich atrakcjach (nie tylko kulinarnych). Na polskim stoisku Karolina Jarosz ze Śląskiej Organizacji Turystycznej opowiadała o szlaku kulinarnym „Śląskie Smaki”, zapraszając wszystkich do spróbowania ich osobiście podczas podróży do Polski. Pomocne w planowaniu wyjazdu były turystyczne mapy Śląska (w różnych wersjach językowych), przewodnik po regionie oraz prezentacje na CD i publikacja Culinary Trail Silesian Tastes z opisem atrakcji, restauracji i przepisami na tradycyjne dania.
Wieczorna gala w Concert Noble była okazją do pokazania zwycięskich miejsc i ich potencjału turystycznego. Wśród nagrodzonych miejsc znalazły się też kulinarne tradycje regionu Gornje Medjimurje z Chorwacji, włoskie miasto smaku Guardiagrele i tureckie Gaziantep. Do nagrodzonych dołączyło też najstarsze uzdrowisko Druskienniki na Litwie (w kuluarowych rozmowach porównywano receptury sękacza litewskiego i podlaskiego), wyspa Hiiumaa w Estonii (słynna z potraw z ryb) i region Jeseniky (z kuchnią opartą o tradycyjne morawskie dania). Nie zabrakło też przedstawicieli wysp: Maltę reprezentowało miasto Xaghra słynne z fig, Islandię – region Skagafjordur (oferujący aktywny wypoczynek), Irlandię – Szlak Kulinarny Burren (słynnym z krajobrazów, muzyki, historii i rzecz jasna kuchni), zaś Cypr – malowniczy region Pitsilia o długiej i bogatej historii (i równie ciekawej kuchni). Kuluarowe rozmowy zaowocowały nowymi kontaktami. Karolina Jarosz zaprosiła Nenada Gladica (czyli serbskiego Roberta Makłowicza) do wspólnego gotowania na Śląsku zaś Anna Olej-Kobus udzieliła wywiadu Lidii Komes z chorwackiego radio, zapraszając do odwiedzenia polskich laureatów EDEN.
Następnego dnia odbył się EDEN Network Meeting podsumowujący dotychczasowe osiągnięcia sieci EDEN, która przez 10 lat wyłoniła 75 zwycięskich kierunków, będących dla coraz większej grupy turystów gwarancją jakości i autentyczności. Przedstawiono także nowe strategie i planowane działania, zaś nowi laureaci podpisali Deklarację Brukselską, dołączając tym samym oficjalnie do sieci Najlepszych Europejskich Kierunków Turystycznych.
Więcej o konkursie i dotychczasowych laureatach na stronie http://edenpolska.pl/pl/)