Gorące telefony i wnioski z nich płynące
Ten tydzień, który kończy się w niedzielę, 11 czerwca (choć wyjątkowo może przeciągnąć się do poniedziałku), jest dobrym momentem dla tych, którzy lubią przeciągać i zostawiać na ostatnią chwilę, załatwienie spraw ważnych, mogących przesądzić o korzyściach w przyszłości. Upływa termin zgłaszania kandydatur do konkursu Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne – EDEN. Tematem przewodnim konkursu jest turystyka kulturowa. Największe szansę na wygraną, nagrody i promocję w krajach Europy, mają unikatowe miejsca, mniej znane przez turystów, mogące poszczycić się w ofertach turystycznych dziedzictwem lokalnej kultury.
Polską edycję konkursu EDEN realizuje Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki.
Eden to dla nich wymarzona szansa
Anna Księżnik, koordynatorka projektu EDEN w POT odbiera w ostatnich dniach wiele gorących telefonów między innymi od przedstawicieli regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, samorządów, instytucji, ale też od prywatnych przedsiębiorców i twórców produktów turystycznych. Z rozmów płynie budujący wniosek. Mamy w kraju całe mnóstwo miejsc, w których tkwi ogromny potencjał turystycznego rozwoju. Jedne dopiero raczkują, inne są już dojrzałe, lecz mało kto wie coś bliższego o ich niecodziennych wartościach, a przynajmniej cokolwiek na ich temat. EDEN to dla nich wymarzona szansa. Wszyscy laureaci konkursu – zwycięscy i wyróżnieni, są bezsprzecznie wygrani. Pod hasłem „Odkryj swój EDEN w Polsce” POT włącza ich do kampanii promocyjnych, organizuje seminaria i warsztaty szkoleniowe. Jest jednak pewien problem na starcie. Z reguły ten sam, powtarzający się w kolejnej rozmowie telefonicznej. W jaki sposób zabrać się do wypełniania formularza zgłoszeniowego, aby wpisana treść trafiała jak najlepiej do przekonania członków kapituły konkursowej? Ponadto, co właściwie należy rozumieć pod zapożyczonym terminem „destynacja turystyczna”? Ktoś o przeciętnej tylko wyobraźni może dośpiewać sobie wiele znaczeń tej obowiązującej formalnie zbitki słownej.
Kto się zgłasza
Nie lubimy sztywnego języka regulaminów. Jeszcze bardziej urzędowych formularzy. Bez obaw. Nie należy się zniechęcać. Autorzy dokumentu określającego zasady konkursu Eden, a także elektronicznego formularza zgłoszeniowego, postarali się być nader komunikatywni. Nie komplikują spraw prostych, lecz je jeszce bardziej upraszczają. Na przykład przewidzieli kłopot z interpretacją wspomnianej, wieloznacznej „destynacji turystycznej”. Wyjaśnienie nie pozostawia niedomówień. „Termin „destynacja turystyczna” nie jest związany z żadnymi uwarunkowaniami administracyjnymi (granicami gmin, powiatów, województw), lecz stanowi obszar terytorium Polski, na którym prowadzone są wspólne działania na rzecz rozwoju określonego produktu turystycznego w oparciu o obszary cenne”. Zgodnie z tą definicją, Anna Księżnik precyzuje, jakie destynacje mogą być zgłaszane w edycji 2017, czyli regiony, szlaki turystyczne i kulturowe, produkty turystyczne, osady, które wykorzystują w zakresie turystyki ofertę związaną z lokalną kulturą lub posiadają ofertę związaną z poznawaniem dziedzictwa kulturowego między innymi organizatorzy festiwali, warsztatów, animacji czy pokazów rękodzieł. Przy ocenie brane będzie pod uwagę na przykład to, czy rękodzieła powstają z produktów dostarczanych przez lokalnych producentów oraz czy oferta kulturalna destynacji stanowi element promocji turystycznej na poziomie regionalnym.
Trochę obszerniej niż w sms
Kłopoty z prawidłowym wypełnieniem formularza zgłoszeniowego również zostały ograniczone do minimum. Czytelnie wyjaśnione zostało jakiego rodzaju informacji oczekuje kapituła. Gdyby ktoś mimo to miał wątpliwości, przy każdej rubryce wyświetla się podpowiedź, co dokładnie powinno znaleźć się w wpisie. Konkretnie. Technicznie wykluczone zostało wszelkie gadulstwo, przegadanie, mnożenie pustych zdań. Liczba wpisywanych znaków została ograniczona. Dopuszcza się ich co prawda więcej niż w sms, ale reguła jest podobna. Minimum słów, maksimum treści. Metoda wypełniania również jest elastyczna. Większość zgłoszeń tworzona jest niejako na raty. Nie wszystkie informacje ma się akurat pod ręką. Można przerwać pracę, wylogować się, i wrócić do niej w odpowiedniej chwili. No i jest też kwestia czasu. Ludzie czynu, organizatorzy, przedsiębiorcy zawsze ciepią na jego brak. Ten często powtarzany argument można zrozumieć. „Zamierzałem zgłosić się do konkursu, ale nie miałem czasu siąść do formularza, nie znalazłem też nikogo, kto by mnie w tym wyręczył”. W takim wypadku nieocenioną pomocą służą swoim członom lokalne organizacje turystyczne. Niezmiernie ważne byłoby, gdyby typując kandydatury do konkursu EDEN same wyszły z inicjatywą, zaoferowały pomoc w wypełnianiu formularzy wszystkim zgłaszającym się do konkursu EDEN.. Swoją skuteczność w podejmowaniu przedsięwzięć promocyjnych lokalne organizacje turystyczne potwierdzały niejednokrotnie, a udział w konkursie Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne – EDEN otwiera szerokie możliwości skutecznego marketingu w kraju i zagranicą.
Potrzebna wiedza na temat konkursu EDEN, regulamin i formularz zgłoszeniowy zamieszczone zostały pod adresem www.edenpolska.pl w zakładce APLIKACJA KONKURSOWA. Wszelkie szczegółowe informacje uzyskać można od koordynatorki konkursu Anny Księżnik, Polska Organizacja Turystyczna, tel.: 22 536-70-25, fax: 22 536-70-86, e-mail: anna.ksieznik@pot.gov.pl, eden@pot.gov.pl.