Komercjalizacja w turystyce
Z inicjatywy Tomasza Jędrzejczaka, podsekretarza Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, na jeszcze pachnącym sukcesem polskiej reprezentacji stadionie PGE Narodowym, odbyło się spotkanie szkoleniowe „Komercjalizacja w turystyce".
Licznie zgromadzonych uczestników szkolenia przywitał minister Tomasz Jędrzejczak. Podkreślił wagę komercjalizacji ogromnego potencjału atrakcji turystycznych w Polsce. Wypowiedź ministra wsparł Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej dostrzegający istotę pozyskiwania wiedzy na temat biznesu, jakim jest turystyka. Obaj odpowiedzialni za rozwój polskiej turystyki i promocji Polski przytaczali wypowiedzi odwiedzających Polskę turystów. Zachwyt i uznanie gości zagranicznych budzą nieustająco nie tylko atrakcje turystyczne Polski ale także te w nieoczywisty sposób wpisujące się w krajobraz turystyczny jak ruiny średniowiecznych zamków, parki krajobrazowe w centrach miast, czy drogi wśród szpalerów drzew. O wykorzystanie tego naturalnego piękna i dziedzictwa i skomercjalizowanie tych niewątpliwych atrakcji turystycznych – apelowali zebrani.
Następnie głos zabrali eksperci zaproszeni przez Polską Organizację Turystyczną.
Jako pierwszy Hubert Gonera, prezes Landbrand. Incoming Poland - Szlak turystyczny – wspólny pomysł, wspólny interes. Przykłady udanej komercjalizacji szlaków turystycznych. W swojej prezentacji okraszonej wieloma ilustracjami oparł się na przykładzie szlaku turystycznego jako podstawie budowania produktu turystycznego i jego komercjalizacji. Posłużył się przykładem stanu Oregon. Podkreślił wagę dostępu do informacji i możliwość zakupu usług na każdym etapie. Dokonał studium przypadku Słowińskiego Szlaku Rybackiego jako dobrego polskiego przykładu na komercjalizację szlaku turystycznego. Następnie podał zawartą w pięciu krokach receptę na komercjalizację szlaku turystycznego. - Wybierz wyjątkowy wyróżnik szlaku – np. przetwórstwo rybne... miejsca pobytu Adama Mickiewicza. Zastanów się kto z okolicy posiada ofertę lub potencjał do jej stworzenia wokół wyróżnika i zorganizuj spotkanie. Opracuj ofertę myśląc o oczekiwaniach turysty: określ zakres, cenę, dostępność. Opracuj karty ofertowe – wydrukuj je, opublikuj w Internecie, zadbaj o promocję krzyżową. Zaproś media żeby mogły doświadczyć tego co czeka na turystów.
W kolejnych wystąpieniach zebrani mogli skorzystać z doświadczeń liderów samorządów przodujących w komercjalizacji w turystyce, i tak; Krystyna Hartenberger – Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej - Gdańsk&Pomorskie, jako efektywna platforma sprzedaży regionu. Józef Kaczmarek, burmistrz Uniejowa, Uniejów – prezentacja atrakcji turystycznych w kontekście komercjalizacji. Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej - Dlaczego komercyjna działalność jest ważna w promowaniu miast? Piotr Misztak, prezes Szczecineckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej - Szczecinek - "Daj się wyciągnąć" Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna i działania komercyjne. Bożena Srebro, dyrektor Biura Sądeckiej Organizacji Turystycznej. Specjalizacja sposobem pozyskiwania klienta - dobre praktyki z Małopolski.
Wszystkie wystąpienia zawierały wiele praktycznych, konkretnych rekomendacji do działania. Sławomir Kujawiak przedsiębiorca z Zakopanego, czyniący starania o powołanie do życia Lokalnej Organizacji Turystycznej, był z jednej strony zaskoczony poziomem komercjalizacji w swoim regionie a jednocześnie podekscytowany jakością pozyskanych informacji. Wydaje się, że seminarium „Komercjalizacja w turystyce" spełniło swoje zadanie.
Źródło: www.pot.gov.pl