Kto i co zamierza podczas wakacji
Interesujące wyniki zlecanych badań społecznych przekazywane są przez firmy niezwiązane bezpośrednio z turystyką, lecz korzystające z rozwoju rynku turystycznego. Po raz kolejny przeprowadził je Ipsos na zlecenie Mondial Assistance. Obrazują między innymi plany wakacyjne Polaków oraz przyczyny w przypadku, gdy ich brak.
Badanie prowadzone było przez trzy tygodnie maja, czyli w miesiącu, w którym wielu ludzi konkretyzuje zamierzenia dotyczące letniego urlopu, poświęca też czas formalnościom i praktycznym przygotowaniom do wyjazdu. Pytania ankieterów skierowane zostały do około dwóch tysięcy respondentów w całym kraju. Wytypowano grupę reprezentatywną ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości.
Więcej pieniędzy, ale taki sam niedobór czasu
Uzyskane wyniki dają podstawę do prognoz, że w sposobie organizacji urlopu i jego charakterze, lub odwrotnie, rezygnacji z wyjazdu wakacyjnego – nie zanosi się w najbliższym czasie na znaczące zmiany. Upodobania i problemy są mniej więcej podobne, jak wcześniej. Odpowiedzi respondentów sugerują, że w tym roku wakacje poza domem spędzi około 16,5 miliona Polaków. Większość, 12,3 mln nie opuści granic ojczyzny. Prawie 400 tys. rezygnuje z letniego tłoku w miejscowościach w letniskowych i wybiera się na wypoczynek po szczycie sezonu. W maju pozostawało jeszcze ponad 750 tys. osób, które nie zdecydowały o wyborze najdogodniejszego dla nich terminu. Mniej więcej połowa Polaków, którzy wyjadą na wakacje jest jeszcze przed czterdziestką, ponad 60 proc. żyje w rodzinie trzyosobowej bądź liczniejszej o dochodzie wyższym niż 3 tys. zł netto. Ponad połowa zdobyła wyższe wykształcenie, jedna czwarta jest pracownikami biurowymi, wykwalifikowanymi specjalistami i osobami na stanowiskach kierowniczych. Ponad 13, 8 mln rodaków w ogóle w tym roku nie ma w planach urlopu, bądź zdążyła wziąć go już wcześniej nim zagadnięci zostali o to przez ankieterów Ipsos. Zmniejszył się wyraźnie odsetek osób deklarujących rezygnację z wakacji z powodu braku pieniędzy. W ubiegłym roku chudym portfelem tłumaczyło się 46 proc. respondentów, w tym roku o przeszło 10 proc. mniej. Liczebnie porównywalna grupa, około 25 proc. zrzuca winę na ogólny brak czasu. Średni koszt jaki uwzględnia turysta w swoim budżecie planując wakacje w kraju wynosi prawie 1,5 tys. zł. Przy czym jedna trzecia respondentów rezerwuje na koszty urlopy poniżej tysiąca złotych, 30 proc. zamierza zmieścić się w kosztach od tysiąca do tysiąca pięciuset. Urlop zagranicą wiąże się z wyższymi wydatkami, które osiągają średni poziom 3 tys. zł, choć są one bardziej zróżnicowane. W widełkach od 2,5 do 3 tys. złotych pozostają wydatki mniej niż co piątego respondenta. Świadczenie 500+ wpływa pozytywnie na plany wakacyjne 20 proc. gospodarstw domowych, które korzystają z tej dopłaty. W większości przypadków to rodzinne świadczenie pozwoli rodzicom wysłać dziecko na obóz lub kolonie zamiast zostawiać je w tym okresie w domu. Realia współczesnego etapu cywilizacji wpływające na zmiany kulturowe, umacniają znaczenie społeczne singli. Z wyboru lub z konieczności, nieomal jedna trzecia planujących wyjazd wakacyjny, spędzi urlop w pojedynkę. Zbliżony będzie odsetek wypoczywających par. Po około 20 proc. homo turisticus stanowiły będą grupy trzy i czteroosobowe.
Zwiedzanie, wylegiwanie na plaży, pławienie się w basenie
Stajemy się społeczeństwem zmotoryzowanym. W czasie urlopu nie rozstanie się autem dwie trzecie turystów podróżujących po kraju i niemal jedna trzecia wypuszczająca się w drogę za granicę. W tym drugim przypadku najczęściej wybieranym środkiem transportu pozostaje nadal samolot. Z linii lotniczych korzysta prawie 60 proc. wyjeżdżających. Lekki wzrost, do 17 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, odnotowany został w liczbie turystów krajowych, którzy na wakacje i z powrotem udają się rejsem powietrznym. 30 proc. Polaków pozostających w kraju preferuje wypoczynek nie dłuższy niż tygodniowy. Prawie równa liczba pozostaje poza domem dwa tygodnie. Niezależnie czy urlop spędza się w wybranym miejscu w kraju, czy też wojażuje po świecie, główną formą wypełniania czasu jest zwiedzanie. Poświęca się temu dwie trzecie turystów wypoczywających w Polsce i niemal 90 proc. zwiedzających okoliczne atrakcje przebywając zagranicą. Nieodmiennie lubiane pozostaje wylegiwanie się na plaży lub upodobanie do leżakowania i pławienia się w basenie. Odnajduje w tym przyjemność blisko 60 proc. wypoczywających w ośrodkach urlopowych w kraju i o 10 proc. więcej w kurortach zagranicznych. Ponad jedna trzecia obu grup znajduje też czas na różnego rodzaju zajęcia sportowe, a mniej więcej o połowę mniej odczuwa przyjemność w zabiegach pielęgnacyjnych spa. Styl życia Polaków, a także coraz szersza oferta urlopowa wpływa na wydłużenie letniego sezonu wakacyjnego, który pod względem aktywności turystów trwa od początku czerwca do końca września, choć lipiec dominuje pod względem frekwencji w krajowych miejscowościach letniskowych. Ponad 35 proc. turystów wierna pozostaje przekonaniu, że to najlepsza część lata gwarantująca udany urlop. Z zestawienia wynika jednak, że większość zsumowanych wyjazdów przypada na trzy pozostałe miesiące.
W kraju najbezpieczniej
Oczywiście każde badanie zachowań społecznych, przyzwyczajeń i mód posiada swój odrębny kontekst. W przypadku zlecenia Mondial Assistance chodzi o trendy ubezpieczeniowe, i jak pokazują uzyskane dane, ponad 70 proc. wyjeżdżających zagranicę zamierza kupić ubezpieczenie turystyczne. Autorzy badania skupili się na tej części dochodowych klientów, nie zadając pytań o ubezpieczenia turystyczne podróżującym po rodzinnym kraju, co może utwierdzać w przekonaniu, że u siebie rodzimi turyści czują się więcej niż bezpiecznie i nie ma potrzeby handlowego sondowania ich przekonań w tej mierze