Historyczna stolica Wielkopolski
Młode duchem najstarsze miasto w Polsce

Centrum Informacji Turystycznej w Kaliszu w wyniku reorganizacji należy od tego roku do Biura Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miejskiego w Kaliszu, kierowanego przez Agatę Wierzejską-Holewską. Biuro podporządkowane jest Kancelarii Prezydenta Miasta. To niewątpliwie świadczy, że sprawy turystyki i jej promocji znajdują się w centrum zainteresowania tutejszych władz samorządowych.
O sezonie turystycznym w Kaliszu rozmawiałem z Rafałem Andrzejakiem z CIT, który zasypał mnie dosłownie informacjami, ważnymi argumentami za wyborem Kalisza jako celu przyjazdów turystycznych. Do grodu nad Prosną przybywają nie tylko goście pobliskich miejscowości wypoczynkowych, ale także ci, którzy to miasto wybierają jako główny cel podróży. Świadczy o tym frekwencja w centrum „it” (wszyscy trzej pracownicy mają pełne ręce roboty), zainteresowanie usługami przewodnickimi świadczonymi przez współpracujący Oddział PTTK, dobra frekwencja w Muzeum Okręgowym Ziemi Kaliskiej i jego oddziale archeologicznym w rezerwacie na Zawodziu. Zainteresowaniem cieszą się kursy zabytkową dorożką po starówce oraz wycieczki starymi autobusami miejskimi. Latem można popłynąć Prosną spod znanego Teatru w Kaliszu do wspinanego Zawodzia. Na Rynku przed ratuszem odbywają się koncerty.
Kalisz rozsławili m.in.: Maria Konopnicka, Maria Dąbrowska, Adam Asnyk, Tadeusz Kulisiewicz, ale także słynne andruty i fortepiany. Niestety, Fabryka Fortepianów i Pianin „Calisia” już nie funkcjonuje, ale w mieście kontynuuje się „fortepianowe tradycje”, działają warsztaty naprawcze klawiszowych instrumentów muzycznych.
W odróżnieniu od innych miast, Kalisz został zniszczony nie w drugiej lecz w pierwszej wojnie światowej. Zgadzamy się z rozmówcą, że trud odbudowy połączony z wielkim zrywem w okresie międzywojennym, jest jednym z wyróżników tego grodu.
Dziś samorząd miasta i centrum „it” dbają o to, aby też i mieszkańcy miasta byli swojego grodu najlepszymi ambasadorami. Toteż odbiorcami bezpłatnych materiałów promocyjnych i gadżetów reklamowych Kalisza stają się nie tylko turyści, ale także mieszkańcy, zaopatrujący się w nie przed wyjazdem, do czego centrum „it” usilnie zachęca. Z myślą o turystach i mieszkańcach ogłoszono konkurs fotograficzny „Poznaj Kalisz”.
Choć kaliski CIT to placówka miejska, chętnie informuje się tu o atrakcjach okolicy, m.in. o Antoninie, Gołuchowie, Śmiełowie, Lewkowie. Dzięki członkostwu i dobrej współpracy z Wielkopolską Organizacją Turystyczną kolportowane są materiały promocyjne o całym województwie.
Jan Paweł Piotrowski