Następny krok Green Velo
Ponad siedemdziesiąt osób uczestniczyło 18 grudnia, w piątkowej konferencji prasowej dotyczącej spotkania reprezentantów pięciu województw przez które przebiega Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Podpisano list intencyjny o dalszej współpracy. Drugi list podpisali przedstawiciele firm Przewozy Regionalne, PKP Polonus oraz Nextbike nowi partnerzy projektu.
Konferencja połączona była ze spotkaniem konsultacyjnym, które podsumowywało projekt „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja” w ramach, którego powstał i był promowany Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo.
- Ten projekt ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego pięciu województw Polski wschodniej i cieszę się, że ta trasa powstawała. Gratuluję wszystkim, którzy ją budowali - mówił podczas konferencji prasowej podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Adam Hamryszczak, w czym wtórował mu zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Dariusz Szewczyk. Rafał Szmytke prezes Polskiej Organizacji Turystycznej dziękował za ten projekt, istotny element rozwoju turystyki w Polsce wschodniej.
Dumni wojewodowie
Obecni podczas konferencji przedstawiciele województw: członek zarządu województwa warmińsko – mazurskiego Marcin Kuchciński, członek zarządu województwa podlaskiego – Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa lubelskiego Paweł Nakonieczny, wicemarszałek województwa podkarpackiego Bogdan Romaniuk oraz marszałek województwa świętokrzyskiego – Adam Jarubas opowiedzieli o tym co powstało w ich regionach w ramach budowy Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, która właśnie dobiega końca. To najdłuższy, spójnie oznakowany szlak rowerowy w Polsce. Przebiega przez obszar pięciu województw leżących we wschodniej części kraju: warmińsko-mazurskiego (395 km), podlaskiego (603 km), lubelskiego (413 km), podkarpackiego (458 km) i świętokrzyskiego (210 km). Niemal 580 km (29 proc. długości trasy) stanowią odcinki prowadzące przez tereny leśne, a 180 km (9 proc. długości trasy) przypada na doliny rzek. Na szlaku zbudowano w sumie 228 MOR-y, czyli Miejsc Obsługi Rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne.
Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo była zrealizowana w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Oś priorytetowa V: Zrównoważony rozwój potencjału turystycznego opartego o warunki naturalne, Działanie V.2 Trasy rowerowe. Łączna wartość projektu inwestycyjnego wynosi około 274 miliony złotych. Na tę kwotę złożyły się koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zarządzaniem projektem, nadzorem, wykupem gruntów oraz robotami budowlano-montażowymi. Projekt finansowany jest w 85 proc. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w 10 proc. przez budżet państwa, 5 proc. stanowi udział własny Beneficjentów.
Przypomnijmy, że trasa Green Velo prowadzi przez pięć parków narodowych i wiele parków krajobrazowych. W północnej części szlaku długie odcinki poprowadzono nasypami dawnych linii kolejowych. Na szlaku wydzielono 12 „królestw rowerowych”, czyli atrakcyjnych regionów, w których warto zaplanować dłuższy pobyt. Zaproponowano w nich turystom ponad 100 propozycji jednodniowych i weekendowych oraz dłuższych wycieczek rowerowych, stanowiących niezwykłe, turystyczne menu rowerowe obszaru Polski Wschodniej. Dla turystów przygotowano 546 Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, czyli rekomendowanych obiektów noclegowych, gastronomicznych, usługowych, świadczących usługi dla turystów rowerowych.
Po obu stronach trasy przez którą prowadzi szlak na obszarze 20-kilometrowego „korytarza” na rowerzystów czeka wiele turystycznych atrakcji, wśród nich liczne zabytki stanowiące ważną część polskiego dziedzictwa kulturowego, m.in. katedra we Fromborku, zamek w Lidzbarku Warmińskim, kompleks klasztorny w Supraślu, dawne żydowskie miasteczka Tykocin i Leżajsk, miasta Chełm, Włodawa i Szczebrzeszyn znane ze swego wielokulturowego dziedzictwa, nadbużańskie sanktuaria różnych wyznań w Kostomłotach, Kodniu i Jabłecznej, starówka w Przemyślu, zamek w Łańcucie, średniowieczne miasto Sandomierz czy ruiny renesansowego zamku w Ujeździe. Szlak zaczyna się (lub kończy, jak kto woli) w Elblągu zaś kończy w Końskich. Przygodę na szlaku można rozpocząć w dowolnym punkcie, wybierając trasę, która w najpiękniejszym wydaniu pokazuje piękno Polski Wschodniej z całą paletą barw, zapachów i smaków charakterystycznych dla poszczególnych regionów. Szlak dedykowany jest zarówno odbiorcom z kraju jak i zagranicy.
Kampania promocyjna
Podczas konferencji wystąpiła także dyrektor biura zarządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego, Małgorzata Wilk - Grzywna, która jednocześnie jest kierownikiem projektu „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja” przedstawiła zakres prac w projekcie promocyjnym i wyniki działań promocyjnych. Za kilka dni zakończy się promocja medialna szlaku, która w sumie kosztowała blisko 25 milionów złotych i była realizowana przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego, jako odrębny projekt unijny.
Dyrektor Wilk – Grzywna przedstawiła w skondensowany sposób rezultaty kampanii. Warto zwrócić uwagę na efektywność działań, charakterystyczną zresztą dla ROTWŚ. Oto kilka kluczowych parametrów; Telewizja - 31 mln telewidzów z 16 mln założonych, ponad dwa razy wyższe dotarcie od zakładanego. Radio - 11 mln słuchaczy z 2 mln założonych, targi – 600 tys. gości, BTL – 2,5 mln egzemplarzy, miejsca przyjazne rowerzystom – 546 obiektów, ambient – 15 500 km przejechanych przez mobilne teamy promocyjne. Imponujące działania w sieci; 182 mln odsłon reklamy, 27 776 interakcji w social mediach, 25 000 polubień, 2,8 mln odbiorców mailingu. Kampania uzyskała 80% pozytywnych komentarzy.
- W tym miesiącu czeka nas jeszcze ogólnopolska kampania telewizyjna w stacjach grupy TVP oraz TVN, która rozpocznie się 21 grudnia i będzie trwała tydzień. Kampania w regionalnych oddziałach TVP ruszyła już 1 grudnia. 28 grudnia do dwudziestu gazet regionalnych w Polsce a 29 grudnia do stołecznego wydania Gazety Wyborczej zostanie dodany kalendarz Green Velo. Nakład liczy 485 tysięcy egzemplarzy. W grudniu kończy się także kampania reklamowa w Internecie oraz kampania w kolorowych drukowanych magazynach - informuje kierownik projektu „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej – Promocja, Małgorzata Wilk – Grzywna.
Ważni partnerzy
- Wschodni Szlak Rowerowy cieszy się coraz większym zainteresowaniem partnerów prywatnych. Za duży sukces uważamy fakt, że hotelarze, restauratorzy, właściciele gospodarstw agroturystycznych, moteli i pensjonatów zgłosili się do współpracy i otrzymali status Miejsca Przyjaznego Rowerzystom. Takich miejsc na trasie Green Velo jest 546. Stworzeniem około 30 Miejsc Obsługi Rowerzystów, zlokalizowanych na swoich stacjach przy szlaku Green Velo zainteresował się PKN Orlen. Cieszy nas także bardzo współpraca ze znanymi przewoźnikami, czyli Przewozami Regionalnymi oraz PKS Polonus. Zapowiada się także bardzo owocna współpraca z firmą Nextbike, która planuje rozwinąć na trasie Green Velo pierwszy w Polsce system wypożyczalni bezusługowych poza obszarami miejskimi w systemie bike&ride dla turystów i mieszkańców - mówił tuż po konferencji Cezary Molski koordynator ds. wydarzeń promocyjnych w projekcie "Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej - promocja"
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo powstał dzięki zaangażowaniu w to przedsięwzięcie Ministerstwa Rozwoju, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędów Marszałkowskich Województw: Warmińsko - Mazurskiego, Podlaskiego, Lubelskiego, Podkarpackiego oraz Świętokrzyskiego. Beneficjentem projektu promocyjnego było województwo świętokrzyskie, zaś partnerem wykonawczym Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego.