Pierwszy Certyfikat POT dla lubuskiego
Odmiennie do werdyktu kapituły konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej na Najlepszy Produkt Turystyczny, który nadal wiadomy jest jedynie jej członkom, i ogłoszony zostanie oficjalnie 17 lutego – o wyborze, jakiego dokonali internauci przyznając pierwszy Certyfikat w konkursie POT, zainteresowani mogli dowiedzieć się od razu po zakończeniu głosowania.
Certyfikat internautów ma szczególną wartość. Zwycięski produkt turystyczny wskazują sami turyści, którzy nie kierują się sztywnymi kryteriami regulaminowymi obowiązującymi kapitułę konkursową, ale własnymi ocenami, wrażeniami i upodobaniami. Ten pierwszy, społecznościowy, certyfikat ma także inne znaczenie. Sondaże internetowe rządzą się własnymi prawami. Na pewno należy do nich zmienność nastrojów, mód i chwilowych sympatii. Jednego dnia popularnością cieszy się jedno, by następnego dnia spaść z listy internetowych hitów, a na czołówki trafia zupełnie co innego. W jaki sposób odgadnąć kaprysy nastrojów internetowej braci i wpłynąć na nie? Nad tym głowią się doświadczeni w fachu marketingowym praktycy i specjaliści sprzedaży wciąż doskonalący metody przyciągania uwagi klientów. Kto je wyczuwa, odnosi sukcesy na rynku on-line. Oczywiście o sukcesie w rankingach, podobnie jak w kampaniach wyborczych, decyduje przeważnie, choć nie zawsze w stopniu przesądzającym o końcowym rezultacie, inny ważny czynnik. Umiejętność mobilizowania zwolenników.
Wysoki, wyrównany poziom
Obiektywni w formułowaniu opinii eksperci, pytani przed głosowaniem o swoje prognozy typujące faworyta Certyfikatu Internautów, właściwie nie mieli zdania. Owszem, formułowali profesjonalnie bezbłędne porównania zgłoszonych produktów turystycznych, ale co do zwycięzcy, unikali zajmowania stanowiska. Kandydatury reprezentowały wysoki poziom, w wielu przypadkach bardzo wyrównany. Prawdopodobnych wariantów zwycięskiego finału było zatem przynajmniej kilka. Bez cienia zdziwienia przyjęty zostałby każdy z nich. Jednak o wynikach nie decydują opinie prognostów, ale liczba wykonanych kliknięć. Tych, największą liczbę zebrały, reprezentujące województwo lubuskie, „Rejsy statkiem Zefir i Laguna po Odrze - oferta dla dzieci i młodzieży szkolnej”. 17 lutego Certyfikat Internautów 2016 odbiorą przedstawiciele Stowarzyszenia Odra dla Turystów.
Wynik realizacji dużego projektu unijnego
Oferta dla dzieci i młodzieży szkolnej to tylko jedna z wielu propozycji związanych z rejsami po Odrze przygotowana przez Stowarzyszenie Odra dla Turystów, operatora dwóch bliźniaczych wycieczkowców Zefira i Laguny. Oba zwodowane zostały w stoczni w Kędzierzynie-Koźlu koło Opola w 2013 roku. Ich budowa oraz przystosowanie portów do cumowania odrzańskich jednostek są wynikiem realizacji dużego projektu unijnego. Statki zostały dobrze przystosowane do zadań. Mają stosunkowo małe zanurzenie, stąd mogą pływać przy niskich stanach wody w rzece. Rozwijają prędkość do około dziesięciu węzłów. Zaprojektowane zostały jako dwupokładowce. Na górnym, otwartym, może przebywać 30 pasażerów i 62 na dolnym, klimatyzowanym. Przewidziano miejsce do transportu rowerów, są też bufety z niewielkim co nieco do przekąszenia, ale serwujące i dania na ciepło. Rejsy z udziałem grup szkolnych i przedszkolnych, odbywają się w dni powszednie w godzinach od 9.00 do 15.00. Programy rejsów do uzgodnienia. Mogą na przykład obejmować lekcje w plenerze i inne zajęcia edukacyjne pozwalające poznać region, historię związaną z rzeką i miejscowościami w Dolinie Środkowej Odry, poszerzyć wiedzę z zakresu geografii i biologii, to wszystko uzupełnione pozytywnymi emocjami, jakie wywołuje przygoda podróży i towarzyszące jej atrakcje, takie jak pasowanie uczestników na wilków rzecznych. Głębszą ideą organizatorów jest wpajanie dzieciom zachowań proekologicznych i pobudzanie w najmłodszych pasażerach żyłki do turystyki wodnej. Program dla dzieci na statkach Zefir i Laguna reklamowany jest w szkołach i przedszkolach, mają go też w sprzedaży lokalne biura podróży. Cena biletu za godzinę standardowego rejsu wynosi 12 złotych. Jedna osoba dorosła na dziesięcioro podopiecznych płynie bezpłatnie.
Atrakcje województwa lubuskiego zasługują na szeroką promocję
Partnerem POT przy organizacji tegorocznej edycji głosowania internautów był portal www.wp.pl i to na jego stronach umieszczony został mechanizm umożliwiający techniczne oddanie głosu na jeden wybrany produkt spośród szesnastu zgłoszonych. Na stronach portalu publikowane są także całościowe wyniki. Co prawda Certyfikat Internautów przypadł tylko jednemu produktowi, ale nie bez znaczenia są kolejne miejsca klasyfikacji. Drugie i trzecie przypadło Jezioru Jeziorak i Strefie MTB Sudety, w teorii produktom mającym większy potencjał i szansę na wygraną. Jej losy ważyły się zresztą prawie do ostatnich godzin, co przydało właściwego wielu głosowaniom dreszczyku emocji i pobudziło aktywność glosujących, w tym zapewne najmłodszych internautów, którzy polubili turystykę wodną i przyłączyli się do skutecznej akcji promowania własnego regionu. Atrakcje województwa lubuskiego z pewnością zasługują na szeroką promocję, co podkreśla Anna Księżnik koordynująca z ramienia Polskiej Organizacji Turystycznej procedurę wyboru laureata Certyfikatu Internautów, który gwarantuje objęcie w tym roku zwycięskiego produktu turystycznego programem promocyjnym przez POT.
Do konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny 2016 zgłoszone zostały ‒ Strefa MTB Sudety; Exploseum - wybuchowa historia do odkrycia w Bydgoszczy; Noc kultury w Lublinie; Planetarium EC1 w Łodzi; Rejsy statkiem Zefir i Laguna po Odrze; Małopolska wieś w Siodle; Park Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji w Trojanowie; Bajkowy Świat na zamku w Mosznie; Rzeźnicki Festiwal Biegowy na Podkarpaciu; WOSiR Szelment; Żuławska Kolej Dojazdowa; Pojezierze Dąbrowskie; Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo; Jezioro Jeziorak; Piknik Szybowcowy w Lesznie; Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Obszerne noty informacyjne o każdym ubiegającym się o Certyfikat POT produkcie turystycznym, umieszczone są na portalu narodowym pod adresem.