Pierwszy start, i od razu podium
Wiele miast o ugruntowanej renomie marki turystycznej co roku staje do konkursu o tytuł „European Best Destination”. Sama nominacja do grona kandydatów, na których głosują internauci stanowi sama w sobie wartość marketingową, choć oczywiście liczy się wygrana. Na Gdańsk głosowano po raz pierwszy i z miejsca znalazł się w pierwszej trójce najatrakcyjniejszych miejsc Europy w 2017, co bez wątpienia jest sukcesem.
Konkurs trwał trzy tygodnie. W tym czasie międzynarodowa brać internautów oddała przeszło 420 tys. głosów. Gdańsk zgromadził ich ponad 45 tys. Na zwycięskie Porto oddano blisko 140 tys. Polskiego kandydata obok gdańszczan i mieszkańców naszego kraju gremialnie poparli głosujący z Danii, Norwegii i Niemiec, w mniejszej liczbie także Portugalii, Hiszpanii i Japonii. Wszyscy motywowani do tego między innymi przez Polską Organizację Turystyczną. Konkurs ogólnie cieszył się popularnością mediów w wielu krajach, w ciągu trzech konkursowych tygodni opublikowano ponad 900 artykułów opisujących idę wyboru najatrakcyjniejszych miejsc Europy i tegorocznych kandydatów.
Organizatorzy formując noty informacyjne o uczestnikach ósmej, tegorocznej edycji konkursu, podkreślali wyjątkowość Gdańska, którego wyrazistość wynikająca między innymi z położenia i ponad tysiącletniej historii, a także wyjątkowego ducha, czyni go miastem nie do pomylenia z jakimkolwiek innym w Europie. Opinię redakcji portalu European Best Destination podzielają turyści. W ubiegłym roku Gdańsk odwiedziło blisko 770 tys. przybyszów z całego świata. Z prowadzonych badań zadowolenia z pobytu wynika, że średnia ocena bliska była 9 punktów na 10 możliwych.
Wysoka pozycja w rankingach popularności daje wymierne korzyści. Miejsca z czołówki tegorocznej klasyfikacji European Best Destination, otrzymują swego rodzaju turystyczną rekomendację, która w przypadku Gdańska powinna przynieść w efekcie wzrost ruchu turystycznego o około 15 proc. Ten poziom pomoże osiągnąć całoroczna promocja prowadzona przez portal European Best Destinations oraz wykorzystanie w akcjach promocyjnych oficjalnego logotypu European Best Destinations 2017 – Gdańsk.
Wszystkie polecane w tym roku przez European Best Destination miejsca na wakacje i miasta do podróży w kolejności liczby oddanych na nie głosów on-line – Porto, Mediolan, Gdańsk, Ateny, San Sebastian, Sozopol, Wiedeń, Stari Grad, Bazylea, Rotterdam, Rzym, Madryt, Paryż, Bonifacio i Wild Taiga.
European Best Destination jest organizacją turystyczną z siedzibą w Brukseli, która wyznacza sobie misję promocji kultury i turystyki w Europie. Co roku portal organizuje głosowania na najlepszą europejską destynację turystyczną, na najładniejszy jarmark bożonarodzeniowy, najlepszą destynację narciarską czy kulinarną w Europie. Na podstawie badań Eurostatu i danych o aktywności miast w internecie portal decyduje o nominacjach.