Po prostu nie wypada inaczej
Wielokrotnie nagradzana i wyróżniana, stawiana jest za przykład skuteczności działania i osiąganych efektów wśród innym lokalnych organizacji turystycznych. Sądecka Organizacja Turystyczna otrzymała w tym roku nagrodę za „Najlepszą ofertę wystawienniczą polskiego regionu” warszawskich, XII Targów Turystyki i Wypoczynku Lato.
Targowe stoiska SOT są pewnego rodzaju fenomenem. Niewielkie, charakterystyczne, kolorystycznie wyraziste, nieschematyczne, unikalne w swoim motywie wystawienniczym i metodzie prezentacji oferty targowej, która urzeka na wszystkich tego typu imprezach. Zawsze wyróżniające się, nie mijane obojętnie przez targowych bywalców, nigdy w cieniu sąsiednich stoisk, nawet tych aranżowanych najokazalej z licznymi zespołami obsługujących klientów informatorów.
Nie tylko inicjatywy lokalne
Na podstawie regulaminu konkursu na „Najlepszą ofertę wystawienniczą polskiego regionu”, podczas oceny poszczególnych ekspozycji wraz z prezentowaną ofertą, jurorzy biorą pod uwagę ogólne wrażenie stoiska, oryginalność jego zabudowy, estetykę i porządek, profesjonalizm obsługi, atrakcyjność prezentowanej oferty, dobór materiałów promocyjnych do specyfiki targów. Skład kapituły konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Polska, oceniającej stoiska regionalne, z roku na rok się zmienia, młodnieje pokoleniowo. Nie było jednak przypadku, by targowa ekspozycja SOT nie zrobiła wrażenia na przedstawicielach kapituły. Stąd liczne nagrody. Jedna z nich zasługuje na dłuższą wzmiankę. Przyznana została w okolicznościach szczególnych, niecodziennych, wyjątkowych. Wręczyły ją Aktualności Turystyczne, z zasady bezstronne, nie uciekające się do formalnych wyróżnień. W tym przypadku był to rodzaj apelu, popierający inne, podobne. Swego czasu została bowiem rzucona myśl, że Stoisko SOT wyczerpało swoją indywidualną formułę. Stąd też powinno zostać włączone do ekspozycji regionalnej, jako jego integralna, standardowa część. Pomysłu szczęśliwie poniechano. Zrobiły swoje gorące prośby organizatorów, ludzi turystyki i mediów. Stoisko SOT zachowało swoją niepowtarzalną formę, koloryt i fachowość obsługi targowych gości. I oby jak najdłużej. To malownicze i jedyne w swoim klimacie stoisko uosabia legenda małopolskiej turystyki, kierująca Sądecką Organizacją Turystyczną, wiceprezeska Małopolskiej Organizacji Turystycznej Bożena Srebro. Przez maleńkie stoisko SOT przewija się niekończąca kolejka interesantów. SOT realizuje nie tylko inicjatywy lokalne, ale też przedsięwzięcia o zasięgu ogólnopolskim. Bożena Srebro należy do osób, które systematycznie zaskakują nowymi, realnymi pomysłami ożywienia turystyki Ziemi Sądeckiej i Małopolski. Jej autorstwa są unikatowe produkty turystyczne, „Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami”, „Małopolska Wieś dla Dzieci” i „Małopolska Wieś dla Seniorów”. Realizacja tych projektów pozwoliła na utworzenie na terenach wiejskich oferty gospodarstw, wyróżniających się specyficznym, indywidualnym profilem świadczonych usług – wykorzystaniem ziół, posiadaną infrastrukturą i kadrą opiekunów, dzięki którym dzieci w różnym wieku mogą aktywnie, ciekawie, a przede wszystkim bezpieczne spędzić czas, czy też gospodarstw agroturystycznych nastawionych na obsługę osób starszych. Projekty te zgłoszone do konkursu Na Najlepszy Produkt Turystyczny, decyzją kapituły otrzymały Certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej.
W sieci transakcje, na targach relacje
Specjaliści, ci, którzy nie oceniają zjawisk powierzchownie, choć i to bywa niekiedy trafne, wskazują na pewien znaczący fakt. Sądecka Organizacja Turystyczna jest pierwszą powołaną w Polsce lokalną organizacją turystyczną. Ten przywilej formalnego starszeństwa zobowiązuje. Po prostu nie wypada inaczej, trzeba trzymać wysoki poziom. Liczy się zespół. Podczas targów Lato tworzyli go Bożena Srebro i reprezentujący markowe produkty turystyczne – Czesława Siuta, Małopolska Wieś w Siodle, Stadnina Koni Gładyszów, Małgorzata Martyka, Małopolska Wieś dla Dzieci, Zakliczyn, Maria Karaś, Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami, Poręba Spytkowska, Kazimierz Pieronek, Małopolska Wieś dla Dzieci, Orawka.
W ostatnim okresie obserwujemy potyczkę zwolenników dwóch teorii ekonomicznych. Dominuje ta, która przewiduje dalszy, nieuchronny postęp uwiądu turystycznych imprez targowych. Prosta przyczyna. Maleje zainteresowanie nimi wystawców, którzy dostrzegają korzyści coraz skuteczniejszego wykorzystania nowych technologii stosowanych w procesie sprzedaży. Udział w targach to strata czasu i środków na promocję, skoro konsumenci wolą wygodę wyszukiwania ofert i dokonywania zakupów w internecie. Nie można jednak odmówić racji drugiej stronie popularyzującej przekonywujące hasło – „w sieci transakcje, na targach relacje”. I jeśli ktokolwiek miałby wątpliwości, co do trafności tego określenia, za wymowny przykład posłużyć może Stoisko SOT nagrodzone za „Najlepszą ofertę wystawienniczą polskiego regionu” na tegorocznych targach Lato.