Józef Szwejk symbolem kampanii promocyjnej Przemyśla
Powtórzy rozgłos praskiej karczmy U Kalicha?

W ostatnich dniach czerwca rozpoczęła się ogólnopolska kampania promocyjna Przemyśla. Prowadzona jest w ramach przyjętej przez Radę Miejską w Przemyślu „Strategii promocji turystyki dla Miasta Przemyśla na lata 2008-2015”.
Na literacką twarz kampanii wybrany został dobry wojak Szwejk, bohater powieści czeskiego pisarza Jarosława Haszka, który spędził w Przemyślu niezapomniane chwile w lipcu 1915 roku. Żołnierz CK armii, dla jednych stoik i beztroski safanduła - dla innych notoryczny idiota,
Konkurs na działania informacyjne wygrała warszawska firma Perspektywa/Studio Architektury Marki. Specjalizuje się ona w strategicznym doradztwie w obszarze komunikacji marketingowej, a wśród jej klientów są m.in. Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Finansów, PKO Bank Polski S.A., PZU S.A., Scandinavian Tobacco oraz Habitat for Humanity. Kampania będzie realizowana przez Studio oraz Wydział Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Przemyśla.
Założeniem pierwszego etapu kampanii informacyjnej jest dotarcie do dorosłych Polaków, którzy lubią aktywnie spędzać czas i maja żyłkę odkrywców. W Przemyślu i jego okolicach jest cała masa niezwykłych i pięknych miejsc czekających na odkrycie. Realizacja tego etapu odbywa się poprzez działania Public Relations w mediach ogólnopolskich i regionalnych oraz w wyszukiwarce Google. Zwieńczeniem pierwszego etapu kampanii i jednocześnie początkiem drugiego będzie ogólnokrajowa premiera komiksu ze Szwejkiem w roli głównej.
Pamięć o dobrym wojaku Szwejku jest w Przemyślu ciągle żywa. W 2005 r. otworzono szlak pieszy „Śladami Dobrego Wojaka Szwejka” (żółto - czarno - żółty), który rozpoczyna się przy Bramie Dobromilskiej. Powstało Towarzystwo Przyjaciół Dobrego Wojaka Szwejka, które organizuje corocznie „Wielkie Manewry w Twierdzy Przemyśl”, podczas których spotykają się zarówno miłośnicy życiowych dewiz Dobrego Wojaka Szwejka, jak również osoby zauroczone przebogatą historią miasta Przemyśla z okresu I wojny światowej i rolą, jaką odegrały w niej fortyfikacje Przemyśla. Szwejkowskie manewry w plebiscycie „Wędrówki podkarpackie” wygrały w kategorii „Największa atrakcja turystyczna woj. podkarpackiego”.
Jak wskazują specjaliści mocny punkt kampanii, jakim jest zaadaptowanie słynnej literackiej postaci jest zarazem jej słabym punktem. Obcokrajowcy wstukują do wyszukiwarki Google nazwisko Svejk, a nie Szwejk. I przynamniej na razie kojarzy im się z bohaterem powieści czeskiego pisarza i międzynarodowym symbolem promocyjnym gospody U Kalicha w czeskiej Pradze.
(rk)
