Turcja w nowej odsłonie
Turystyczna ofensywa prowincji Erzurum

- O turystyce w Północno-Wschodniej Anatolii, regionie Turcji położonym wokół miasta wojewódzkiego Erzurum, myśli się poważnie tak naprawdę od ponad roku. Region Erzurum dysponujący ośrodkami narciarskimi Palandöken i Konakli zdobył się w 2011 roku na organizację 25. Zimowej Uniwersjady, wyprzedzając w konkurencji słoweński Maribor - mówi Murat Karapinar z Agencji Rozwoju Regionalnego Północno-Wschodniej Anatolii.
To stanowiło przełom w myśleniu o turystyce i systemowym podejściu do jej rozwoju. Agencja jako instytucja zajmująca się między innymi rozwojem turystyki oraz jej promocją stanowi czubek piramidy, u podstawy której stoją hotelarze i dostawcy usług okołoturystycznych , jednym słowem branża turystyczna regionu. Po względem formy własności Agencja jest instytucją państwową, finansowaną w całości z pieniędzy publicznych. Pośród zadań przez nią realizowanych niebagatelne znaczenie dla wsparcia środowiska turystycznego stanowi dofinansowanie projektów, głównie w zakresie inwestycji turystycznych, których propozycje składają w Agencji przedsiębiorcy wiążący przyszłość swojego biznesu z turystyką w regionie. - Początek rozwoju ośrodków narciarskich i hoteli datuje się wprawdzie na 1995 rok, ale prawdziwy skok nastąpił w ubiegłych latach, gdy na wspieranie inwestycji w turystyce przeznaczyliśmy prawie 13 mln dolarów – wyjaśnia Murat Karapinar.
Turystyka w Turcji podlega Ministerstwu Kultury i Turystyki. W samym Erzurum funkcjonuje Wojewódzki Urząd ds. Kultury i Turystyki. - W Erzurum utrzymujemy dwa punkty informacji turystycznej, chociaż turystów tu jeszcze mało - mówi Fikret Öztürk, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu ds.Kultury i Turystyki. - Jeden znajduje się na lotnisku, drugi umiejscowiony jest w centrum miasta, w budynku Urzędu ds. Kultury i Turystyki, na trzecim piętrze. To na razie wystarcza, ale do 2023 roku planuje się zbudować sieć informacji turystycznej w całym regionie Północno-Wschodniej Anatolii. Uniwersjada stała się punktem wyjścia do rozwoju aktywnej turystyki zimowej. Dzięki niej zbudowano bazę sportów zimowych. Przybyło wtedy 4 tysiące zawodników z 55 krajów. Duża międzynarodowa impreza wspomogła działania promocyjne. Po zakończonej uniwersjadzie, którą uważamy za wielki sukces, jej uczestnicy i goście z wielu krajów rozsławili okolice Erzurum na całym świecie. Głównymi klientami centrów turystycznych byli i nadal są najbliżsi sąsiedzi regionu: Rosjanie, Ukraińcy, mieszkańcy Azerbejdżanu i Iranu – ocenia sytuację dyrektor Öztürk.
Wojewódzki Urząd ds. Kultury i Turystyki dzieli kompetencje w sprawach dotyczących rozwoju i promocji produktu turystycznego z Agencją Rozwoju Regionalnego Północno-Wschodniej Anatolii i w ramach tego podziału każda z instytucji realizuje swój zakres działań. - Przypomina to podział zadań między urzędami marszałkowskimi a regionalnymi organizacjami turystycznymi w Polsce. Z tą różnicą, że w Turcji nie ma partnerstwa publiczno-prywatnego, finansowanie odbywa się w całości z pieniędzy publicznych. Przede wszystkim ustalamy strategię rozwoju produktu turystycznego. A wiele jest w tym zakresie do zrobienia - mówi Murat Karapinar z Agencji. - Turystyka w północno-wschodniej Anatolii jeszcze raczkuje, chociaż potencjał turystyczny regionu jest ogromny. Naszym priorytetem jest oczywiście turystyka zimowa oraz ekoturystyka. Dzięki warunkom naturalnym oferujemy turystom możliwości uprawiania kajakarstwa, raftingu, trekkingu, paralotniarstwa czy podglądania ptactwa. Natomiast w perspektywie widzimy rozwój turystyki termalnej, po zbudowaniu bazy w oparciu o bogactwo naturalne tkwiące w bijących po ziemia ponad 150 źródłach termalnych występujących w regionie - dodaje.
Do zadań Agencji należy między innymi organizacja wizyt studyjnych dla dziennikarzy zagranicznych oraz cały zespół działań składający się na koordynację promocji zagranicznej regionu, choćby poprzez prezentacje jego oferty w ramach stoiska regionalnego podczas targów turystycznych. - Stoiska finansujemy sami, a korzysta na tym branża turystyczna i usługodawcy, których oferta prezentowana jest gościom targowym. W kwietniu planujemy udział w Targach Turystyki i Wypoczynku LATO w Warszawie - tłumaczy rozmówca. - Po raz pierwszy w tym sezonie pojawili się w Erzurum goście z Polski i mamy nadzieję, że będzie ich coraz więcej. Pośród nich miło nam gościć zwłaszcza grupę dziennikarzy z Press Clubu Polska, bo liczymy, że ich dobre opinie przysłużą się do promocji regionu - nie kryje zadowolenia Murat Karapinar. Bardzo ważnym elementem tej promocji jest profesjonalna, dostarczająca kompletnych informacji strona internetowa o adresie www. northeastturkey.com, której treścią merytoryczną i utrzymaniem zajmuje się również Agencja.
Erzurum liczy sobie 370 tysięcy mieszkańców, w tym znaczną część, bo prawie 50 tysięcy młodych ludzi, stanowi rzesza studentów Uniwersytetu Atatürka. Obecność dużego środowiska akademickiego zadecydowała o organizacji w 2011 roku uniwersjady, na potrzeby której zbudowano nowoczesne lodowiska (w tym do curlingu i jazdy figurowej), skocznie narciarskie i cross country do jazdy biegowej i biathlonu wykorzystano w kolejnym roku, gdy miasto było gospodarzem 45. Mistrzostw Świata Juniorów w Narciarstwie Klasycznym 2012. Erzurum to najwyżej położne miasto wojewódzkie w Turcji, spoczywające na wysokości około 1950 m n.p.m., u podnóży Gór Pontyjskich. Sezon zimowy trwa tu przez 150 dni, od listopada do kwietnia, a na gości czekają ośrodki narciarskie położone na wysokości od 2100 do 3200 m n.p.m.: Erzurum, Palandökeni Konakli. Bogata historia i kultura oferuje turystom możliwości zwiedzania zabytków z różnych epok, podziwiania rękodzieła czy zasmakowania we wspaniałej lokalnej kuchni. Wszystko wskazuje na to, że region stanie się jedną z ciekawszych destynacji turystycznych świata, zwłaszcza, że gospodarze planują dalsze inwestowanie w coraz nowocześniejsze wyciągi narciarskie, system sztucznego naśnieżania i doświetlania stoków.
Elżbieta Tomczyk-Miczka