Gdańsk - Pomorskie Culinary Prestige

Turystyka kulinarna buduje spójną markę regionu

Z inicjatywy Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, przy współpracy Miasta Gdańska, z udziałem branży gastronomicznej realizowany jest projekt marketingowy o nazwie Gdańsk - Pomorskie Culinary Prestige, który promuje najlepsze restauracje w Gdańsku i na Pomorzu wśród turystów ze Skandynawii, zachodniej Europy, a także wśród rodzimych klientów ceniących dobrą kuchnię.

Turystyka kulinarna stanowi obecnie jeden z wiodących trendów motywujących do przyjazdu. Potencjał Gdańska i całego Pomorza w tym zakresie jest niezaprzeczalny, co dało impuls do zainicjowania nowego projektu marketingowego. Gdańsk-Pomorskie Culinary Prestige jest platformą integrujacą i promującą ofertę jakościowych kulinariów województwa pomorskiego. Jego pomysładawcą jest Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna (PROT), ale projekt realizowany jest w partnerstwie z Miastem Gdańsk i przy udziale branży gastronomicznej. Koordynację i nadzór realizacyjny powierzono firmie Landbrand, specjalizującej się w rozwoju markowej oferty turystyki kulinarnej.
Na rok 2014 zaplanowano szereg działań o charakterze analitycznym i wdrożeniowym. Wszystko po to, aby stworzyć platformę współpracy oraz rozpocząć wspólne działania, które mają szansę zwiększyć zyski dla branży, jak i budować silną, rozpoznawalną markę regionu na arenie międzynarodowej. Jednym z podstawowych celów projektu jest wypromowanie tych restauracji, kótre stanowią wizytówkę kulinarną Gdańska i Pomorskiego na perspektywicznych i wymagających rynkach: skandynawskim, zachodnioeuropejskim oraz wśród turystów z Polski poszukujących jakościowej oferty gastronomicznej.

Dobór partnerów w projekcie

Oparty jest na ściśle określonych kryteriach bazujących na regulaminie międzynarodowego stowarzyszenia Slow Food, a także w oparciu o założenia idei sieci Dziedzictwa Kulinarnego Pomorza. W procesie selekcji brane są pod uwagę takie aspekty, jak wykorzystanie regionalnych składników, sezonowość menu, jakość obsługi, a nawet wystrój i sposób podawania potraw. Bardzo ważna jest również osoba szefa kuchni, którego autorskie podejście do tradycji i regionalnego produktu powinno być dla gości gwarancją szczególnego przeżycia kulinarnego. Projekt wspierają Slow Food Pomorze oraz Akademia Kulinarna Fumenti.
Projekt jest częścią szerszego programu promocji jakościowych usług przemysłu czasu wolnego typu premium, prowadzonego pod hasłem Pomorskie Prestige. Docelowo obejmie między innymi takie obszary jak: golf & yachting, amber & design, spa & medical, shopping & lifestyle. Punkt wyjściowy stanowią jednak kulinaria.
Już w tej chwili na Pomorzu i w Gdańsku może działać ponad 20 restauracji, które gotują w zgodzie z filozofią projektu i serwują autorskie dania na najwyższym europejskim poziomie. Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej podkreśla, że działania audytowe i certyfikacyjne już trwają, a ich efektów można spodziewać się w połowie kwietnia. Wtedy to zostanie wyłoniona pierwsza grupa lokali objęta projektem. Aby się w niej znaleźć należy spełnić wysokie kryteria oceny i wykazać się otwartością na współpracę. Udział w projekcie zapewni restauracjom możliwość bezpłatnego skorzystania z wielu narzędzi promocyjnych. Uruchomiony zostanie blog tematyczny poświęcony luksusowej ofercie turystycznej regionu dostępny pod adresem www.pomorskie-prestige.eu, który spięty będzie z kanałami społecznościowymi i pozycjonowany w Skandynawii. - W planach jest również zorganizowanie wizyty studyjnej dla dziennikarzy mediów kulinarnych i lifestylowych, o podobnym charakterze do ubiegłorocznej imprezy „3 natury Gdańska i Pomorza", czy realizacja dedykowanych działań marketingowych na rynkach zagranicznych - dodaje Hartenberger-Pater.

Gdańsk wyznacza nowe trendy kulinarne w kraju

- Najsmaczniejszym adresem na kulinarnej mapie Pomorskiego jest bez wątpienia Gdańsk - podkreśla Anna Zbierska, dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta Gdańska. - Właśnie w naszym mieście działają restauracje, które wyznaczają nowe trendy kulinarne w kraju i wygrywają najbardziej renomowane konkursy. Chcemy wskazać je turystom, a także mieszkańcom miasta. W projekcie tym eksponujemy także tożsamość kulinarną miasta. W Gdańsku odradza się sięgająca czasów średniowiecza tradycja browarnictwa rzemieślniczego. Piwo stanowiło niegdyś jeden z głównym towarów w gdańskim porcie. Nasza kuchnia słynęła także z najbardziej wyszukanych przypraw i produktów, jak chociażby owoce morza, które pojawiały się powszechnie na stołach mieszczan i kupców. Tutaj także wynaleziono receptury wielu destylatów i likierów, z których najbardziej znany to Goldwasser – przypomina dyrektor Zbierska.
Docelowo Pomorskie Culinary Prestige zadziała jak parasol marki, który obejmie całość jakościowej oferty kulinarnej Pomorskiego. Rozpoczynając od restauracji, przez targi żywności regionalnej, kalendarz markowych imprez kulinarnych, a na producentach i warsztatach kulinarnych skończywszy. Pod marką projektu mogą być również realizowane działania własne innych miast czy branży, które nadadzą spójny ton komunikacji marki kulinarnej Pomorskiego.

Konferencja Nowe Trendy w Turystyce

Realizację projektu wsparło finansowo Ministerstwo Sportu i Turystyki, a oficjalnie jego uruchomienie nastąpiło 28 marca, w czasie odbywającej się w Gdańsku Konferencji Nowe Trendy w Turystyce. Jeden z paneli tematycznych w całości poświęcony został turystyce kulinarnej na Pomorzu, a w szczególności możliwościom rozwoju projektu Pomorskie Culinary Prestige. W spotkaniu i żywej dyskusji na temat roli kulinariów w turystyce udział wzięli nie tylko specjaliście marketingu terytorialnego, tacy jak: Anna Zbierska, dyrektor Biura Prezydenta Miasta Gdańska ds. Promocji; Jacek Debis, dyrektor ds. projektów kluczowych Agencja Rozwoju Gdyni; Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej czy Hubert Gonera, dyrektor zarządzający Landbrand, ale również wybitni pomorscy szefowie kuchni, w tym Bogdan Gałązka z restauracji Gothic Cafe, Adam Woźniak z Mercato Hilton Gdańsk, Damian Mazurowski z Kubicki 1918 oraz Wojciech Harapkiewicz, szef firmy cateringowej „Garnel". W panelu nt. tradycji w kulinariach wypowiadała się dr Dorota Lewandowska wyspecjalizowana w studiach nad żywnością, a swoje rozumienie awangardy w kuchni poparte europejskimi przykładami przedstawiła Małgosia Minta, blogerka i dziennikarka kulinarna. Projekt ma na celu integrację branży gastronomicznej i turystycznej, dlatego wieczór poprzedzający konferencję, organizatorzy projektu oraz szefowie spędzili przy jednym stole rozmawiając i degustując potrawy przygotowane wspólnie pod okiem dwóch szefów kuchni: Adama Woźniaka z Mercato Hilton Gdańsk i Przemka Formeli z Koziego Grodu.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit
Szanowni Państwo,
portal www.aktualnościturystyczne.pl nie będzie już aktualizowany. Ciekawe
i świeże informacje z branży turystycznej znajdą Państwo na naszych pozostałych serwisach lub w newsletterze, do którego subskrypcji serdecznie zachęcamy!