Turystyka kulinarna wejdzie do ofert polskich biur podróży

Tym wnioskiem można podsumować pierwszy workshop poświęcony temu sektorowi turystyki. Spotkanie przedstawicieli szlaków kulinarnych, restauracji i obiektów gastronomicznych należących do Konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne", utworzonego z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej, z touroperatorami specjalizującymi się w turystyce przyjazdowej było częścią programu warszawskich targów TTW.
Spotkanie posłużyło przedstawieniu wzajemnych oczekiwań. Przede wszystkim uświadamiało restauratorom i przedstawicielom szlaków kulinarnych potrzebę poszerzania działalności. Nie wystarczy kultura stołu i unikalna karta dań potraw regionalnych, które owszem, może skłonić touroperatora do zatrzymania się z wycieczką na obiad w tej a nie innej restauracji. Nie tego wymagają biura turystyczne. Oferta turystyki kulinarnej proponowana klientom o tych właśnie zainteresowaniach składa się z wielu elementów wypełniających pobyt. Wśród nich między innymi powinny znaleźć się warsztaty z nauką przyrządzania potraw powiązane z wprowadzeniem w historię regionu, specyfikę uprawy i hodowli, wytwarzania produktów, degustacji i tak dalej. Przebieg warszawskiego workshopu z zadowoleniem ocenia członkini rady programowej Konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne", dyrektorka Śląskiej Organizacji Turystycznej Agnieszka Sikorska, uczestnicząca w workshopie w podwójnej roli, także jako przedstawicielka szlaku kulinarnego „Śląskie Smaki". Zdaniem dyrektorki Sikorskiej żywe zainteresowanie biur podróży włączeniem do programów wycieczek turystyki kulinarnej, a nawet poświęcenie im tematycznych ofert sprzedażowych, potwierdza, że istnieje na nie popyt. Powinno to stanowić przekonywujący argument dla restauratorów i wytwórców regionalnych produktów. Grupa ich klientów może w znacznym stopniu powiększyć się o zamożnych turystów z zagranicy poszukujących oryginalnych przeżyć związanych z rozkoszami podniebienia.
Pierwsze wnioski wypowiadane przez uczestników workshopu potwierdzają potrzebę organizacji następnych, biura turystyczne na pewno wezmą w nich udział.
Dorota Zadrożna, odpowiedzialna za sprawy organizacyjne związane z działalnością konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne", nie kryła satysfakcji z efektów spotkania. - Chciałabym bardzo podziękować wszystkim uczestnikom workshopu. Tę imprezę organizowaliśmy w bardzo krótkim czasie i jest nam bardzo miło, że aż tyle podmiotów zechciało przyjechać do Warszawy – powiedziała.
Reprezentująca na worshopie Małopolską Organizację Turystyczną Elżbieta Tomczyk-Miczka, autorka książki „Małopolska Trasa Smakoszy. Przewodnik po karczmach regionalnych Małopolski" podkreśliła, że w trakcie rozmów pojawiły się sugestie dotyczące potrzeby zorganizowania podróży studyjnych dla przedstawicieli touroperatorów, aby ci sami poznali atrakcje i bazę szlaku. Dzięki tej stosunkowo niedrogiej i bardzo efektywnej formie promocji będzie można wykonać dalszy krok na drodze do komercjalizacji produktu „Szlaki Kulinarne".
Bożena Srebro, dyrektorka Sądeckiej Organizacji Turystycznej i wiceprezeska Małopolskiej Organizacji Turystycznej, która od lat tworzy innowacyjne projekty w agroturystyce, reprezentowała na workshopie „Małopolską Wieś Pachnąca Ziołami" oraz „Małopolską Trasę Smakoszy". - To bardzo ważne, by spotkać się twarzą w twarz z potencjalnym partnerem w zaprogramowanym temacie. Widzę to na swoim przykładzie. Podczas spotkania stolikowego z Ryszardem Cetnarskim z biura Holiday Travel, mimo że znamy się od wielu lat i często rozmawiamy, udało nam się dokonać konkretnych ustaleń. Wiem już, w jaki sposób mam zmodyfikować i przygotować ofertę skrojoną „na miarę" potrzeb jego klientów. Myślę też poważnie o zorganizowaniu w imieniu MOT bardzo wyspecjalizowanej wizyty studyjnej pod dyktando życzeń naszych rozmówców z workshopu – podzieliła się konkretnym spostrzeżeniem.
------------------------
Konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne" jest dobrowolnym, nieformalnym zrzeszeniem podmiotów posiadających ofertę z zakresu Kuchni Polskiej, stawiającym sobie wspólny cel, którym jest opracowanie i realizacja strategii promocji i tworzenia warunków lepszej sprzedaży w kraju i zagranicą polskiej oferty turystycznej w oparciu o szeroko rozumiane dziedzictwo kulinarne.