Nagroda specjalna dla POT za współpracę w 2010 roku
Wielicka kopalnia otworzyła nowy sezon turystyczny

Kopalnia Soli „Wieliczka” 15 kwietnia uroczyście rozpoczęła nowy sezon turystyczny. Spotkanie w komorze Jana Haluszki było okazją do podsumowania roku 2010, zaprezentowania planów na rok 2011 oraz nagrodzenia instytucji i biur podróży, które w minionym sezonie najlepiej promowały solne dziedzictwo, wśród nich.
Ponad milion gości w 12 miesięcy
W ubiegłym roku solny zabytek zwiedził ponad milion gości (1 003 437 gości). Blisko 529 tys. turystów przyjechało z zagranicy – najczęściej po Trasie Turystycznej wędrowali Brytyjczycy, Włosi, Francuzi, Niemcy, Francuzi, Koreańczycy. Nie zabrakło też przybyszów z odległych i egzotycznych zakątków Ziemi (np. z Kajmanów, Fidżi, Tajlandii czy Singapuru).
Od stycznia do marca 2011 roku Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło 118,7 tys. gości, czyli o 9% więcej niż w adekwatnym okresie 2010 roku (więcej o 9,4 tys. osób). Przewodnicy schodzili z turystami do podziemi 5,6 tys. razy, o 306 razy częściej niż rok wcześniej. 42% grup zorganizowanych zostało oprowadzonych w języku polskim. Najpopularniejszym językiem obcym, w którym oprowadzani byli turyści zagraniczni przez przewodników, był angielski, a wśród obcokrajowców najliczniejszą grupę tworzyli kolejno: Brytyjczycy, Rosjanie, Koreańczycy, Francuzi i Włosi. 50% odwiedzających to turyści krajowi. Ich liczba wzrosła w pierwszym kwartale 2011 r. o 18% w stosunku do tego samego okresu 2010 roku.
Deszcz wyróżnień dla kopalni
W ubiegłym roku wielicka kopalnia otrzymała wiele wyróżnień: nagrodę „Solidny Pracodawca”, „Ambasador Polskiej Gospodarki” w kategorii „Marka Europejska” , Solidny Pracodawca Roku, „Medal Europejski”, „Złoty Dyplom” dla Reprezentacyjnej Orkiestry Dętej na VIII Międzynarodowym Festiwalu Orkiestr Dętych w Mór, I miejsce w konkursie na „Najlepszy produkt Europejskich Targów Regionalnych Zakopane 2010”, nominację w konkursie „Firma Dobrze Widziana” na najlepszy wizerunek w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, Certyfikat Izby Przemysłowo-Handlowej w Krakowie, I miejsce w plebiscycie „Wielkie Odkrywanie Małopolski”, kategoria „Atrakcja turystyczna” oraz kategoria „Baza noclegowa” - wyróżnienie dla Hotelu Grand Sal****, kopalnia na liście rankingowej Katalogu Obiektów i Usług Konferencyjnych TOP TEN, ODYS 2010 za „najlepszą jakość usług turystycznych w Województwie Małopolskim” dla Hotelu Grand Sal****, wyróżnienie Izby Przemysłowej dla nowych opakowań soli w konkursie „Polowanie na produkt dobrze zaprojektowany”, wyróżnienie w ogólnopolskim finale konkursu PRIMERBA CUP 2010 na targach Gastro Trendy w Poznaniu.
Nowości minionego roku
Od grudnia 2010 zwiedzający mogą podziwiać komorę Michałowice. Zabezpieczona i wyremontowana, podobnie jak w XIX wieku, stanowi ozdobę Trasy Turystycznej. Kopalnia zaproponowała również interesujący program edukacyjny pt. „Wiedza na wagę soli”. Zmienił się wystrój sklepu firmowego „Żupnik”, a na jego półkach pojawiła się m.in. nowa linia soli kosmetycznych oraz ekskluzywna kolekcja kosmetyków na bazie soli.
Co w planach?
- „Szlaki Nowej Przygody w zabytkowej Kopalni Soli Wieliczka” - projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Dofinansowanie wynosi 19 840 000 zł co stanowi 44,84% wartości projektu.
- Komora Słowackiego – miejsce przystosowane do organizacji noclegów, przygotowane na zapewnienie wypoczynku 50 osobom.
- Komora Witos Górny - miejsce odpoczynku dla rodzin z dziećmi, w którym pojawią się plac zabaw i kawiarenka.
- Nowy wygląd komory Staszica – nowa aranżacja sklepów firmowych oraz wystawy geologicznej.
- Zaplecze gastronomiczne w komorze Lebzeltern, które podniesie wydajność pracy podziemnej kuchni oraz dzięki nowoczesnemu wyposażeniu umożliwi kucharzom kreowanie nowych, wspaniałych dań.
- Udostępnienie komory Pistek pod kątem rozwoju ofert dla dzieci. W Pistku będą prowadzone zajęcia interaktywne.
- Nie tylko pod ziemią, czyli rozbudowa zaplecza dla lecznictwa. Budynek Młyna Solnego, nowa siedziba Podziemnego Ośrodka Rehabilitacyjno-Leczniczego funkcjonuje już od zeszłego roku. Od maja 2011r. uruchomione zostaną pokoje gościnne „Młyn Solny” (komfortowo urządzone 1-, 2-, 3- i 4-osobowe).
I kategoria: w kategorii liczba turystów, którzy zwiedzili kopalnię w roku 2010 - Małopolska Prywatna Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o. (I miejsce), Jan-Pol Incoming Tour Oparator Sp. z o.o. (II miejsce), UTC Sp. z o.o. i Cracow Tours Sp. z o.o. (III miejsce).
II kategoria: za współpracę w zakresie turystyki młodzieżowej w roku 2010 - Aktive Fredsreiser (Norwegia)
III kategoria: Dyplom za współpracę w zakresie turystyki pielgrzymkowej w roku 2010 - Ernesto Travel
IV kategoria: Dyplom za współpracę w zakresie organizacji imprez w roku 2010 - Mazurkas Travel Biuro Podróży sp. z o.o., Defacto Sp. z o.o., Netmedia Business Travel Sp. z o.o.
V kategoria: za współpracę w zakresie gastronomii w roku 2010 - Furnel Travel International Sp. z o.o.
VI kategoria: za współpracę z hotelem Grand Sal w roku 2010 - Discovery Travel Ltd.
Nagrody specjalne za współpracę w roku 2010: Polska Organizacja Turystyczna, Małopolska Organizacja Turystyczna, Krakowska Izba Turystyki