Współpraca w regionach niezbędna. Regionalna debata w Poznaniu
Bez współpracy nie da się obniżyć kosztów promocji. Nikt nie kwestionował tak postawionej tezy podczas spotkania szkoleniowego, które odbyło się w 19 października w Poznaniu. „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce” to cykl spotkań organizowanych przez Polską Organizację Turystyczną wspólnie z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi, tym razem wielkopolską.
Gospodarzami spotkania byli Ewa Przydrożny dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej oraz Jacek Janowski wicedyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej w POT.
Gości powitali dr Bartłomiej Walas wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Tomasz Wiktor prezes Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, który przedstawił strategię rozwoju turystyki w regionie a także dotychczasowe zrealizowane przez WOT działania między innymi w zakresie rozbudowy systemu informacji turystycznej.
W części szkoleniowej wystąpili: Paweł Lewandowski, dyrektor Zagranicznego Ośrodka POT w Niemczech z prezentacją nt profilu niemieckiego turysty oraz z konkretnymi wskazówkami jak budować skuteczną ofertę na ten rynek. Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej opowiedziała o doświadczeniach regionu z wykorzystaniem blogów i blogerów w promocji wybranych turystycznych profili.
Kolejnym prelegentka prof. Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przedstawił prezentację nt. synergii turystyki, kultury i nowych technologii. Na zakończenie odbyła się regionalna debata, w której wzięli udział: Tomasz Wiktor, prezes WOT, Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Agnieszka Rzempała-Chmielewska, wicedyrektor wydziału kultury, sportu, turystyki i promocji starostwa powiatowego w Gnieźnie, Przemysław Dębski, burmistrz Pyzdr, Karolina Gnusowska-Weiss, prezes oddziału wielkopolskiego Polskiej Izby Turystyki oraz Olaf Makiewicz, właściciel Olandii. Debatę moderował dr Piotr Zmyślony z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
POT inicjując takie dyskusje w regionach chce sprawdzić jak system funkcjonuje w poszczególnych regionach. Na podstawie doświadczeń wszystkich rot-ów ustalić gdzie są słabe strony systemu i jak regiony sobie z nimi radzą. Kolejne debaty pokazują, że nie ma jednego uniwersalnego modelu bo każdy region ma swoją specyfikę i własne rozwiązania. Jednak o ile środki zaradcze są różne to już problemy są bardzo podobne czy wręcz takie same we wszystkich regionach. Stworzenie na zakończenie projektu Q&A ma być dla podmiotów tworzących obecny system zarządzania turystyką w Polsce wskazówką jak go ulepszyć i sprawić by tworzenie spakietowanej, dobrze skomercjalizowanej oferty było priorytetem a przedsiębiorcy ją tworzący otrzymywali niezbędne wsparcie.
Jak podkreślił dr Piotr Zmyślony na przestrzeni ostatnich lat dużo się zmieniło, a przede wszystkim świadomość organizacji turystycznych na poziomie lokalnym i regionalnym odnośnie ich roli. Karolina Gnusowska-Weiss zabrała głos w dyskusji jako członek zarówno lokalnej jak i wielkopolskiej regionalnej organizacji turystycznej. Sama będąc przedsiębiorcą zaznaczyła, że przedsiębiorcy patrzą na wszystko pragmatycznie. Ważne jest aby organizacje turystyczne potrafiły słuchać przedstawicieli branży i wykorzystywały tę wiedzę do bardziej efektywnego działania. Gnusowska-Weiss podsumowując stwierdziła, że przedsiębiorcy potrzebują dużych, markowych produktów, które stanowią bazę oferty. Niestety lokalne, mniej znane atrakcje nie zawsze trafiają w gusta turystów.
Mając tę świadomość Przemysław Dębski, burmistrz Pyzdr działa zarówno na niwie Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej jak i Lokalnej Organizacji Turystycznej Puszcza Pyzdrska. Dzięki komplementarnym działaniom gmina korzysta bo o ile Lot specjalizuje się w promocji puszczy to WOT uzupełnia inne profile jak turystyka wodna czy historyczna.
Tomasz Wiktor, prezes WOT podkreślił, że WOT jest organizacją parasolową, która powinna zrzeszać silne organizacje branżowe a nie poszczególnych przedsiębiorców. To pozwoli uniknąć rozczarowań wynikających z roszczeniowej postawy i oczekiwania promocji ukierunkowanej na pojedyncze obiekty.
Debatę podsumował Bartłomiej Walas, wiceprezes POT wskazując na model funkcjonowania organizacji turystycznych w zachodniej Europie na prawach spółek handlowych. Podkreślił, że należy zweryfikować dotychczasowe myślenie o współpracy opartej na sformalizowanej strukturze na rzecz partnerstwa o niesformalizowanym charakterze z organizacjami turystycznymi jako biurami marketingu terytorialnego.