Priorytet ŚOT
Śląski System Informacji Turystycznej
Wykwalifikowana kadra i systemowe podejście do informacji turystycznej – takie priorytety przyświecają Śląskiej Organizacji Turystycznej, która od 2012 r. jest liderem projektu „Śląski System Informacji Turystycznej” (ŚSIT). Ma on gruntowanie przebudować dotychczasowy stan informacji turystycznej w regionie. Dzięki projektowi turysta w każdym zakątku województwa będzie równie dobrze obsłużony i poinformowany. I to o atrakcjach całego regionu.
Śląski System Informacji Turystycznej to największy projekt, realizowany przez Śląską Organizację Turystyczną. – Zdecydowaliśmy się stworzyć kompleksowy system informacji turystycznej w regionie. W całym województwie punkty informacji turystycznej już wyglądają i są wyposażone tak samo. Oprócz lokalnych materiałów reklamowych rozdawane w nich będą takie same publikacje o całym województwie. Pracownicy przeszli już odpowiednie szkolenia kompetencyjne. Mają wiedzę o atrakcjach całego regionu. Dojazd do tych atrakcji, dla ułatwienia turystówzostał dodatkowo oznakowany. Wkrótce do tego wszystkiego dołączy „sfera cyfrowa” – sieć infokiosków i nowoczesny, odpowiadający na potrzeby współczesnego turysty, portal www.slaskie.travel – tłumaczy Agnieszka Sikorska, dyrektor Biura Śląskiej Organizacji Turystycznej.
Dzięki projektowi do istniejących w województwie śląskim 34 punktów informacji turystycznej dołączyły aż 33 nowe. – 67 punktów rozsianych po całym regionie sprawia, że w zasadzie każdy turysta ma w swoim zasięgu fachową pomoc informatora turystycznego – objaśnia Sikorska. Co ważne, wszystkie punkty są jednakowo oznakowane i wyposażone. W ramach projektu, przy wejściu do każdego z nich zainstalowano opatrzone charakterystycznym zielonym logotypem ŚSIT podświetlane kasetony. Również wnętrze punktów jest podobne – wyposażone w jednakowe meble, gabloty i sprzęt komputerowy, w tym również w stanowiska komputerowe dostępne dla turystów. Z kolei na drogach całego województwa śląskiego pojawiło się aż 810 charakterystycznych, brązowych znaków drogowych. Wskazują one drogę do 197 atrakcji regionu.
Cały czas trwają również prace nad komponentem cyfrowym projektu oraz wydawnictwami promocyjnymi. W 2013 r. zainstalowanych zostanie 101 infokiosków, które będą spełniały rolę interaktywnych punktów informacji turystycznej. Światło dzienne ujrzy również zupełnie nowy portal turystyczny. Dotychczasowa strona www.slaskie.travel jest właśnie gruntowanie przebudowywana. Oprócz wielu nowych funkcjonalności (m. in. platformy społecznościowej) turyści znajdą w portalu galerię ponad 2 tysięcy zdjęć i panoram z całego regionu czy kilkadziesiąt audiowycieczek. Te ostatnie będą dostępne również w stacjonarnych punktach informacji turystycznej. Do nich trafi również kilkaset tysięcy bezpłatnych wydawnictw promocyjnych. Będą to przewodniki po poszczególnych subregionach województwa śląskiego wraz z mapami turystycznymi oraz przewodnik po całym regionie (w różnych wersjach językowych).
- Mamy nadzieję, że nasze działania sprawią, iż Śląskie będzie jeszcze bardziej dostępne i atrakcyjne dla turystów. Właśnie kończymy drugi rok trwania projektu i już widzimy efekty, m. in. włączenie się poszczególnych punktów informacji turystycznej w tworzenie internetowego portalu. Wierzę, że małymi kroczkami dojdziemy do prawdziwie współpracującego i świadomego swych zadań ogólnowojewódzkiego systemu – podsumowuje Agnieszka Sikorska.
* * *
Śląska Organizacja Turystyczna prowadzi projekt w partnerstwie z 5 organizacjami subregionalnymi:
- Stowarzyszeniem „Region Beskidy” z Bielska - Białej,
- Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym z Katowic,
- Stowarzyszeniem Rozwoju i Współpracy Regionalnej OLZA z Cieszyna,
- Związkiem Gmin Jurajskich z Ogrodzieńca,
- Związkiem Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku.
Projekt „Śląski System Informacji Turystycznej” jest realizowany w ramach Działania 3.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 „Systemy Informacji Turystycznej”. Koszty całkowite wynoszą 14 530 000,00 zł, z tego Śląska Organizacja Turystyczna pozyskała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 12 350 500,00 zł (85%). Środki własne ŚOT wynoszą 2 179 500,00 zł. Realizacja projektu potrwa do końca 2013 r.