Szlak Orlich Gniazd - drugi laureat Złotego Certyfikatu POT z województwa śląskiego!
Złoty Szlak łączy województwa
Szlak Orlich Gniazd, jedna z najbardziej znanych atrakcji województwa śląskiego, został Najlepszym Produktem Turystycznym Polski 2012 r. Ten wyjątkowyprodukt turystyczny znanyjest od lat. Dziś można – a nawet trzeba - odkryć go na nowo!
„Imponujące zamki, zachwycająca przyroda i idealne warunki do uprawiania aktywnej turystyki to wszystko przyciąga na Jurę setki tysięcy turystów rocznie” – tak ten turystyczny przebój opisuje Robert Nieroda, dyrektor Biura Związku Gmin Jurajskich, który od lat promuje Jurę Krakowsko-Częstochowską. Uroki te docenili również eksperci zasiadający w komisji wybierającej laureata Złotego Certyfikatu POT, m. in. Tadeusz Milik, prezes Forum Turystyki Przyjazdowej, czy Adam Mikołajczyk, ekspert marketingu terytorialnego. W finale konkursu Orle Gniazda pokonały m. in. Szlak Architektury Drewnianej Województwa Małopolskiego, czy Jura Park z Krasiejowa. Oprócz niewątpliwej atrakcyjności, w swej ocenie jurorzy brali pod uwagę przede wszystkim rozwój w ostatnich latach, stopień otwartości na turystę oraz umiejętność „sprzedania” oferty produktu branży turystycznej. – To kolejny turystyczny sukces naszego województwa.Ta nagroda jest efektem wielu lat pracy i ogromnej ilości lokalnych inicjatyw, wzbogacających ofertę tego terenu. Dzięki temu Szlak Orlich Gniazd jest markowym produktem turystycznym z prawdziwego zdarzenia, w pełni skomercjalizowanym, oznakowanym i obecnym w ofertach biur podróży –mówi Agnieszka Sikorska, dyrektor Biura Śląskiej Organizacji Turystycznej.
Od momentu otrzymania Certyfikatu POT (2010 r.) na Szlaku Orlich Gniazd dużo się zmieniło. Przede wszystkim - w wyniku zwycięstwa również w głosowaniu internautów - powstała profesjonalna strona internetowa www.orlegniazda.pl. – Na stronie turysta znajdzie kompendium wiedzy o wszystkich Orlich Gniazdach i innych atrakcjach Jury Krakowsko-Częstochowskiej – mówi Robert Nieroda. Po otrzymaniu Certyfikatu sprofesjonalizowano również podejście do działań promocyjnych i stworzono Strategię Rozwoju Szlaku Orlich Gniazd oraz Strategię Komunikacji Marketingowej. Opracowano m.in. koncepcję marki, koncepcję kreatywną, wytyczne komunikacji. Stworzono identyfikację wizualną i określono konkretne plany rozwojowe.
Zapisy powyższych dokumentów od razu zaczęto wprowadzać w życie. W roku 2011 cały przebieg Szlaku Orlich Gniazd został odnowiony. Na jego trasie ustawiono tablice informacyjne z nową identyfikacją wizualną. Również wydawnictwa i wystąpienia targowe na stoisku Śląskiej Organizacji Turystycznej są zgodne z nowymi wytycznymi.
Dzięki zmianom, jakie zaszły na Szlaku w ostatnich latach, Jura nie jest już jedynie miejscem dla wędrowców i amatorów historii. To idealna destynacja również dla rodzin z dziećmi, amatorów sportów ekstremalnych czy turystów biznesowych. - Szlak Orlich Gniazd ma dziś dużo lepszą infrastrukturę turystyczną niż jeszcze kilka lat temu. Co roku pojawiają się nowe obiekty noclegowe i kolejne atrakcje. Dzięki temu Szlak wciąż zaskakuje i fascynuje. Również turystycznych ekspertów, którzy nie oparli się jego urokowi – podsumowuje Agnieszka Sikorska. Faktycznie, jak szacuje Związek Gmin Jurajskich, co roku w sezonie, który na Jurze trwa od wiosny do jesieni, obszar ten odwiedza ok. 1 milion turystów. Jest więc o co walczyć. Między innymi dlatego urzędy marszałkowskie województw śląskiego i małopolskiego właśnie przygotowują projekt strategii Polski Południowej. Jednym z jej elementów jest projekt kompleksowego zagospodarowania Szlaku Orlich Gniazd jako jednego z najważniejszych produktów turystycznych oraz jego zabezpieczenia i przygotowania do ruchu turystycznego wszystkich jego atrakcji.
* * *
Szlak Orlich Gniazd otrzymał Certyfikat POT w 2010 r. Zyskał także miano najlepszego produktu turystycznego w głosowaniu internautów. W roku 2012 wyróżniono go Złotym Certyfikatem. Oficjalna strona internetowa Szlaku Orlich Gniazd: www.orlegniazda.pl