ROT WŚ buduje wizerunek regionu
Nasz cel – to marka „Świętokrzyskie”
W obecnych czasach, kiedy na rynku konkuruje ze sobą mnóstwo produktów turystycznych, przyciągających w mniejszy lub większy sposób turystów, bezsprzeczna wydaje się konieczność wykreowania własnej rozpoznawalnej marki regionu. Jednak marketing terytorialny to raczkująca dziedzina wiedzy, marka obszaru zaś to temat nowy, choć aktualnie bardzo modny. Region Świętokrzyski wchodzi właśnie na długotrwałą drogę budowania własnej rozpoznawalności, tożsamości, a w dalszej perspektywie marki.
Literatura przedmiotu wskazuje jednoznacznie, że brak w Polsce silnych marek turystycznych, czy para-turystycznych. Prawie w ogóle brak marek, o charakterze ponadnarodowym promujących polską kulturę, sztukę, miejsca. Wieliczka, Kraków, Oświęcim, Warszawa – to zaledwie kilka polskich „marek”, rozpoznawalnych na świecie. Co robić, aby wykreować choć jedną tak silną markę w Regionie Świętokrzyskim?
A może świętokrzyska ROT powinna postawić nie na kreowanie poszczególnych marek produktów i miejscowości, lecz na wzmacnianie marki regionu jako całości? Te i podobne pytania trapią pewnie większość ROT-ów. Świętokrzyska ROT odpowiedziała już sobie na nie jednoznacznie; nasz cel – to marka „Świętokrzyskie”, Świętokrzyskie - jako całość.
Czym jest marka?
Najprościej rzecz ujmując marka jest narzędziem służącym do przekazania pewnej, zaplanowanej informacji (tożsamości) do osób w bliższym i dalszym otoczeniu. Najczęściej spotykana definicja marki mówi o tym, że marka to nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy i wyróżnienia ich spośród konkurencji.
Korzystając z tej definicji dochodzimy do wniosku, że marka służy dwóm podstawowym celom:
1.Identyfikacji produktu,
2.Wyróżnieniu spośród konkurencji.
Silna marka powstaje oczywiście w długim, wieloetapowym procesie. Prace nad nią rozpoczynają się od powstania strategii określającej grupę docelową, dla której marka jest projektowana. Konsekwencją wyboru grupy docelowej jest opracowanie odpowiedniego zestawu wartości (benefitów marki), które będą właściwie oddziaływać na tę właśnie grupę, budując w konsekwencji odpowiedni wizerunek. Województwo Świętokrzyskie na etapie tworzenia „Programu promocji wraz z regionalnym systemem informacji turystycznej na lata 2008-2013” zidentyfikowało szczegółowo swoje grupy docelowe oraz określiło owe benefity.
Elementami tworzenia tożsamości marki są: nazwa, symbol (logo i logotyp), atmosfera, nastrój, wydarzenia, prezentacja: system identyfikacji wizualnej, kultura organizacyjna.
Elementy tworzenia tożsamości marki
- poprzednia
- następna »»