Opłaci się inwestować w promocję turystyki. ROT-y przed nowymi wyzwaniami
Odczuwalna poprawa klimatu dla turystyki
W okresie ostatnich kilku lat można zauważyć rosnące znaczenie regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Obecnie większość z nich podejmuje aktywne działania w zakresie promocji turystyki i informacji turystycznej. Zapewniają też współpracę sektora publicznego i prywatnego, co jest istotne z punktu widzenia skuteczności oraz efektywności realizowanych przedsięwzięć.
Dobrze znane są trudne początki tworzenia obecnego systemu promocji i informacji turystycznej, jego mozolne budowanie, czasami wbrew przeszkodom różnej natury. Wynikały głównie z tego, że koncepcja systemu konstruowana była na wartościach deficytowych w naszym kraju – od chęci współpracy, wspólnego działania poczynając, a na finansowych środkach kończąc. Mimo tych trudności wszystkie elementy systemu wyraźnie już okrzepły i często z dużymi sukcesami potrafią wykonywać niełatwe zadania.
Jest czymś zdumiewającym, że w takich warunkach odżywają co jakiś czas pomysły na inne usytuowanie Polskiej Organizacji Turystycznej, a tym samym pozbawienie systemu kluczowego elementu. W rzeczywistości tego typu decyzje oznaczałyby zmarnowanie ośmiu lat pracy, wysiłku wielu ludzi, a także sporych pieniędzy.
Nieracjonalna niechęć
Ponadto w niektórych regionach samorządy nie doceniają wystarczająco regionalnych organizacji turystycznych, umniejszają ich możliwości działania. A wiadomo też, że wiele lokalnych organizacji turystycznych nie powstało do tej pory, bo inicjatywy takie nie otrzymały wystarczającego wsparcia ze strony miejscowych władz samorządowych. Ujawniana czasami niechęć do struktur systemu nie ma racjonalnej podbudowy, natomiast szkody przynosi spore. One zawsze przekładają się na mniejszą liczbę turystów oraz przywożonych przez nich pieniędzy wydawanych w miejscu docelowym. Władze regionalne i lokalne zawsze powinny mieć na uwadze opłacalność inwestowania w promocję turystyki.
- poprzednia
- następna »»