Rozmowa z Markiem Woźniakiem, marszałkiem województwa wielkopolskiego
Przed nami nowa rzeczywistość
Aktualności Turystyczne: - Panie Marszałku, w ostatnich latach nasz kraj zmienia się nie do poznania dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Sporą jego część przeznaczono na promocję turystyki. Jak Wielkopolska wykorzystała to wsparcie finansowe?
- Promocja turystyczna Wielkopolski współfinansowana z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 wspierana jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. W latach 2010-2011 zainwestowaliśmy ponad 1,6 miliona złotych w System Informacji Turystycznej, który tworzy 46 infokiosków, 101 tablic przy obiektach turystyki kulturowej oraz 16 turystycznych znaków drogowych na autostradzie A2. Koszt promocji wizerunku turystycznego regionu w latach 2011-2013 wyniósł ponad 4,6 miliona złotych. Ostatnio realizowany projekt promocji Wielkiej Pętli Wielkopolski – markowego, unikatowego produktu turystyki wodnej, kosztował ponad 5 milionów złotych. Warto pamiętać, że nakłady finansowe na inwestycje turystyczne na Wielkiej Pętli przekraczają kwotę 60 mln zł. Są to pieniądze zarówno publiczne jak i prywatne, a takie przedsięwzięcia jak budowa marin w Ślesinie, Czarnkowie i Drawsku oraz Bulwarów Nadwarciańskich w Koninie zostały zrealizowane przy wsparciu środków z WRPO. Z tych środków skorzystały oprócz Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej samorządy. Najbardziej widocznym projektem był realizowany przez Powiat Gnieźnieński projekt promocyjno-edukacyjny „Tu zaczęła się Polska". Inne źródła finansowania projektów turystycznych to PO Ryby oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, skutecznie wykorzystywane głównie przez stowarzyszenia i Lokalne Grupy Działania.
- Wkład finansowy Województwa Wielkopolskiego do promocji uzupełniany jest przez samorządy lokalne.
- Tak było w przypadku projektu System Informacji Turystycznej, do którego samorządy wniosły wkład w wysokości ponad 500 tysięcy złotych oraz projektu promocji Wielkiej Pętli Wielkopolski, który zyskał wsparcie finansowe od lokalnych partnerów w wysokości 550 tysięcy złotych. Projekty partnerskie i ich sukces promocyjny udowodniają wartość współpracy dla osiągnięcia celów.
- Zakończył się okres realizacji „Strategii rozwoju turystyki w województwie wielkopolskim na lata 2007-2013". Pod koniec ubiegłego roku podjęto działania mające na celu jej zaktualizowanie i opracowanie nowego dokumentu obejmującego kolejny okres programowania do 2020 roku.
- Opracowanie nowej „Strategii rozwoju turystyki w województwie wielkopolskim" zaplanowano na 2015 rok. W tym celu zebrano ankiety dotyczące realizacji dotychczasowych celów strategii, działań i projektów zrealizowanych w latach 2007-2013. Zgromadzono także materiały i informacje, które stanowić będą podstawę do opracowania zaktualizowanego dokumentu. Właśnie opracowana została diagnoza turystyki w województwie wielkopolskim. Zadania tego podjęło się Konsorcjum Wyższych Uczelni z Poznania. Przed nami nowa perspektywa. Po pierwsze – rynkowa: pojawiły się nowe trendy w promocji turystycznej, powstały nowe obiekty turystyczne, także współfinansowane ze środków Województwa Wielkopolskiego oraz Unii Europejskiej. Po drugie zmieniły się możliwości pozyskania dodatkowych środków na finansowanie projektów turystycznych. Wielkopolska zabiega o środki na promocję i rozwój produktów turystycznych, czego przykładem są wspólne działania Województw Wielkopolskiego i Kujawsko-Pomorskiego dotyczące stworzenia nowego przebiegu oraz wizerunku najstarszego szlaku turystyki kulturowej w Polsce – Szlaku Piastowskiego. Mam nadzieję, że dla wsparcia naszych inicjatyw dotyczących Szlaku będą do dyspozycji fundusze unijne na lata 2014-2020. Ze względów praktycznych dajemy sobie prawo do pewnej autonomii działań w kwestii pozyskiwania tych pieniędzy i raczej będzie to wiązka projektów, a nie jeden duży.
- Dziękujemy za rozmowę.