W Wielkopolsce na informację turystyczną ponad milion zł z UE
Nareszcie system

Prawie 1.2 mln zł Wielkopolska Organizacja Turystyczna otrzymała z funduszy Unii Europejskiej na stworzenie systemu informacji turystycznej w regionie. Prace rozpoczęły się w czerwcu 2009 r. i mają zostać zakończone w połowie 2011 r. Czy zatem dotychczas w Wielkopolsce systemu „it” nie było?
- Tak można powiedzieć, bowiem system istniejący w PRL w zasadzie przestał funkcjonować – mówi Ewa Przydrożny, dyrektor Biura WOT. – Oczywiście, w regionie istnieją punkty informacji turystycznej, ale i u nas, jak przecież w żadnym województwie nie tworzą one systemu instytucji współpracujących ze sobą. Wciąż jeszcze w kraju każdy sobie rzepkę skrobie. Czas najwyższy stworzyć więc spójny system zarówno w ramach każdego regionu, jak i w całej Polsce, międzyregionalny. Turyści coraz częściej domagają się kompleksowych informacji, a bezpośredni z nimi kontakt i możliwość dostarczenia im informacji w terenie, który zamierzają zwiedzać lub tam wypoczywać, jest bardzo ważnym elementem ruchu turystycznego, mającym przy tym duży walor promocyjny. Pierwszy nieudany kontakt powoduje bowiem, że utrwala się nieprzyjazny wizerunek danego miejsca, a nawet regionu. Ogólnopolski system informacji turystycznej opracowuje, na skutek nacisków regionów, Polska Organizacja Turystyczna. Gdy powstanie, będzie możliwy przepływ informacji pomiędzy regionami, np. dzięki sieci infokiosków.
Fundusze unijne dla systemu w Wielkopolsce przeznaczone zostaną po części na inwestycje, po części zaś na działania promocyjne. W zakresie inwestycji będą to właśnie infokioski internetowe (z platformą zarządzającą), których liczba wynosić będzie 46, a ponadto tablice informacyjne (niektóre wyposażone zostaną w kod QR, który jest rozszerzoną wersją kodu kreskowego umieszczanego na towarach, przy czym taki kod będzie można odczytać za pomocą telefonu komórkowego lub innych urządzeń wyposażonych w dekodery), których liczba wraz z już istniejącymi, informującymi o zabytkach kulturowych, wyniesie docelowo 100; planuje się również umieszczenie siedemnastu turystycznych znaków drogowych przy autostradzie A2.
Do projektu zgłosiło się kilkunastu partnerów – urzędy gmin, starostwa, instytucje kultury, m.in. biblioteki i domy kultury. Liderem jest, oczywiście, Wielkopolska Organizacja Turystyczna, która wyposaży „udziałowców” m.in. w infokioski, z których 15 znajdzie się w lokalach, a 30 na zewnątrz, w miejscach dużego nasilenia ruchu turystycznego, które są dobrze oświetlone i objęte systemami lokalnego monitoringu.
(zr)
- poprzednia
- następna »»