Trafna inwestycja w rozwój turystyki regionu
Są zawody, które wymagają codziennego zdawania egzaminów. Każdego dnia poddawani nim są między innymi informatorzy turystyczni zarzucani przez klientów najrozmaitszymi pytaniami. Nie do pomyślenia byłaby konieczność odpowiedzi „nie wiem”. Niekiedy bardzo podchwytliwe sprawdziany przeprowadzają tak zwani tajemniczy klienci, reprezentujący incognito instytucje dokonujące oceny pracowników „it”. Zblamowanie się przed nimi stanowi nie tylko osobistą profesjonalną ujmę, ale może też przesądzić o oficjalnym obniżeniu kategorii całego centrum informacji turystycznej.
Podczas otwarcia sezonu zimowego wicemarszałek województwa małopolskiego Leszek Zegzda wręczył wybranym punktom „it” certyfikaty Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej. Ten istotnej rangi dokument, odebrał między innymi Marcin Pałach, dyrektor najbardziej utytułowanego, Tarnowskiego Centrum Informacji, wielokrotnego laureata konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej i Forum Informacji Turystycznej na Najlepsze Centrum „it” oraz zdobywcy pierwszego miejsca w kategorii „najlepsze z najlepszych”. Odkąd Małopolski System Informacji Turystycznej wszedł w życie, komisja certyfikacyjna przyznaje Tarnowskiemu Centrum Informacji najwyższą liczbę czterech gwiazdek kategoryzacyjnych, potwierdzając że obsługa i wyposażenie jest na odpowiednio wysokim, profesjonalnym poziomie.
Proces kategoryzacji nie przebiega pro forma
Ujednolicony, zintegrowany Małopolski System Informacji Turystycznej obejmuje teren całego województwa. Jak mówi Marcin Palach, dyrektor tarnowskiego „it” i jednocześnie przewodniczący ogólnopolskiego Forum Informacji Turystycznej powołanego z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej, w strukturze MSIT wydzielono sześć Centrów Informacji Turystycznej, które w każdym z sześciu subregionów, na jakie podzielona została Małopolska, pełnią rolę koordynatora wobec funkcjonujących na ich obszarze punktów informacji turystycznej. Powołana przy Małopolskiej Organizacji Turystycznej Komisja ds. Kategoryzacji Punktów Informacji Turystycznej, w której skład wchodzą przedstawiciele wszystkich centrów informacji turystycznej, Małopolskiej Organizacji Turystycznej i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, wizytuje każdy punkt i weryfikuje informacje zawarte w indywidualnej karcie oceny. Kryteria kategoryzacji zostały szczegółowo opisane w Regulaminie Funkcjonowania i Pracy Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej, który wprowadzony został wcześniej zanim zaczęły obowiązywać ogólnokrajowe wytyczne w tym zakresie opracowane przez POT. Ocenie podlega między innymi wyposażenie, dostępność, oferta, udogodnienia dla turystów, w tym turystów niepełnosprawnych, lokalizacja i oznakowanie, wyposażenie, godzin otwarcia jednostek MSIT, liczby zatrudnionych osób, czy poziomu znajomości języków obcych. System kategoryzacji w MSIT jest istotnym elementem integracji jednostek „it”. Z punktu widzenia turysty, stanowi natomiast czytelną wiadomość mówiącą o jakości świadczonych usług.
W 2016 roku komisja przyznała cztery gwiazdki tylko siedmiu punktom, 14 punktów otrzymało trzy gwiazdki a po dwie gwiazdki 13 punktów. Sześć jednostek „it” osiągnęło poziom jednej gwiazdki. Za dowód, na to, że proces kategoryzacji nie przebiega pro forma, może świadczyć obniżenie w ubiegłym roku liczby gwiazdek czterem punktom, i dodanie gwiazdki jednemu, który podniósł standard. W ramach małopolskiego systemu „it” działa obecnie 6 centrów informacji turystycznej i 35 punktów, które zatrudniają w sumie około 100 pracowników.
W ten praktyczny sposób MSIT zdał trudny egzamin
Patrycja Piskorska, kierowniczka Sieci InfoKraków zapewnia, że podejmowane są różne działania w celu pobudzenia motywacji pracowników informacji turystycznej do podnoszenia jakości świadczonych usług. Między innymi w grudniu ubiegłego roku Małopolska Organizacja Turystyczna zaprosiła centra „it” do udziału w forum organizowanym w Krynicy Zdroju. W trakcie konferencji zaprezentowano działania podejmowane w ciągu roku. Główny akcent położony został na przedsięwzięcia realizowane podczas Światowych Dni Młodzieży z udziałem papieża Franciszka. Międzynarodowy format wydarzeń stanowił skuteczny bodziec do poszerzania oferty usług i poprawy skuteczności wykonywanych zadań. Podobnemu celowi przyświecają prowadzone przez MOT cykliczne szkolenia. Zeszłoroczne zajęcia zorganizowano w Gdańsku. Przewodnia teza wyrażona została w intencjonalnym haśle „Informacja turystyczna z prawdziwego zdarzenia”. Przykładem dobrego działania MSIT jest sieć InfoKraków, która działa w ramach struktury organizacyjnej Krakowskiego Biura Festiwalowego. Głównym zadaniem jest prowadzenie całościowego, zintegrowanego systemu informacji turystycznej i kulturalnej. Sieć oferuje kompleksowe usługi zarówno dla turystów krajowych i zagranicznych, jak i dla mieszkańców Krakowa. Prowadzi przy tym działalność gospodarczą pozwalającą na częściowe samofinansowanie. Podsumowanie efektów ubiegłorocznej działalności InfoKraków zostało wysoko ocenione przez Komisję MSIT szczególnie za obsługę informacyjną ŚDM, podkreśla Katarzyna Krysta z Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Siedem stacjonarnych, stałych punktów informacji miejskiej InfoKraków, cztery namioty informacyjno-promocyjne, siedemdziesięciu zaangażowanych pracowników Krakowskiego Biura Festiwalowego, obsługujących kilkanaście tysięcy pielgrzymów dziennie, a także sześć wydawnictw przygotowanych specjalnie na Światowe Dni Młodzieży w dziewięciu językach. Polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, portugalskim, rosyjskim i ukraińskim. Do tego liczne wydawnictwa tematyczne związane z najważniejszymi atrakcjami Krakowa i Małopolski. W ten praktyczny sposób MSIT zdał trudny egzamin.
Dobrze poinformowany turysta to usatysfakcjonowany klient
Małopolski System Informacji Turystycznej utworzony został nakładem ponad 16,5 mln złotych przy finansowym udziale środków unijnych z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Pieniądze spożytkowano między innymi na oznakowanie turystyczne Małopolski. Ustawiono 69 tablic informacyjnych zlokalizowanych przy głównych atrakcjach turystycznych, 18 tablic informacyjnych na parkingach przy drogach krajowych, 166 turystycznych znaków drogowych przy głównych drogach wojewódzkich i powiatowych. W największych centrach „it”, w Krakowie, Oświęcimiu, Wadowicach, Nowym Sączu, Zakopanym i Tarnowie wprowadzone zostały udogodnienia dla niepełnosprawnych. Utworzono stanowiska wyposażone w specjalistyczne urządzenia. We wszystkich jednostkach „it” dostępne są wydawnictwa dla osób niewidomych i słabo widzących. Przygotowano unikatowe materiały w alfabecie brajla oraz płyty CD, na których znajdują się pocztówki głosowe, ze specjalnymi nagraniami o charakterze binauralnym, dające iluzję bycia i poruszania się w nagrywanej przestrzeni. Dla osób słabo widzących powstał „Katalog Największych Atrakcji Turystycznych Małopolski” w druku powiększonym, który umożliwia im poznawanie przestrzeni oraz największych atrakcji turystycznych Małopolski. Tradycyjne drukowane wydawnictwa w wielu wersjach językowych, w tym mapy turystyczne województwa, przewodniki multimedialne, wydawnictwa i ponad tysiąc zdjęć obrazujących atrakcje turystyczne, dostępne są nieodpłatnie w każdym punkcie informacji turystycznej. Niewyczerpanym źródłem wiedzy jest regionalny portal turystyczny www.visitmalopolska.pl, który łączy pod jednym adresem lokalne portale turystyczne partnerów projektu oraz istniejące serwisy z turystyczną ofertą Małopolski. Dla turystów szukających informacji o regionie dostępna jest sieć całodobowych infokiosków zlokalizowane w kilkunastu miastach Małopolski.
Utworzenie MSIT może być przykładem dobrze pomyślanej inwestycji w rozwój turystyki regionu, która każdego dnia przynosi zwrot poniesionych nakładów. Dobrze poinformowany turysta to wszak usatysfakcjonowany klient chętnie przekazujący pochlebne opinie promując małopolską ofertę turystyczną.
Robert Krajewski