Z wizytą w CIT przy ul. Traugutta
Turystyczny renesans Ziemi Radomskiej
Centrum Informacji Turystycznej w Radomiu mieści się przy ul. Traugutta, na skraju parku Planty, w bliskim sąsiedztwie dworców PKP i PKS. - Zaglądają tu goście przyjeżdżający do Radomia, często pokazują się grupy, zwłaszcza szkolne. Interesują ich mapy miasta, muzea, godziny otwarcia obiektów i wydarzenia kulturalne – mówi Krysztof Ninard, pracownik Centrum.
Miasto jest chętnie odwiedzane, atrakcją stała się reprezentacyjna ulica Stefana Żeromskiego – pieszy bulwar ciągnący się przez całe centrum. Muzeum Jacka Malczewskiego z bogatymi zbiorami ściąga wielu zainteresowanych. Klienci Centrum Informacji Turystycznej pytają o wszystko w zakresie spraw logistycznych, najwięcej pytań dotyczy praktycznych informacji, takich jak kantory, ulice, bankomaty.
Placówka istnieje od stycznia 2009 roku i należy do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Pracują w niej cztery osoby, a etaty stworzył Urząd Miasta Radomia, Wydział Edukacji, Sportu i Turystyki. Krzysztof Ninard i Karolina Kwiatkowska pokazują prawdziwy hit tego sezonu, najbardziej poszukiwane wydawnictwo, czyli mapy regionu, zatytułowane „ Okolice Radomia”. Poszukują go głównie mieszkańcy Radomia, którzy wypad w okolice miasta traktują jako alternatywę dla weekendowego siedzenia w mieście.
Jeżeli chodzi o turystykę, Ziemia Radomska przeżywa prawdziwy renesans. Najbardziej uczęszczanym obiektem w regionie jest Muzeum Wsi Radomskiej. Trasa turystyczna wiedzie również do Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz do Szydłowca, gdzie znajduje się jedna z najpiękniejszych wczesnorenesansowych rezydencji magnackich w Polsce. Tu, w zamku Odrowążów, który w najbliższych latach będzie gruntownie odrestaurowany, warto odwiedzić bardzo ciekawe Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych. Celem wypraw jest też obszar Puszczy Kozienickiej z bogatymi tradycjami bartnictwa oraz sztuki ludowej. Na uwagę zasługuje zagłębie paprykowej kuchni w południowej części regionu, gdzie króluje tradycyjna, certyfikowana „papryka z Przytyka” i odbywają się paprykowe festyny kulinarne.
Podczas największej radomskiej imprezy Air Show, w której rokrocznie bierze udział ok. 180 tys. widzów, CIT zasypywane jest pytaniami o wynajem mieszkań. Wielu mieszkańców miasta udostępnia wtedy pokoje przyjezdnym. Te właśnie imprezy lotnicze są inspiracją do nowego wizerunku miasta z hasłem promocyjnym: „ Radom. Siła precyzji”. Hasło promocyjne jest skorelowane z nową wizualizacją promocyjną miasta oraz z nowym logotypem Radomia, który skupia całość atutów turystycznych miasta.
Elżbieta Tomczyk-Miczka