Posiedzenie Rady POT
Po raz pierwszy w tym roku, 9 stycznia, zebrała się na posiedzeniu wyjazdowym w Toruniu, Rada Polskiej Organizacji Turystycznej. Członkowie tego ważnego dla narodowej turystyki, społecznego organu reprezentującego administrację państwową, instytucje samorządu terytorialnego oraz samorządu przedsiębiorców turystycznych, za temat obrad przyjęli plan promocji Polski i polskiej turystyki, jaki POT realizowała będzie w roku 2018, a także zapoznali się z wyczerpującą informacją na temat wybranych, krajowych kampanii promocyjnych. Obrady prowadził przewodniczący Rady POT Jan Korsak.
Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk przedstawiając plan na rok 2018, skoncentrował się na pragmatyce wykorzystania dostępnych środków finansowych w działaniach promocyjnych podejmowanych we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Struktura przyszłorocznych wydatków na promocję Polski i polskiej turystyki, zakłada przeznaczenie 88 proc. budżetu marketingowego Polskiej Organizacji Turystycznej na działania na rynku europejskim i rynkach pozaeuropejskich, w tym ponad dwie trzecie w krajach, w których POT posiada ośrodki zagraniczne. Wydatki na działania promujące turystykę krajową, ustalone zostały na poziomie 12 proc. Na promocję przemysłu spotkań wydatkowane zostanie 3 proc. budżetu marketingowego. Jak potwierdził prezes Robert Andrzejczyk, niezmiennie treścią działań promocyjnych zagranicą będzie przede wszystkim turystyka miejska, kulturowa i aktywna z naciskiem na turystykę wodną i rowerową oraz turystyka prozdrowotna. Istotną zmianą jest zwiększenie dotacji podmiotowej na promocję narodowej turystyki w 2018 roku o 23 procent, czyli o 10 mln złotych. Dodatkowe środki pozwolą na zintensyfikowanie działań w obrębie naszego kontynentu oraz rozszerzenie ich na nowe kraje azjatyckie, Koreę Południową, Singapur, Malezję i Indie. Wybór tych kierunków związany jest z rozwijaniem siatki połączeń lotniczych narodowego przewoźnika PLL LOT.
Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej POT, przedstawił członkom Rady POT informacje dotyczącą postępów w realizacji projektu „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”. Pilotażowa akcja przeprowadzona przez Ministerstwo Sportu i Turystyki została dobrze przyjęta przez biorących w niej udział przedsiębiorców turystycznych. Zyskała również popularność wśród polskich turystów. Kolejne edycje prowadzone są wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną, która przyjęła koordynację i promocję przedsięwzięcia dającego impuls krajowemu ruchowi turystycznego poza tradycyjnym szczytem urlopowym i wyjazdami na ferie zimowe. Podczas ubiegłorocznego, jesiennego weekendu niższych cen w usługach turystycznych, od 6 do 8 października, skorzystało z nich około 110 tys. turystów. Tegoroczne edycje weekendu niższych cen, odbędą się w drugi weekend marca i pierwszy weekend października
Dyrektor Jacek Janowski podsumował też piętnaście edycji konkursu POT na Najlepszy Produkt Turystyczny, podkreślając, że zwiększone zostaną w tym roku środki z budżetu marketingowego Polskiej Organizacji Turystycznej, przeznaczone na promowanie produktów turystycznych posiadających Certyfikat POT. Toruń szczyci się posiadaniem najbardziej prestiżowego Złotego Certyfikatu POT, który kapituła przyznała w ostatniej edycji Żywemu Muzeum Piernika. Region kujawsko-pomorski posiada interesującą ofertę dla turystów. Dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej Agnieszka Kowalkowska, zaprezentowała prowadzone przez ROT działania promocyjne, które sugestywnie opisuje hasło „Kujawsko-pomorskie konstelacje dobrych miejsc” i oznacza nieograniczoną liczbę powiązań miejsc, które można łączyć w szlaki, trasy, ścieżki o różnym zasięgu. „Konstelacja” może być też rozumiana jako kompozycja indywidualna turysty, układana przez turystów podczas pobytu w regionie.
Członkowie Rady POT, w ramach programu pobytu w Toruniu, zwiedzili Żywe Muzeum Piernika, które od uroczystej gali przyznania Złotego Certyfikatu, zyskało statut turystycznego symbolu i wizytówki historycznego miasta. Najbliższe posiedzenie, kończące VI kadencję Rady Polskiej Organizacji Turystycznej, zaplanowane zostało na 8 – 9 lutego, i odbędzie się w Poznaniu.