9 na 10 uczestników przyznało szkoleniom wysoką notę
Uczestnicy dobrze oceniają spotkania szkoleniowe „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce”. Wysoką ocenę potwierdza zainteresowanie wszystkich badanych wzięciem udziału w podobnych przedsięwzięciach w przyszłości.
Polska Organizacja Turystyczna kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku projekt merytoryczny, którego celem jest zorganizowanie wspólnie z regionalnymi organizacjami turystycznymi 16 spotkań szkoleniowych pn. „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce”. W 2016 roku odbyły się dotychczas spotkania w trzech regionach: dolnośląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. POT na bieżąco prowadzi ewaluację szkoleń, pytając uczestników o ich ocenę oraz o zainteresowanie podobnymi projektami w przyszłości. Znamy już pierwsze opinie, zebrane od uczestników po spotkaniu we Wrocławiu.
Ogólnie szkolenia oceniane są bardzo dobrze. 9 na 10 uczestników przyznało szkoleniom wysoką notę, a co dziesiąty wybrał odpowiedź wymijającą „ani wysoka, ani niska ocena”. Co bardzo istotne, żaden z biorących udział w badaniu uczestników nie ocenił szkolenia źle. Średnia ocena szkolenia na pięciopunktowej skali wyniosła 4,3.
Pozytywnie oceniono dobór zagadnień i plan spotkania. Większość uczestników (83%) zadeklarowała, że informacje ze szkolenia będą przydatne w ich pracy, działalności. I nie tylko samą teorię miano na myśli. Niemniej ważny okazał się być szeroki bezpośredni kontakt przedstawicieli organizacji turystycznych, JST i lokalnej branży turystycznej, skutkujący wymianą doświadczeń i informacji. Wśród najczęściej wskazywanych korzyści z udziału w projekcie na pierwszym miejscu znalazła się możliwość poznania dotychczasowych działań i planów władz samorządowych i organizacji turystycznych, a niewiele niżej - informacje o dobrych praktykach. Bardzo często respondenci podkreślali, że spotkanie szkoleniowe było dla nich okazją do wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy. Również spontaniczne uwagi uczestników umieszczane w ankietach dotyczyły najczęściej wagi bezpośrednich kontaktów i wymiany informacji pomiędzy różnymi podmiotami z regionalnego rynku turystycznego. Aspekt praktyczny okazuje się więc być co najmniej równie istotny, jak informacje teoretyczne przekazywane podczas szkoleń.
Wysoką ocenę projektu „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce” potwierdza zainteresowanie wszystkich badanych wzięciem udziału w podobnych przedsięwzięciach w przyszłości. Tematy na kolejne szkolenia, cieszące się największym zainteresowaniem, związane są głównie z obszarem nowoczesności i innowacyjności (m.in. „Innowacyjność w turystyce – doświadczenia, studia przypadków”, „Nowatorskie rozwiązania w zakresie promocji produktów turystycznych”, „Nowoczesne technologie w turystyce”). Z deklaracji widać wyraźnie, że uczestnicy projektów szkoleniowych są zainteresowani nie tylko teorią, ale przede wszystkim wymiarem praktycznym rozwiązań w turystyce. Wśród pożądanych tematów szkoleń znalazły się również „Komercjalizacja produktów sieciowych i szlaków” oraz „Metody podnoszenia jakości usług turystycznych”. Najmniej zajmujące, czyli najrzadziej wskazywane, okazały się być tematy związane z zagadnieniami prawnymi w turystyce oraz z zarządzaniem sieciowymi projektami biznesowymi.
Opracowała: Dorota Zientalska, Departament Strategii Polskiej Organizacji Turystycznej
Kopiowanie jest dozwolone po wskazaniu źródła. Niniejszy tekst podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).