Rozmowa z Anną Somorowską dyrektor MROT
Jestem pewna, że Mazowsze odzyska swoją unikatową tożsamość i będzie jednym z najszybciej rozwijających się turystycznie obszarów w kraju...Wywiad z Anną Somorowską dyrektor Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Czy szkolenie/warsztat przeprowadzony wspólnie z POT spełnił Pani oczekiwania?
To bardzo dobry pomysł, wspólne szkolenia dla regionów, wiedza, praktyka, doświadczenia ze świata, wzajemna wymiana informacji. Uczymy się od siebie poprzez działanie i to właśnie dało to szkolenie. Tak jestem bardzo zadowolona z naszego wspólnego warsztatu w Mościbrodach.
Jakie zagadnienia są najważniejsze dla usprawnienia trójszczeblowego systemu zarządzania turystyką POT-ROT-LOT?
Dobre Praktyki, przykłady, że można współpracować ze sobą i wzajemnie się wspierać. Współrealizować projekty, jakie w układzie NGO, JST MSP są dokładnie, tym czego trzeba regionom, społeczno - gospodarczym rozwojem. Podczas naszego wspólnego warsztatu i debaty można było to zobaczyć i usłyszeć. Współpraca LGD z LOTami i MROT, JST, MSP zaowocowała szlakiem kulinarnym, który właśnie dostał wyróżnienie w konkursie EDEN. "Mazowiecka MICHA Szlachecka" to efekt współpracy partnerów biznesowych, lokalnej organizacji turystycznej i lokalnej grupy działania. Takich Dobrych Praktyk mamy już więcej na Mazowszu, ale przyznam, że jest to praca u podstaw. Bardzo cieszy mnie natomiast wspomniana w debacie właśnie przez LGD i LOT konieczność wzajemnej współpracy w nowym okresie programowania 2015-2020. Turystyka na Mazowszu ma "świetlaną przyszłość" właśnie z tego powodu. Praca kilku poprzednich lat poszła w przygotowanie produktów i nauczenie współpracy w regionie. Teraz kiedy zepniemy te działania szlakami i dobrą parasolową marką, a środki skumulujemy na dobrą komunikację, jestem pewna, że Mazowsze odzyska swoją unikatową tożsamość i będzie jednym z najszybciej rozwijających się turystycznie obszarów w kraju. Oczywiście jeszcze sporo pracy przed nami.
Jaki rynek stanowi priorytet dla MROT?
Moim głównym rynkiem jest aglomeracja warszawska. Tutaj podczas naszego warsztatu skupiliśmy sie także na najdynamiczniej rosnących przyjazdach do Polski z rynku hiszpańsko języcznego, tym bardziej że przyszły rok 2016 to Światowe Dni Młodzieży w Polsce.
Czego spodziewa się pani po współpracy z Lokalnym Organizacjami Turystycznymi w regionu.
Moim zadaniem, zadaniem MROT jest wspieranie działań LOT-ów w regionie. Widząc realia finansowe LOT-ów pomagam im w nawiązaniu współpracy z LGD oraz innymi partnerami lokalnymi, z którymi warto łączyć siły dla współrealizacji różnych projektów. We współpracy tkwi klucz do rozwoju regionu.
Jako MROT oczekuje od LOT-ów inwencji, pomysłów, wychodzenia z propozycjami Współpracy, jak to robią właśnie najaktywniejsze LOT-y na Mazowszu. Mamy 12 LOT-ów na Mazowszu z których 7 działa bardzo aktywnie.
Moda na Mazowsze - proszę opowiedzieć o projekcie.
Moda na Mazowsze jest moim "drugim dzieckiem". To moje marzenie aby udowodnić, że się da. Turystyka jak wszyscy piszą i mówią to międzysektorowa gałąź gospodarki, 6% PKB, wiele miejsc pracy, itd, itp. Hasła. Jak wynika z badań decyzje o podróżach w 80% podejmują kobiety. Moim marzeniem jest udowodnić na przykładzie regionu, jakim jest Mazowsze, że łącząc codzienne zainteresowania i potrzeby kobiet a tym są: moda, design, kulinaria możemy dodać podróże w określonym stylu i w ten sposób zachęcić do podróżowania po Mazowszu. Moda, kulinaria, podróże które wplatają się w modny styl życia. Slow life, slow food, newEtnodesign, podróże w stylu 4E.
Pierwszym etapem projektu Moda na Mazowsze było zinwentaryzowanie zasobów w tych 3 grupach tematycznych w regionie. Zaprosiliśmy partnerów z regionu sprzedających produkty i usługi w tych 3 obszarach do współpracy. Do tego sięgnęliśmy do wzorów etnograficznych i dzięki projektantom Ani Lei Chojnackiej oraz Joasi Gibzdzinskiej powstały nowoczesne stroje inspirowane regionalizmami. Instytut Kosmetologii Stosowanej wyprodukował dla nas zapachy Mazowsza, firmy odzieżowe i obuwnicze wyprodukowały stroje, producenci żywności, usługodawcy i właściciele kwater, producenci rolni włączyli sie w projekt. Powstało widowisko muzyczne Moda na Mazowsze promujące projekt. Stworzyliśmy naszym partnerom imożliwość sprzedawania ich produktów i usług. Pomogliśmy w promocji.
MROT nie może sam prowadzić sprzedaży. Od samego początku moim zamiarem było przekształcenie MROT w podmiot ekonomi społecznej, w przedsiębiorstwo społeczne.
W chwili obecnej zgodnie z decyzją Zarządu i Walnego MROT trwają prace prawne dotyczące możliwości prawnego zarządzania marką Moda na Mazowsze.