Atrakcyjność wypoczynku w kraju - według Polaków
Polacy są dumni z atrakcyjności turystycznej swojej ojczyzny. Nie tylko sami chętnie korzystają z wypoczynku w kraju, ale również są skłonni pochwalić się Polską przed gośćmi z zagranicy.
Aż 90 proc. respondentów (suma odpowiedzi zdecydowanie i raczej tak) uważa, że walory turystyczne Polski powinny być promowane za granicą, ponieważ, jak twierdzi 85 proc., są warte poznania przez obcokrajowców. Ponad połowa badanych jest również zdania, że atrakcje turystyczne Polski są zbyt słabo reklamowane wśród Polaków, że do wypoczynku w kraju powinno się bardziej zachęcić, pokazywać miejsca mniej popularne, jeszcze nieodkryte. Szczególnie, że z wiedzą krajowych turystów o atrakcjach turystycznych Polski bywa różnie. W opinii 40 proc. badanych - nie zawsze jest łatwo te informacje znaleźć. Co piąta ankietowana osoba w regionach, określiła swój poziom wiedzy o regionie, w którym mieszka jako raczej lub bardzo niski. Ogólnie, swoją wiedzę na temat oferty turystycznej Polski turyści krajowi ocenili na poziomie przeciętnym 6,1 w skali od 0 do 10, gdzie „0" oznacza „nie mam żadnej wiedzy", a „10" – „mam bardzo dużą wiedzę". Mimo niedostatków wiedzy o ofercie turystycznej kraju, siedmiu na dziesięciu pytanych zgadza się, że Polska ma wiele ciekawych miejsc i atrakcji turystycznych. Większość respondentów uważa również, że jest jeszcze w Polsce wiele miejsc wartych odkrycia (82 proc. - suma odpowiedzi zdecydowanie i raczej tak) i każdy turysta może tutaj znaleźć coś odpowiedniego dla siebie (70 proc.).
Z jakich możliwości wypoczynku w kraju, Polacy korzystają przede wszystkim
Na pierwszym miejscu znalazło się zwiedzanie, obcowanie z kulturą (77 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem). Ci, którzy preferują zwiedzanie podczas wyjazdów, odwiedzają zabytkowe miejscowości i obiekty (81-83 proc.), biorą udział w wydarzeniach: festynach, koncertach itp. (68 proc.), odwiedzają muzea i galerie (54 proc.). W drugiej kolejności respondenci wskazali wypoczynek, rekreację mało aktywną (66 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem). Zwolennicy mniej aktywnego wypoczynku głównie spacerują (82 proc.), grillują (74 proc.), plażują i zażywają kąpieli (73 proc., 70 proc.) czytają (59 proc.). Co ważne, tylko niespełna co trzecia osoba w tej grupie wskazała jako wybieraną formę wypoczynku oglądanie filmów i seriali oraz korzystanie z komputera. Na trzecim miejscu w preferowanych formach aktywności znalazły się rozrywka i kontakty towarzyskie (64 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem), a na kolejnym miejscu – rekreacja czynna, uprawianie sportu (55 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem). Aktywnie wypoczywający przede wszystkim pływają (66 proc.) i jeżdżą na rowerach (64 proc.). Około ¼ respondentów uprawiających sport podczas wyjazdów wskazała: siatkówkę, bieganie, trekking, grę w badmintona, narciarstwo lub snowboard zimą, a co piąty uprawia wspinaczkę lub kajakarstwo, wioślarstwo. Odpowiadając na pytanie o preferowany sposób spędzania czasu podczas wyjazdów mniej więcej co dziesiąty respondent wskazał wyjazdy dla zdrowia i urody (SPA, sanatoria), a jeszcze mniej osób – pielgrzymki, udział w praktykach religijnych.
Relacja ceny do jakości
Usługi w obszarze turystyki w Polsce nie są może postrzegane jako tanie, ale ich jakość jest oceniana wysoko. Szczególnie korzystnie stosunek jakości do ceny wypada w przypadku usług noclegowych, niewiele gorzej w przypadku usług gastronomicznych i atrakcji turystycznych, które klasyfikują się jako droższe, ale wysokiej jakości. Około 40 proc. badanych spędzających wakacje w kraju deklaruje, że relacja jakości usług turystycznych w Polsce do ceny jest korzystna. Co ciekawe, z tą opinią zgadzają się przede wszystkim mieszkańcy województw południowej Polski: śląskiego, małopolskiego, opolskiego i lubelskiego, gdzie zdecydowanie ponad połowa respondentów (w śląskim aż 75 proc.) potwierdza dobry stosunek jakości i cen w krajowych usługach turystycznych.
Satysfakcja turystów z pobytu w Polsce
O tym, że wypoczynek w kraju jest atrakcyjny i daje zadowolenie przekonują wyniki innego realizowanego przez Polską Organizację Turystyczną badania - badania satysfakcji turystów z pobytu w Polsce. Ogólny poziom zadowolenia badanych Polaków z wakacji w kraju jest bardzo wysoki; wyniósł w 2014 roku 96 proc. (suma odpowiedzi bardzo i raczej zadowolony), o 1 p.p. więcej niż rok wcześniej. To chyba najlepsza rekomendacja do tego, by na tegoroczny urlop wybrać ofertę krajowego rynku turystycznego.
Dane pochodzą z: badań krajowego rynku turystycznego, realizacja badania PBS Sp. z o.o., 2014: (1) próba 1001 mieszkańców Polski, wiek – 20 lat i więcej; (2) próba 1920 mieszkańców Polski (16 województw, w każdym N=120), mieszkańcy danego województwa w wieku 18 + oraz z badania satysfakcji turystów krajowych i zagranicznych 2014, realizacja konsorcjum Bluehill, Quality Watch, Pracownia badawcza BSM, próba 500 turyści krajowi i 500 turyści zagraniczni.
Dorota Zientalska, Departament Strategii POT