Aż chce się wołać „ale Polska!”
Tak o kampanii realizowanej przez Polską Organizację Turystyczną napisał National Geographic. Wideoklipy prezentujące ubiegłorocznych laureatów konkursu POT na Najlepszy Produkt Turystyczny zdobywają rosnącą liczbę internautów.
Kampania przygotowana przez Departament Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej POT, potrwa do 13 czerwca. Wpadające w oko krótkie filmy można obejrzeć przeszukując Youtube, logując się do Facebooka, przeglądając portale o tematyce turystycznej, fora i blogi w sieci reklamowej Google. Umieszczane są przed właściwymi filmami w formie tak zwanych reklamowych prerolli Trueview. Łatwo daje się je pominąć po kilku sekundach emisji. Niekiedy widz wyłącza je odruchowo. Klipy „ale Polska” ogląda się jednak chętnie. Bez znużenia, od pierwszej do końcowej sekwencji, pomimo że w porównaniu z większością typowych prerolli, wymagają od widza niemal pełnej minuty skupienia uwagi na ekranie. Jest ich jedenaście. Tyle Certyfikatów Polskiej Organizacji Turystycznej przyznało jury ubiegłorocznej edycji konkursu POT na Najlepszy Produkt Turystyczny. Oglądamy filmowe wizytówki laureata Złotego Certyfikatu – Kopalni Złota i średniowiecznego parku techniki w Złotym Stoku w województwie dolnośląskim, Bieszczadzkich drezyn rowerowych w województwie podkarpackim, Ekspozycji PGE giganty mocy Miejskiego Centrum Kultury w Bełchatowie w województwie łódzkim, Festiwalu kinetycznej sztuki światła Light. Move. Festival w województwie łódzkim, Magicznych ogrodów rodzinnego parku tematycznego Janowiec w województwie lubelskim, Muzeum Archeologicznego w Biskupinie w województwie Kujawsko-Pomorskim, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w województwie mazowieckim, Strefy Kultury w Katowicach w województwie śląskim, Wakeparku Szczecinek w województwie zachodniopomorskim, Wielkiej Pętli Wielkopolski w województwie wielkopolskim, wrocławskiego ZOO w województwie dolnośląskim.
Im mniej słów, tym lepiej. I choć całkiem bez nich obejść się nie sposób, to bez dwóch zdań, lepiej do przeciętnego odbiorcy przemawiają obrazy. Wszystkie klipy są atrakcyjną formą zwięzłego zaproszenia wideo do odwiedzenia miejsc nagrodzonych Certyfikatami POT. Stanowią też swego rodzaju test popularności produktów turystycznych wśród internautów. Co prawda oparty wyłącznie na jednym najprostszym wskaźniku mierzonym tak zwaną klikalnością. Uznawany przez analityków mediów elektronicznych i speców od reklamy za najważniejszy indykator, nie daje odpowiedzi z czego wynika niska lub wysoka liczba wyświetleń. No cóż, gusta internautów są zmienne, kapryśne, nieprzewidywalne i niemierzalne. W przypadku kampanii „ale Polska” na wysoką klikalność złożyło się szereg czynników. Najważniejsza to oczywiście tematyka i profesjonalny montaż produkcji filmowych oraz ogólny sposób prowadzenia akcji promocyjnej skierowanej, z założenia, do dwóch odrębnych grup odbiorców. Pierwsza, stosunkowo wąska, zainteresowana jest konkretnymi produktami turystycznymi, na przykład z dziedziny podróży rodzinnych, turystyki aktywnej, czy poszukiwania przygód. Druga, szeroka, przywiązuje wagę do rekomendacji jakości, jaką daje przyznanie Certyfikatu POT. Wskaźniki określone liczbą wyświetleń w obu grupach, zostały w przypadku kampanii „ale Polska” osiągnięte jeszcze przed półmetkiem. Do obejrzenia filmowej wersji reklam nagrodzonych Certyfikatem POT produktów turystycznych, zachęcały graficzne reklamy displayowe umieszczane na popularnych portalach. Po kilku dniach wyświetlone zostały grubo ponad półtora miliona, kilka tysięcy czytelników bezpośrednio przekierowało się do kanału Youtube. Tylko w serwisie Facebook, w pierwszych dniach kampanii reklamy trafiły do ponad 200 tys. użytkowników. Na pozycję lidera oglądalności szybko wysunął się wideoklip wrocławskiego ogrodu zoologicznego. Wysforował się na czoło z tak wyraźną przewagą, że skłoniło to moderatorów kampanii do intensyfikacji promowania pozostałych produktów turystycznych nie posiadających tak licznych rzesz zdeklarowanych fanów, aby wyrównać proporcje popularności.
Kampania „alePolska” kończy się 13 czerwca, ale filmy będą nadal do obejrzenia w kanale Youtube Polskiej Organizacji Turystycznej. Można je klikać pojedynczo wybierając z listy tytułów lub obejrzeć po kolei, dla przyjemności, i aby porównać ofertę tematyczną produktów turystycznych nagrodzonych w 2015 roku Certyfikatem POT dla najlepszych produktów turystycznych.
Emisja filmów po kliknieciu Tutaj
Kopalnia Złota i średniowieczny park techniki w Złotym Stoku. Złoty Certyfikat na najlepszy produkt turystyczny 2015 roku.
Jedyne miejsce w Europie, gdzie podjęto się stworzenia wiernej repliki średniowiecznej wioski górniczej z urządzeniami, które nie są jedynie eksponatami, ale faktycznie działają - odtwarzając swoje funkcje z przeszłości. Na turystów czeka między innymi pływanie łodzią podziemnym korytarzem, płukanie złota, wybijanie złotej monety, skarbiec ze sztabami złota oraz jedyny w Polsce podziemny wodospad. Turyści mogą także przejechać się repliką czołgu Leonarda da Vinci, obejrzeć wystawę minerałów, czy samodzielnie wykonać złoty papier czerpany.
Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe.
Nietuzinkowy pomysł na połączenie turystyki z zamiłowaniem do tradycji kolejarskiej. Największa w Polsce, pięknie stylizowana wypożyczalnia drezyn rowerowych przyciąga setki turystów dziennie, którzy chcą w niebanalny sposób spędzić czas.
WakePark Szczecinek
WakePark Szczecinek na jeziorze Trzesiecko mieści się w sercu miasta, w sąsiedztwie zabytkowego Parku Miejskiego, plaży oraz kompleksu pomostów i basenu sportowego. WakePark to jeden z najdłuższych w Europie Wyciągów do Nart Wodnych i Wakebordu. Jako jedyny w Polsce posiada certyfikowane elementy wakeparku. Na terenie obiektu odbywają się miedzy innymi Mistrzostwa Polski w Wakeboardzie czy Mistrzostwa Europy i Afryki w Narciarstwie Wodnym.
Wielka Pętla Wielkopolski
Raj nie tylko dla wodniaków. Liczący blisko 690 km szlak, to wielki zbiór atrakcji Wielkopolski. Na turystów czeka szeroki wachlarz aktywności wodnych, a także szlaki rowerowe biegnące przez liczne parki krajobrazowe, rezerwaty i parki narodowe.
Muzeum Archeologiczne w Biskupinie
Najsłynniejsze w Polsce wykopaliska i najbardziej znany w Europie Środkowej rezerwat archeologiczny. Funkcjonuje jako muzeum, ze współczesnymi, pełnowymiarowymi rekonstrukcjami 3 osad: in situ – pierwszych rolników, tzw. długie domy sprzed 6000 lat; łużyckiej z epoki brązu sprzed 2700 lat; - wczesnośredniowiecznej (X/XI w.).
Polin. Muzeum Historii Żydów Polskich
Wspólna historia 1000-letniej historii Polaków i Żydów na ziemiach polskich jest kanwą opowieści o ludziach, cierpieniu, ale też miłości, nadziei i ponadczasowych wartościach. Wyróżnikiem muzeum jest też niezwykły budynek, który zdobył wiele nagród i wyróżnień w konkursach architektonicznych.
Strefa Kultury w Katowicach
Strefa Kultury to 3 obiekty: Międzynarodowe Centrum Kongresowe, siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Muzeum Śląskie, położone w centrum Katowic, obok Spodka, na terenach byłej kopalni Katowice. MCK to nowe miejsce na biznesowej mapie Śląska i Polski (na 12 tys. osób). Siedziba NOSPR to najnowocześniejsza obecnie sala koncertowa Europy. Muzeum Śląskie to niepowtarzalny architektonicznie obiekt, wykorzystujący podziemne wyrobiska górnicze byłej kopalni (sale wystawowe), część naziemna to nowoczesne szklane budynki wkomponowane w zabytkowe industrialne otoczenie.
Wrocławskie ZOO
Miejsce z pierwszym w Polsce oceanarium i jedynym na świecie prezentującym faunę jednego kontynentu. Afrykarium przyciąga turystów z całego świata. ZOO znane jest także z działań na rzecz ochrony zagrożonych gatunków.
Magiczne Ogrody Rodzinny Park Tematyczny Janowiec
Pierwszy w Polsce ogród sensoryczny zbudowany w oparciu o oryginalną historię. To miejsce, w którym już po krótkiej chwili dorośli stają się dziećmi, a dzieci mogą zanurzyć się w bezpiecznej, magicznej krainie. Aranżacja zachęca do aktywnego spędzania czasu, a atmosfera sprzyja wspólnej, rodzinnej zabawie.
Festiwal Kinetycznej Sztuki Światła Light.Move.Festival
Feria barw może być metaforą miasta, które ze swojego dziedzictwa przemysłowego uczyniło atrakcję turystyczną. Łódź wizjonerska i kreatywna znajduje odzwierciedlenie w Festiwalu sztuk wizualnych w otwartych przestrzeniach miejskich. Light.Move.Festival. jest wydarzeniem z krótką historią, ale zdążył już na stałe zagościć w kalendarzu najważniejszych imprez kulturalnych Polski. To jedno z największych otwartych i bezpłatnych wydarzeń plenerowych w kraju, promujące nowoczesny styl życia miejskiego.
Ekspozycja PGE giganty mocy Miejskie Centrum Kultury w Bełchatowie
Pierwsza w kraju interaktywna ekspozycja o węglu i energii elektrycznej. Przedstawia proces wytwarzania energii z wykorzystaniem węgla brunatnego, wydobywanego i przetwarzanego przez bełchatowskie „giganty mocy”: kopalnię węgla brunatnego i elektrownię Bełchatów - największe tego typu przedsiębiorstwa w kraju.