Certyfikat jakości dla Poland Convention Bureau POT
Poland Convention Bureau POT, jako pierwsza polska instytucja zostało wyróżnione certyfikatem jakości "Accredited Destination Marketing Organization" przyznawanym przez organizację DMAI (Destination Marketing Association International) najstarszą i najbardziej znaną organizację zrzeszającą Convention Bureau na świecie.
Wyróżnienie przyznane dla PCB POT w 2011 roku, zostało właśnie odnowione na kolejne 4 lata. O kilka kluczowych spraw z zakresu przynależności do międzynarodowych organizacji branży przemysłu spotkań pytamy Krzysztofa Celucha kierownika Poland Convention Bureau POT
Czym jest certyfikat jakości DMAP i za co zostaje przyznany?
DMAP jest to certyfikat, potwierdzający kompetencje i profesjonalizm instytucji zajmującej się promocją destynacji. Otrzymanie akredytacji wiąże się ze spełnieniem ponad 120 wymagań z zakresu zarządzania, finansów, zasobów ludzkich, technologii, marketingu, obsługi, sprzedaży, komunikacji, badań oraz innowacji. W ramach niej, Poland Convention Bureau POT zobowiązuje się m.in. do podnoszenia profesjonalizmu w obsłudze klientów czy międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju globalnego przemysłu spotkań. Nieskromnie, ale przecież to wyróżnienie dla całego zespołu, który bardzo ciężko pracuje, pozwolę sobie przytoczyć, w tym miejscu opinię James T. Wooda, przewodniczącego zarządu DMAP: „Certyfikat jakości DMAP potwierdza polskiej społeczności oraz potencjalnym odwiedzającym, że Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej, to instytucja godna zaufania, a ich biznes jest w dobrych rękach. Poprzez wysłanie zgłoszenia oraz otrzymanie akredytacji DMAP, Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej potwierdziło swój profesjonalizm w obsłudze klientów i jakości koordynowanych programów".
Jakie korzyści dla Poland Convention Bureau płyną z bycia członkiem międzynarodowych organizacji branżowych i jakich jesteśmy członkiem?
Korzyści wynikających z przynależności do międzynarodowych organizacji branżowych jest wiele, natomiast najważniejsze z nich to: przynależność do globalnej społeczności przemysłu spotkań, co za tym idzie, dostęp do baz danych prowadzonych przez te organizacje, dostęp i możliwość udziału w spotkaniach szkoleniowych podnoszących kwalifikacje, również dostęp do bazy kontaktów każdego stowarzyszenia, i w końcu wymiana wiedzy i doświadczeń, co w przypadku przemysłu spotkań ma kolosalne znaczenie.
Jakich organizacji członkiem jest Poland Convention Bureau?
DMAI - Destination Marketing Association International wspomniane wyżej. ICCA - to z kolei największe stowarzyszenie zajmujące się prowadzeniem badań nad wielkością przemysłu spotkań w kontekście spotkań stowarzyszeń. Publikacja ICCA to najbardziej znany i ceniony raport ukazujący wielkość rynku. SITE - Society for Incentive Travel Excellence to międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające eskpertów związanych z podróżami motywacyjnymi i wyjazdami integracyjnymi z siedzibą w Chicago,USA. UIA - Union of International Associations jest organizacją, która zajmuje się badaniem wielkości przemysłu spotkań w kontekście spotkań międzynarodowych stowarzyszeń. W ramach działań UIA znajduje się także publikowanie kalendarza konferencji oraz bazy danych stowarzyszeń. MPI - Meeting Professionals International, to największe globalne stowarzyszenie skupiające profesjonalnych organizatorów spotkań, głęboko wierzące w niepodważalną rolę spotkań firmowych i międzyludzkich kontaktów w procesie osiągania celów organizacji.
Celem działania PCB jest rekomendowanie stowarzyszeniom i korporacjom, profesjonalnych organizatorów kongresów. Proszę o podanie średniej wielkości kongresu w Polsce, trzech największych kongresów oraz powodów dla których zostały one zorganizowane w określonych destynacjach?
W Polsce przeważa organizacja wydarzeń gromadzących od 200 do 500 uczestników. Jeśli chodzi o największe wydarzenia to w 2014 roku skupiały one odpowiednio: European Congress on Advanced Materials and Processes (Warszawa) – 3.800 uczestników. EUROPEADE International Association for European Folk Cultures (Kielce) – 3500 uczestników. 23rd Annual Meeting of the European Bank for Reconstruction & Development (Warszawa) – 3000 uczestników. Warto też wspomnieć o wydarzeniu planowanym w 2016 FDI World Dental federation na 12.000 uczestników (Poznań). Powyższe destynacje zostały wybrane dzięki współpracy lokalnej branży z przedstawicielami świata nauki oraz poprzez zaangażowanie się lokalnych i regionalnych władz. Oprócz infrastruktury cenne jest wsparcie lokalnych profesjonalistów, a na to w Polsce nie możemy narzekać.
Wiemy że kraje, miasta w Europie organizują kongresy kilka razy większe. Jakie ograniczenia nie pozwalają organizować kongresów tej wielkości w Polsce?
Wydaje się, że podstawowym problemem jest cały czas jeszcze, mała liczba convention center, zapewniających kompleksowe warunki do organizacji dużych spotkań oraz w przypadku wybranych lokalizacji (np. Poznań) – dostępność komunikacyjna tj. brak bezpośrednich połączeń lotniczych.
Który z czynników stanowiących o wyborze miejsca organizacji kongresu, zmienił się w Polsce w największym stopniu w ostatnich latach?
Po kilku wydarzeniach o znaczeniu globalnym, szczególnie sportowych, w przestrzeni publicznej pojawiło się wiele obiektów, które służą przemysłowi spotkań. Motorem tych zmian była niewątpliwie organizacja ogromnego eventu jakim były Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w roku 2012, również organizacja mistrzostw świata w siatkówce. Powstały nowe obiekty komunikacyjne; lotniska, dworce, drogi. Miejsca organizacji zawodów sportowych; stadiony, hale sportowe. Znacząco zwiększyła się ilość i standard bazy hotelowej. Organizacja tych wielkich wydarzeń dokonała zmiany mentalnej, uruchamiając środki publiczne na powstanie nowych obiektów stricte kongresowych: ICE Kraków Congress Centre, Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.
Dziękuje bardzo za wypowiedź.