Co szósty turysta zagraniczny wykupił przyjazd do Polski w biurze podróży
Liczba przyjeżdżających do Polski turystów zagranicznych wzrasta z roku na rok. W 2015 roku odwiedziło nas 16,7 mln gości z całego świata - o 4,5% więcej niż w 2014 roku. Co szósty z nich, organizując swój przyjazd, skorzystał z pośrednictwa biura podróży.
Dane z badania statystycznego w zakresie turystyki przyjazdowej do Polski pokazują, że większość turystów organizuje swoje przyjazdy do naszego kraju samodzielnie. Jednak ponad 15% przyjeżdżających korzysta z pośrednictwa biur podróży, wykupując cały pakiet (11,8%) lub część usług (3,7%). Najczęściej w sposób zorganizowany Polskę odwiedzają turyści z krajów zamorskich. Co trzecia osoba przybywająca z: USA, Kanady, Australii, Japonii, Chin, Korei Płd., itd. kupuje oferty przygotowane przez organizatorów turystyki. Wykupienie pakietu na przyjazd od Polski jest również popularne w krajach 15 UE – co 5 turysta z krajów „starej Unii” korzysta, z co najmniej częściowego pośrednictwa biur podróży. W najmniejszym stopniu zorganizowaną formą odwiedzenia naszego kraju zainteresowani są sąsiedzi zza wschodniej granicy (Rosja, Ukraina, Białoruś) i mieszkańcy krajów tzw. „nowej Unii”.
A jak wyglądają dane zebrane od touroperatorów? Część biur specjalizujących się w obsłudze turystów zagranicznych indywidualnie i grupowo przyjeżdżających do Polski, zrzeszonych w Forum Turystyki Przyjazdowej, wzięła udział w badaniu dotyczącym oceny sprzedaży w 2015 roku. Były to biura małe i duże, o bardzo zróżnicowanej sprzedaży – deklarowana liczba obsłużonych w ubiegłym roku turystów mieściła się w przedziale od kilkuset osób po blisko 50 tysięcy. Większość biur świadczyła usługi przyjazdowe zarówno na terenie Polski, jak i krajów ościennych, szczególnie: Niemiec, Czech, Litwy.
Touroperatorzy w 2015 roku najczęściej sprzedawali swoją ofertę turystom z Niemiec, Włoch, Wlk. Brytanii, USA, Francji, Austrii i innych rynków europejskich. Poziom sprzedaży dla większości rynków pozostawał zazwyczaj na podobnym poziomie, jak w roku poprzednim (2014). Wyraźne spadki odnotowano nadal dla Rosji, Ukrainy, Białorusi. W przypadku niektórych biur widać było wyraźne wyspecjalizowanie się w obsłudze turystów z wybranego rynku, np.: Niemiec, Japonii, Włoch, Wlk. Brytanii, Białorusi.
Jeśli chodzi o specjalizacje produktowe polskich touroperatorów, to najliczniej wskazywano objazdy (tematyczne i klasyczne), pielgrzymki i przyjazdy typu incentives. Popularna była również obsługa programowa grup na zlecenie. Wycieczki objazdowe po Polsce sprzedawane były praktycznie na wszystkich rynkach, bliskich i dalekich, tych najczęściej obsługiwanych, i tych niszowych. Włosi, Niemcy, Amerykanie, Austriacy i Hiszpanie byli najczęściej klientami ofert pielgrzymkowych. Z motywacyjnych pobytów firmowych w Polsce korzystali już nie tylko obywatele krajów europejskich: Niemiec, Francji, Hiszpanii, Norwegii, ale również firmy z Azji - Chin i Indii.
Dobrze sprzedawała się w Polsce oferta krótkich weekendowych pobytów typu „city break”, która jest atrakcyjna dla turystów z wszystkich rynków położonych od Polski maksimum 3 godziny lotu. Często polscy touroperatorzy na rynkach bliższych (kraje europejskie) i dalszych (Indie, Tajlandia, ZEA, Australia, RPA, Malezja, Japonia itp.) znajdowali klientów na produkty związane z uprawianiem w Polsce turystyki aktywnej. Słabiej biura oceniły sprzedaż w 2015 roku pobytów leczniczych/SPA, pobytów wypoczynkowych i wydarzeń.
Na podstawie: opracowania MSiT „Charakterystyka przyjazdów cudzoziemców do Polski w 2015 roku” oraz badań własnych POT - monitoring ewolucji komercjalizacji polskich produktów turystycznych sprzedawanych przez członków Forum Turystyki Przyjazdowej na rynkach zagranicznych (dane za rok 2015).
Opracowała: Dorota Zientalska, Departament Strategii Polskiej Organizacji Turystycznej
Kopiowanie jest dozwolone po wskazaniu źródła. Niniejszy tekst podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).