Ewolucyjne zmiany dają rewolucyjne efekty
31 maja, pod przewodnictwem Jana Korsaka, obradowała Rada Polskiej Organizacji Turystycznej. Po raz pierwszy w spotkaniu uczestniczył, powołany dwa miesiące wcześniej na stanowisko prezesa POT, dr Wojciech Fedyk.
W pierwszej części posiedzenie miało charakter formalny i strategiczny. Przyjęto jednocześnie między innymi sprawozdanie z wykonania Planu Finansowego 2015 i powiązanych z nim zadań ubiegłorocznej, merytorycznej działalności Polskiej Organizacji Turystycznej realizującej cele rządowego programu promocji Polski i polskiej turystyki. W drugiej części uwaga obecnych skupiona była na przyszłych działaniach POT przedstawionych przez prezesa Fedyka. Tych najbliższych, i tych kreślonych w długiej perspektywie. Główne punkty narady poprzedził formalny, znaczący wstęp. Nastąpiły zmiany w składzie Rady POT. Minister Sportu i Turystyki Witold Bańka odwołał dwoje członków, Iwonę Korczak i Tomasza Szeraticsa, którym podziękowania za pracę na rzecz rozwoju turystyki złożyli przewodniczący Rady POT Jan Korsak i prezes Wojciech Fedyk. Akty powołania otrzymali dr Ewa Markowska-Bzducha, dyrektorka Departamentu Spraw Społecznych i Oświaty Rolniczej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Małgorzata Wierzejska, dyrektorka Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jednocześnie sekretarz Międzyresortowego Zespołu do spraw Promocji Polski za granicą.
Miłym sercu ludzi turystyki akcentem były gratulacje i kwiaty w uznaniu dla nagrodzonych przez kapitułę Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Cenione wyróżnienia w tegorocznej edycji konkursu przyznane zostały między innymi przedstawicielom sektora turystyki. W zaszczytnym gronie znalazły się Interferie Sport Hotel Bornit w Szklarskiej Porębie, Biuro Podróży Szarpie Travel, specjalizujące się w organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży oraz należące do Śląskiej Organizacji Turystycznej miasto Zabrze, które umiejętnie przekształca obiekty dziedzictwa poprzemysłowego w udostępniane do zwiedzania, atrakcje turystyczne. Prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik i Andrzej Kindler, właściciel Szarpie Travel, jednocześnie wiceprezes Polskiej Izby Turystyki oraz wiceprezes Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej – są członkami Rady Polskiej Organizacji Turystycznej.
Dobre rozwiązania należy kontynuować i udoskonalać, te nietrafione korygować
Wystąpienie dr Wojciecha Fedyka prezentującego kierunki działania Polskiej Organizacji Turystycznej powiązane było pragmatyczną myślą przewodnią. Odwołującą się do deklaracji złożonej wcześniej. Oficjalnie, w toku procedury konkursowej, do której przystępują kandydaci do objęcia funkcji prezesa POT. Przyjęcie obowiązków kierowania tą ważną agendą rządową, odpowiedzialną za zarządzanie i właściwą promocję narodowej turystyki, nie miało u podstaw programowego założenia dokonania radykalnych, gwałtownych zwrotów w jej funkcjonowaniu. – W moim przekonaniu, zachowanie ciągłości ma organizacyjne uzasadnienie. Dobre rozwiązania należy kontynuować i udoskonalać. Te które się nie sprawdzają lub są mniej skutecznie realizowane, powinny być korygowane i poprawiane, a złe eliminowane. Drogą zmian ewolucyjnych można skutecznie osiągać rewolucyjne efekty! Podejmowane przeze mnie działania w okresie ubiegłych dwóch miesięcy potwierdzają tę prawidłowość – zwracał się do członków Rady POT prezes Fedyk wymieniając podstawowe sfery, na których się będzie koncentrował w pracy. Poza oczywistymi kwestiami administracyjnymi i prawnymi, do najważniejszych zaliczył współpracę z partnerami reprezentującymi branżę turystyczną, samorządy gospodarcze i instytucje samorządu terytorialnego, pozyskiwanie i wydatkowanie funduszy europejskich, rozwój systemu informacji turystycznej oraz tak zwane inwestowanie w kapitał ludzki w turystyce. To ostatnie rozumiane w sposób dwojaki. Po pierwsze jako efektywne cykle szkoleń, skierowane do kadr regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych i lokalnych grup działania, a także przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, mające na celu kształcenie przede wszystkim umiejętności tworzenia i komercjalizacji produktów turystycznych, wprowadzanie nowych innowacyjnych technologii i narzędzi promocyjnych. Z kolei zaproszenie do udziału w szkoleniach skierowane do przedstawicieli samorządów i biznesu turystycznego ma na celu przekazywanie koniecznej a wciąż niedostatecznej wiedzy o regionalnych i lokalnych organizacjach turystycznych oraz polach współpracy gwarantującej osiąganie wymiernych gospodarczo korzyści dla każdej ze stron. Innym przykładem może być zaplanowany we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki program warsztatów szkoleniowych w ramach Światowych Dni Turystyki. Tematyka obejmuje kwestie związane z funkcjonowaniem klastrów w gospodarce turystycznej. Prawdami i mitami. Klastry, niedostatecznie określone, mylnie traktowane są, jako jedyny czy uniwersalny sposób umożliwiający pozyskiwanie funduszy unijnych. Perspektywa korzystania z nich jest jednak coraz krótsza. Po 2020 roku źródło finansowania unijnych programów wyschnie. Jak zaznacza dr Fedyk, ta nieodległa perspektywa skłania do wybiegania myślą daleko dalej poza tę graniczną datę. Stąd zamierzenie tworzenia z inicjatywy POT think tanków, zespołów doradczych z udziałem ludzi mających głowę na karku. Zapraszani do współpracy będą przedstawiciele środowisk naukowych i kół biznesowych. Służyć będą prezesowi i Radzie POT pomocą, przewidując bieg wydarzeń, wyprzedzająco poddając rozwiązania problemów z wielu dziedzin gospodarki turystycznej, zanim jeszcze pojawią się one realnie. Zespolenie myśli, nadawanie kierunków współpracy w osiąganiu wspólnych celów – posłuży między innymi podniesieniu efektywności zarządzania i promocji polskiej turystyki w ramach systemu POT-ROT-LOT. W założeniu, dobrze rokuje koncepcja poszerzenia modelu o kolejnych partnerów, jakimi są samorządy województw, samorządy terytorialne na różnych szczeblach i przedstawicieli branży turystycznej, aby stworzyć funkcjonujący mechanizm wzajemnych relacji, często przedstawiony w teoretycznym, modelowym układzie organizacyjnym nazywanym potocznie „Gwiazdą turystyki” (od kształtu graficznego schematu). Na podatny grunt padła między innymi inicjatywa prezesa POT, zmierzająca do reaktywowania zespołu do spraw turystyki działającego przy Konwencie Marszałków. Zainicjowane rozmowy są w toku. Jeśli przyniosą przewidywany efekt, będą kontynuowane z przedstawicielami związków powiatów i gmin. System umocni bliska współpraca z samorządowymi izbami gospodarczymi przedsiębiorców turystycznych. Warte rozwijania są sprawdzone formy współpracy na gruncie tworzonych z inicjatywy POT konsorcjów produktowych. Wymagają one wsparcia ekonomicznego, w taki sposób, by dawać impuls kolejnym obszarom i sektorom turystyki do komercjalizacji produktów. Z konkretną propozycją prezes POT zamierza wystąpić do Ministerstwa Sportu i Turystyki. Pomysł polega na ogłaszaniu kolejnych lat rokiem konkretnych działów turystyki, co dotąd nie miało miejsca. Byłby to na przykład rok turystyki aktywnej, turystyki niepełnosprawnych, turystyki seniorów, turystyki kulturowej, innowacji w turystyce, i tak dalej. Pozwoliłoby to koncentrować środki na wybranych sektorach.
O sukcesie przedsięwzięć decydują profesjonalne kadry
Najlepszym przykładem grupy zawodowej, której kompetencje mają bezpośredni wpływ na inne usługi świadczone turystom są pracownicy centrów i punktów „it”. Zdaniem prezesa Wojciecha Fedyka powinna zostać stworzona nowa kategoria zawodowa. Broker informacji turystycznej. Z takim projektem prezes POT zamierza wystąpić do ministerstw sportu i turystyki oraz edukacji narodowej. Tak sformułowany koncept powinien znaleźć poparcie placówek należących do Polskiego Systemu Informacji Turystycznej. Z jednej strony jest to wyraźne wsparcie pracowników posiadających wysokie kwalifikacje, z drugiej czytelna sugestia w stosunku do uczelni, że studenci kształceni w tej specjalności, znajdą zatrudnienie. Zasady pragmatyki w wykorzystywaniu wysokich kompetencji dotyczą oczywiście przede wszystkim specjalistów zatrudnionych w POT, uściśla prezes Fedyk. Jeden z przykładów. Niebawem wprowadzony zostanie tak zwany wewnętrzy katalog dobrych praktyk. Do ich stosowania zostaną zobowiązani między innymi dyrektorzy zagranicznych ośrodków POT. Wprowadzoną regułą będzie systematyczne dzielenie się wiedzą, własnymi doświadczeniami. Jedni dyrektorzy stosują błyskotliwe pomysły marketingowe w pozyskiwaniu sponsorów organizowanych eventów, inni lepiej radzą sobie wypracowując modele współpracy ze światem mediów. Wypróbowane wzorce postępowania, które sprawdzają się w jednym kraju europejskim, mogą przecież zdać egzamin w sąsiednim. Efekt połączonych naczyń w organizacji nie jest niczym odkrywczym, sztuką jest go uzyskać zdobywając aprobatę zespołu.
Liczy się zespołowość
Na ogólne wizje wprowadzane w długiej perspektywie składają się również elementy wymagające realizacji w krótkich terminach. Podczas najbliższego posiedzenia Rady POT, jej członkowie poznają, zgodnie z deklaracją prezesa Wojciecha Fedyka, między innymi dalsze plany działań podejmowanych działań w celu pozyskania partnerów biznesowych. Dopracowywane są również założenia ogólnopolskiego projektu szkoleniowego, na którego realizacje środki będą pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Edukacja i Rozwój, a także wstępne założenia projektu badawczego obejmującego zagadnienia ruchu turystycznego i wprowadzenie tak zwanego Obserwatorium turystycznego.
Spójne założenia planów zadaniowych Polskiej Organizacji Turystycznej, na etapie wstępnym, a następnie uzupełnione i skorelowane z posiadanym budżetem, przedstawiane będą pod opinię członkom Rady POT z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, umożliwiającym wnikliwą analizę, przemyślenie rozwiązań i dokonywanie ewentualnych korekt. Ten sam model konsultacji kolejnych partnerów, i tych „ustawowych”, i tych z pozostałych wierzchołków „Gwiazdy turystki”. Konieczność zespołowości w pracy nad gromadzeniem pomysłów służących rozwojowi i promocji narodowej turystyki, w tym także metod pozyskiwania funduszy na realizację zakładanych zadań – konsekwentnie podkreślana była podczas wypowiedzi prezesa Fedyka. Zaproszenie do dzielenia się każdą rzeczową inspiracją, podjął Andrzej Saja, członek Rady POT obecnej i ubiegłej kadencji, który ponowił propozycję opracowania dokumentu zawierającego wiarygodne dane dotyczące wkładu gospodarki turystycznej do budżetu państwa jako zadania kierunkowego dla POT w kooperacji z MSiT. Podawane wielkości procentowe udziału turystyki w narodowym PKB są mało precyzyjne, przybliżone, nie zawsze poparte autorytetem oficjalnych instytucji. Obecnie przygotowanie miarodajnego, niekwestionowanego studium w tej sprawie wydaje się realne i potrzebne gospodarki turystycznej. Dane zawarte w takim dokumencie byłyby argumentem nie do podważenia w toku starań o inwestowanie większych funduszy z budżetu państwa w rozwój polskiej turystyki. Każda dodatkowa złotówka wydatkowana na ten cel, wraca bowiem do państwowej kasy wielokrotnie pomnożona. Propozycja Andrzeja Sai została zaaprobowana przez obecnych i znajdzie się w programie pracy Rady POT. Członkowie Rady uczestniczący w obradach 31 maja, zdecydowali o przyjęciu przedstawionej przez prezesa Wojciecha Fedyka, obszernej informacji (wybraliśmy tylko niektóre omawiane kwestie) dotyczącej obecnych i przyszłych działań Polskiej Organizacji Turystycznej, których przebieg i wyniki zależą, jak zawsze, od wielu czynników. Złożą się nań w istotnym stopniu zarówno ekspresyjna osobowość prezesa POT, energia, wizja w przewidywaniu zjawisk gospodarczych wpływających w dłuższym okresie na gospodarkę turystyczną, dostosowanie metod organizacyjnych do aktualnych zadań stawianych przed narodową organizacją turystyki, a także osobiste doświadczenia zawodowe, przede wszystkim gruntowna znajomość przez dr Wojciecha Fedyka obecnego, opartego na rozwiązaniach europejskich, modelu zarządzania i promocji polską turystyką – jego mocnych stron, a także wielu wciąż istniejących niedoskonałości.
Kolejne posiedzenie Rady Polskiej Organizacji Turystycznej zaplanowano na połowę sierpnia.