Goście z całego świata w Polskim Pawilonie w Krakowie
Polska wita!” wszystkich gości, którzy przyjechali do Krakowa na Światowe Dni Młodzieży. 25 lipca, pod tym hasłem, tuż przy Wawelu rozpoczął działalność Pawilon Polski. W naszpikowanych polskimi technologiami sferycznych namiotach Pawilonu, zobaczyć można najnowsze osiągnięcia polskiej nauki, kultury, gospodarki i rolnictwa a także turystyczne atrakcje. Pawilon będzie dostępny dla gości codziennie do 31 lipca 2016 r. w godzinach 9:00-22:00.
Gościem specjalnym była Premier RP Beata Szydło, która wraz z szefem PAIiIZ Bartłomiejem Pawlakiem dokonała uroczystego otwarcia pawilonu przecinając symboliczną wstęgę. Polską Organizację Turystyczną reprezentował Wiceprezes Bartłomiej Walas.
Pawilon Polski wita i zaskakuje
Pawilon Polski stanął w samym sercu Krakowa – pod Wawelem – i w centrum lipcowych wydarzeń, czyli na szlaku Pielgrzymów Światowych Dni Młodzieży. Już sama bryła Pawilonu przykuwa uwagę przechodniów. Składa się on z czterech połączonych ze sobą sferycznych namiotów, takich jak te, które zagrały w hollywoodzkim przeboju Ridleya Scotta, „Marsjanin”.
Wchodzący do niego goście zobaczą Polskę, jako kraj dynamiczny, innowacyjny, atrakcyjny turystycznie i kulturowo, a Polaków jako pracowity i gościnny naród. Interaktywna, pełna nowoczesnych polskich technologii ekspozycja, zaskoczy każdego odwiedzającego. Na taki efekt liczą organizatorzy. Chcą, aby pielgrzymi dobrze zapamiętali Polskę, dzięki czemu staną się oni ambasadorami naszego kraju w swoich ojczyznach.
Jakie atrakcje czekają na odwiedzających?
Goście Pawilonu rozpoczną zwiedzanie od filmowej podróży po "Animowanej historii Polski" Tomasza Bagińskiego w trójmiarze. Ministerstwo Rozwoju, PARP i Narodowe Centrum Kultury zaprezentują najnowocześniejsze oblicze Polski przez roboty rodem z filmów sci-fi, nauczą fizyki przez zabawę i udostępnią do przetestowania aplikacje na smartfony oraz tablety, które pomagają w życiu codziennym.
Na zwiedzających czekają również inne atrakcje. W pawilonie będzie można dowiedzieć się więcej o turystycznych walorach Polski dzięki dostępnym materiałom przygotowanym przez Polską Organizację Turystyczną a na fotomacie zrobić zdjęcie i wysłać jako e-pocztówkę do znajomych z logo pawilonu. Zdjęcia osób, które po otrzymaniu ich z fotomatu, wrzucą na swojego Twittera czy Instagram z hashtagiem #SharePoland, staną się częścią kampanii promocyjnej Polskiej Organizacji Turystycznej pod hasłem #SharePoland (https://share.poland.travel/), a jego autorzy powalczą o nagrody, w tym 7-dniowy pobyt w Wielkopolsce wraz z biletami lotniczymi w obie strony dla 2 osób. Regionem partnerskim dla realizacji kampanii jest Wielkopolska Organizacja Turystyczna, która zasponsorowała pobyt w Wielkopolsce.
Coś dla ducha i dla ciała
Pawilon Polski to nie tylko stała, tygodniowa ekspozycja wewnątrz namiotów, ale i strefa relaksu ze sceną na zewnątrz, gdzie cztery razy dziennie przez tydzień odbywać się będą koncerty. Część artystyczną nadzoruje Polska Organizacja Turystyczna wspólnie z Narodowym Centrum Kultury. Wśród zaproszonych artystów znaleźli się między innymi: Jazz Band Ball Orchestra, Kwartet Piotra Wójcickiego, Kwartet Smyczkowy Opery Krakowskiej, Agnieszka Chrzanowska z zespołem.
Polskie łaziki marsjańskie i drony zaprezentuje z kolei Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pokazując przy tym, że „Nauka to wolność”. Pod tym hasłem kryje się multimedialna ekspozycja, prezentująca najwybitniejsze osiągnięcia polskiej nauki na przestrzeni ostatnich 25 lat. Gościom z zagranicy, którzy chcieliby wybrać Polskę na miejsce do studiowania, Ministerstwo przedstawi program kształcenia „Ready, steady, go”.
Niezwykłe widowisko dla wszystkich zmysłów przygotowali wspólnie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Rynku Rolnego. To opowieści o jabłku, marchewce, mleku i drobiu. Interaktywna i wielkoformatowa narracja, do powstania której użyto ponad 1000 marchewek i tyle samo jabłek oraz butelek mleka opowiadać będzie o tradycji i skali produkcji polskiego rolnictwa. Będzie to także okazja do podzielenia się klasycznymi polskimi przepisami oraz do degustacji i poznania wysokiej jakości polskich produktów rolnych.
Kraków - lepiej jeden raz zobaczyć, niż o nim mówić
Diana z Bialorusi: "Jestem zachwycona Krakowem! W tych dniach w mieście jest czarujaca atmosfera. Dużo fajnych ludzi, dużo uśmiechów, dużo przyjaźni. Najbardziej mi sie podobały zabytki : Wawel i widok który z niego się odkrywa, kościoły z czarujacą historią, piękne uliczki starego miasta. Również dzielnica Kazimierz ze swoją niepowtorzalną atmosferą. Dzięki wizycie w Pawilonie, dowiedziałam się o progresie technologicznym Polski, zapoznałam się z historią, a na pamiątkę dostałam zdjęcie na tle Starego miasta. To nie jest moja pierwsza wizyta w Krakowie, ale szczerze mówiąc odkryłam go na nowo. Tę wycieczkę będę długo wspominała".
Stanley z Indii: "To jest mój pierwszy raz w Polsce. Przyjechalem na ŚDM z grupą 15 osób. Jestem tutaj od 4 dni ale już jestem oczarowany atmosferą Krakowa. Chcę powiedzieć że macie bardzo dobre jedzenie! Pierogi - moja ulubiona potrawa. Odwiedziliśmy dziś Pawilon Polski, dostalem cukierka od robota i zdjęcie na pamiątke z przyjaciółmi Mam nadzeje że kiedyś tutaj wrócę".
Yurij z Ukrainy: "Przyjechałem do Krakowa 2 dni temy i już dużo zobaczyłem. Stare Miasto, Wawel, Powiśle, kościoły - można mówić bez końca. Mamy intensywny program i wszystko zwiedzamy na bieżąco, ale to nie będzie przeszkadzało mi wspominać tę wycieczkę bardzo długo".
Kate z USA: "Ja przyjechałam na ŚDM ale wcześniej już byłam w Polsce, bo moi rodzice mają polskie pochodzenie. Dla mnie jest ważne, żeby poznać historię Polski i to właśnie udało mi się zrobic w Pawilonie Polskim. Fajna atmosfera, fajni ludzi, kocham Kraków."
Sofia z Niemiec: "Jestem po raz pierwszy w Krakowie, ale napewno bedę polecała to miasto znajomym. Kocham jedzenie i atmosfere".
Timoti z Francji: "Nie byłem wcześniej w Polsce ale napewno wrócę. Kraków jest takim miastem, które lepiej jeden raz zobaczyć, niż o nim mówić. Polecam."
***
Organizatorem przedsięwzięcia są: Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Rynku Rolnego, Narodowe Centrum Kultury, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Organizacja Turystyczna, oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., która jest koordynatorem i wykonawcą projektu.
***
Pawilon Polski powstał głównie dzięki wsparciu partnerów strategicznych, którymi są: Grupa Azoty, Enea, Energa, KGHM, Grupa Lotos, Totalizator Sportowy, PGNiG, PKO Bank Polski, PZU, PKP S.A., IC Intercity, PKP Cargo oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.