Kraków najlepszy na podróż
Trzeci raz z rzędu Kraków zwyciężył w konkursie prestiżowego holenderskiego portalu turystycznego Zoover na najlepsze miasto na podróż. Stolica Małopolski pokonała między innymi Wiedeń, Sewillę, Pragę, Rzym, Wenecję i Barcelonę.
Nagrodę Polska Organizacja Turystyczna odebrała w czwartek w Amsterdamie. O zwycięstwie poinformował PAP Andrzej Pawluszek, wicedyrektor holenderskiego ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej. Zaraz za Krakowem, który uzyskał 8,9 punktów, uplasowały się Wiedeń (8,8), Sewilla (8,78), Praga (8,75) oraz Rzym (8,73). Nagroda przyznawana jest na podstawie opinii (ok. 200 tys.), które podróżujący zamieszczają na portalu Zoover.nl.
Przeanalizowano średni wynik wszystkich miejsc w Europie, biorąc pod uwagę takie kategorie jak kultura, życie nocne, hotele i atmosfera w mieście.
Zoover to jeden z największych portali turystycznych w Europie, w którym urlopowicze oceniają różnego rodzaju obiekty noclegowe i atrakcje turystyczne. Portal opisuje i rekomenduje atrakcje turystyczne na całym świecie. Ma ok. 185 mln odsłon rocznie.
"W Holandii ta nagroda (Zoover - The Best European City Trip) jest takim Oscarem w branży turystycznej. Otrzymujemy ją już trzeci raz z rzędu. To cieszy niezykle i trochę zaskakuje – Kraków pokonał pierwszoligowe europejskie stolice. Z drugiej strony ta nagroda nie do końca jest taką niespodzianką, ponieważ widzimy wśród Holendrów zainteresowanie Polską, w szczególności Krakowem" - powiedział PAP Pawluszek.
Według niego na popularność Krakowa wpływają dogodne połączenia lotnicze z Holandią oraz intensywna promocja miasta na rynku niderlandzkim, prowadzona przez Polską Organizację Turystyczną wraz z miastem Kraków i Małopolską Organizacją Turystyczną. "Na targach turystycznych w Holandii Kraków zawsze cieszy się największym zainteresowaniem. Jest dźwignią turystyczną Polski w Holandii. Nie boję się powiedzieć, że Kraków jest jedną z top destynacji weekendowych wypadów dla Holendrów" - ocenił wicedyrektor.
Nie bez znaczenia w popularyzacji miasta są liczne wydarzenia organizowane dla przedstawicieli branży turystycznej oraz wyjazdy prasowe dla holenderskich dziennikarzy. "Żurnaliści są zachwyceni Krakowem. Nic więc dziwnego, że po powrocie do kraju chętnie publikują materiały o mieście" - mówił wicedyrektor.
Podał też, że w 2014 r. nastąpił dwukrotny wzrost liczby holenderskich turystów w Krakowie - miasto odwiedziło wówczas ok. 77 tys. Holendrów.
W ocenie Andrzeja Pawluszka nie tylko dogodne połączenia lotnicze i promocja miasta wpływają na wzrost liczby niderlandzkich turystów pod Wawelem. "Relacja jakości do ceny jest niezwykle korzystna w Krakowie. W Krakowie w pięciogwiazdkowym hotelu można się przespać za o połowę niższą cenę niż w Paryżu. Holendrzy są dość oszczędnym narodem, ale w Krakowie wydają bardzo dużo" - powiedział.
Warto dodać, że to kolejny rok prestiżowych wyróżnień dla polskiej turystyki. Stowarzyszenie Brytyjskich Biur Podróży (ABTA), wspólnie z Foreign Office, ogłosiło listę 12 krajów, które w 2016 r. zasługują na szczególne zainteresowanie branży i konsumentów. Wśród wyróżnionych destynacji nie zabrakło Polski. W uzasadnieniu swojej decyzji eksperci ABTA i Foreign Office zauważyli, że w ubiegłym roku Polska znów znalazła się wśród 10 krajów świata najwyżej klasyfikowanych pod względem liczby wyjazdów zagranicznych z Wlk. Brytanii. Na naszym rynku Polska zaliczana jest do ścisłej czołówki najpopularniejszych destynacji już od 2013 r.
Jeszcze większe wrażenie robi zaliczenie Polski do grona 10 krajów na świecie, i tylko dwóch w Europie, które zasłużyły na zaszczytny tytułu „Best in Travel 2016". Lonely Planet to światowy gigant w dziedzinie publikacji turystycznych, który od 1972 wydaje popularne przewodniki, oraz prowadzi jeden z największych portali podróżniczych, Thorn Tree. Każdego roku Lonely Planet zaprasza do współpracy międzynarodowe grono ekspertów i dziennikarzy turystycznych, którzy w ramach wielostopniowej selekcji przez kilka miesięcy głosują na nowe, najciekawsze zjawiska w świecie turystyki i podróży, które Lonely Planet będzie promować w nadchodzącym roku.
– Tego typu wyróżnienia mają większą moc w komunikacji marketingowej niż reklama płatna. Są rekomendacją osób, które doświadczyły pobytu w Polsce – mówi Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.