Najlepiej sprzedająca się oferta przyjazdów do Polski
W pierwszych miesiącach tego roku na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej przeprowadzone zostało badanie ankietowe wśród touroperatorów zajmujących się turystyką przyjazdową do Polski. Ankieta skierowana została do członków Forum Turystyki Przyjazdowej i dotyczyła ewolucji komercjalizacji produktów turystycznych.
Przedstawiciele biur podróży biorący udział w badaniu, na ogół zajmują się świadczeniem usług nie tylko w Polsce, ale i krajach sąsiednich. Ich rodzaj proponowany klientom jest szeroki. Najczęściej komercjalizowanym produktem turystycznym są klasyczne objazdy po kraju, pobyty weekendowe, krótkie wypady typu city break, pielgrzymki, objazdy tematyczne, produkty dla określonych grup klientów na przykład młodzieży, wyjazdy związane z turystyką aktywną, wydarzeniami sportowymi i kulturalnymi, obsługa programowa grup realizowana na zlecenie innych podmiotów, a także organizowanie konferencji. Najczęściej wykorzystywanymi przez badane biura narzędziami komercjalizacji były dedykowane strony internetowe oraz stoiska targowe, mailingi, a także workshopy organizowane w Polsce i zagranicą, katalogi handlowe i podróże studyjne. Dość częste były deklaracje korzystania z pojedynczych ofert typu flayers wykorzystujących powierzchnie wyświetlane na ekranach smartfonów i tabletów.
Wzrosty i spadki
Wśród zagranicznych rynków, na których sprzedawana jest oferta przyjazdów do Polski, największy udział w obrotach tradycyjnie generują przyjazdy z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Kanady, Wielkiej Brytanii i Austrii, choć lista krajów, w których obecne są polskie biura podróży jest długa i obejmuje zarówno Europę, jak i obie Ameryki, Chiny, Japonię, Indie, Malezję, Hong Kong, Tajwan, Izrael i Zjednoczone Emiraty Arabskie, Australię i RPA. Biura podróży specjalizujące się w obsłudze turystów z Niemiec wskazały na wzrost zainteresowania i sprzedaży w roku 2014 w porównaniu z poziomem rok wcześniej, natomiast widoczny spadek odnotowanych obrotów nastąpił w sprzedaży do Rosji, i jest to podstawowa zauważalna zmiana tendencji wielkości sprzedaży w porównywalnych latach 2013 i 2014. Według deklaracji badanych, najbardziej popularna oferta produktowa polskich biur w sprzedaży w 2014 roku, to przede wszystkim objazdy klasyczne i tematyczne oraz krótkie pobyty city break. Mniejszą popularnością cieszyły się spa i turystyka medyczna, pobyty typu incentive, turystyka młodzieżowa, pielgrzymki, wydarzenia, turystyka aktywna i kulturowa. Wymienione przez respondentów obszary zainteresowań turystów w przypadku objazdów i pobytów tematycznych to między innymi podróże sentymentalne, judaica, ogrody i pałace, nightlife. Biura wskazywały także na sprzedaż usług transportowych, hotelowych, zwiedzania, głównie dla turystów z krajów Europy Zachodniej, Ameryki Północnej, Australii.
Potencjał rozwoju produktów turystycznych
Istotną kwestią jest ocena przedstawicieli biur podróży oraz ogólnie przedsiębiorców mających udział w obsłudze ruchu turystycznego, odnosząca się do perspektyw rozwoju produktów turystycznych. W opinii respondentów, którzy zdecydowali się wyrazić swoje zdanie wynika, że największy potencjał rozwoju posiadają produkty z obszaru wizerunkowego - turystyki miejskiej i kulturowej. Wysokie noty uzyskiwały również wydarzenia, rozumiane zarówno jako pobyty świąteczne czy na przykład sylwestrowe, jak i związane z koncertami czy imprezami sportowymi oraz objazdy samolotowo-autokarowe, w ramach jednego kraju lub pakiety łączące kilka krajów. Oceny powyżej średniej otrzymały również pielgrzymki, turystyka medyczna, pobyty spa&wellness, specjalistyczne pobyty aktywne, sektor konferencyjny, objazdy autokarowe, pobyty w uzdrowiskach i pobyty wypoczynkowe. Poniżej średniej plasują się w ocenach biorących udział w badaniu biur podróży miedzy innymi pobyty kulinarne, objazdy samochodowe, pobyty dla nowożeńców i golf. Najniżej ankietowane biura oceniły perspektywy rozwoju pobytów językowych dla młodzieży, słońce i plaża, camping-caravaning oraz produkty LGBT.
Wspólne działania promocyjne POT i touroperatorów
Wszystkie biura podróży biorące udział w badaniu, wyraziły chęć współpracy z Polską Organizacją Turystyczną w realizacji działań promocyjnych, przy czym najczęściej wymienianymi kierunkami promocji, w której chcieliby uczestniczyć były Niemcy i Wielka Brytania. Mieszkańcy tych krajów stanowią najliczniejsze grupy turystów przyjeżdżających do Polski. Często też touroperatorzy wykazywali zainteresowanie wspólną z POT promocją w Skandynawii, głównie w Szwecji oraz w Hiszpanii. Drugim rejonem świata branym pod uwagę przy ewentualnej współpracy promocyjnej była Azja i Bliski Wschód, Japonia, Izrael, Korea, ZEA, Chiny, Indie, Tajlandia, Turcja a nawet Azerbejdżan i Kazachstan. Stosunkowo często przedstawiciele biur podróży deklarowali potencjalne zaangażowanie w wspólne działania promocyjne prowadzone w obu Amerykach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Brazylii. Choć kraje położone na wschód od Polski wymieniano zdecydowanie rzadziej, mimo to za uzasadnione objęciem wspólnej promocji uznano rynek rosyjski. Do narzędzi promocyjnych, którymi touroperatorzy we współpracy z POT chcieliby się posłużyć przy promocji Polski, należą przede wszystkim spotkania robocze typu workshop, udział w targach, a także prezentacje typu roadshow oraz podróże studyjne i prasowe. Wyraźnie mniejszą wiarę w skuteczność oddziaływania promocyjnego mają wśród touroperatorów wspólnie prowadzone kampanie w mediach, mailing, katalogi, rekomendacje, strony internetowe. Autorzy badań podsumowując zebrane opinie, stwierdzają również, że w ramach współpracy biura podróży zrzeszone w Forum Turystyki Przyjazdowej oczekiwałyby oficjalnej rekomendacji lub certyfikatu POT do sprzedaży usług i produktów na rynkach zagranicznych.
Oprac. Dariusz Liwanowski