Obraz zastępuje tysiąc słów
Zmiany w nowych mediach związane z rozwojem technologii pobudzają w ludziach pasję dzielenia się informacjami. Dominuje sztuka fotografowania. Międzynarodowa społeczność, którą łączy pasja utrwalania obrazów, także związanych z turystycznymi atrakcjami – włącza się w kampanię promocyjną Polskiej Organizacji Turystycznej. Udział w niej to frajda fotografowania, możliwość sprzedaży zdjęć i szansa wygrania studolarowej nagrody za najlepsze z nich.
Epoka elektronicznych gadżetów i doskonalone techniki komunikacji wszystkich ze wszystkimi powoduje, że nie jesteśmy zdani wyłącznie na treści przekazywane przez tradycyjne massmedia zatrudniające zawodowych twórców. Na znaczeniu i wiarygodności zyskuje tak zwany user-generated content, którego autorami są użytkownicy sieci. Poza przyjemnością dzielenia się własnymi pomysłami z innymi, tworzone treści mają konkretną wartość i wymierny walor marketingowy.
Aplikacja bijąca rekordy popularności
Sukces promocyjny kampanii #SharePoland skłonił Polską Organizację Turystyczną do rozpoczęcia innej akcji crowdsourcingowej we współpracy z polsko-szwedzkim startupem Foap, który wprowadził na rynek nowinkę bijącą rekordy popularności. Pomysł polega na połączeniu funkcji galerii zdjęć z typowym stokiem pozwalającym amatorom sprzedawać swoje zdjęcia. Dotąd zamieszczali je na przykład w serwisach społecznościowych. Teraz nie rezygnując z towarzyskiego popularyzowania swojej fotograficznej twórczości, mogą dodatkowo na niej zarobić. Wspólnie z międzynarodową społecznością Foap firmy rynkowe i miedzy innymi narodowe organizacje turystyki, skutecznie podejmują przedsięwzięcia promujące marki towarowe i utrwalające wizerunek. Oparcie pomysłu o rozwiązanie mobilne, jakim jest aplikacja Foap, w prosty sposób umożliwia markom dotarcie do twórców oraz praktycznie niewyczerpanych zasobów dynamicznej i autentycznej fotografii. Fotografia mobilna wyjątkowo temu sprzyja, bo większość zdjęć ze smartfonów jest spontanicznych i powstaje z potrzeby chwili. Natomiast parametry techniczne nie odbiegają od profesjonalnych standardów, szczególnie, że nie ma również ograniczeń dla zdjęć wykonanych profesjonalnym sprzętem.
Piękno Polski i emocje ludzi w naturalnych sytuacjach, bez pozowania i aranżacji
Nowe media zyskują od dawna na znaczeniu w komunikacji marketingowej POT. Jednak rok 2016 był w tym względzie przełomowy. Przede wszystkim w wykorzystaniu mediów społecznościowych, które mają coraz większy wpływ na kształtowanie metod sprzedaży. Klienci coraz częściej przy podejmowaniu decyzji o zakupie, kierują się rekomendacją znajomych. Profil Poland.Travel na platformie FOAP spełnia dwie funkcje. Stanowi kanał informacyjny promujący atrakcje turystyczne na kolejnej platformie społecznościowej i zarazem jest źródłem pozyskiwania zdjęć do fotograficznego banku wizerunków od turystów z całego świata. System działa w prosty sposób.
– Przez rok POT ma aktywny profil Poland.Travel na platformie FOAP, dostępnej zarówno jako strona internetowa www.foap.com, jak i aplikacja mobilna na systemy Android i iOS Ogłaszamy na nim fotograficzne misje tematyczne i zapraszamy do dzielenia się swoimi zdjęciami wszystkich „foaperów”. W opisie każdej misji dokładnie mówimy jakich zdjęć szukamy – mówi Magdalena Ragus, dyrektorka Departamentu e-Informacji POT, która precyzuje, że najlepsze, najbardziej sugestywne i budzące zainteresowanie zdjęcia, pokazują emocje ludzi w naturalnych sytuacjach, bez pozowania i aranżacji. Odnajdują piękno Polski widziane oczami osób odwiedzjących nasz kraj. – Zapraszamy do udziału w kolejnych misjach, co najmniej dwa razy w miesiącu. Każda z nich jest promowana w mediach społecznościowych. Co do zdjęć, spośród pobranych do misji przez „foaperów”, wybieramy sto najlepszych, do których nabywamy prawa autorskie i możemy je później wykorzystywać we wszystkich naszych działaniach. W każdej misji wybieramy zwycięskie zdjęcie, którego autor otrzymuje nagrodę w wysokości stu dolarów – wyjaśnia Magdalena Ragus.
Dołączamy do społeczności „foaperów”
W 15 misjach ogłoszonych dotąd na profilu Poland.Travel, „foaperzy” podzielili się niemal sześcioma tysiącami zdjęć. W pięciu już zakończonych, które trwały od grudnia, wzięło udział ponad 1,6 tys. użytkowników, którzy zrobili prawie 2 tys. zdjęć. Wśród ich autorów najwięcej jest Polaków i Amerykanów, ale nie brakuje przedstawiciele z innych rejonów świata, na przykład z Uzbekistanu, Egiptu czy Singapuru.
Aby dołączyć do fotografującej społeczności należy uczynić kilka prostych kroków. Oczywiście, po pierwsze stać się „foaperem”, czyli dokonać rejestracji na stronie www lub w aplikacji mobilnej. A potem robić zdjęcia zgodne z aktualną misją i je publikować. Za najlepsze, oprócz niewątpliwego uznania, dodatkowa nagroda 100 dolarów.
Przydatne linki.