Oby to była tylko zaliczka
Po zakończeniu cyklu spotkań informacyjnych i szkoleń z udziałem przedsiębiorców zainteresowanych otrzymaniem dopłat unijnych na promowanie usług prozdrowotnych – wielu z uczestników deklaruje udział w programie promocji Polskiej Organizacji Turystycznej, nawet niezależnie od uzyskania lub nie, środków z UE.
20 września 2016 roku Polska Organizacja Turystyczna oraz Ministerstwo Rozwoju podpisały umowę o partnerstwie przy wspólnej realizacji projektu „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki-Brand”. W ramach tej umowy POT, jako Operator Programu Promocji Usług Prozdrowotnych będzie mogła realizować kolejny projekt finansowany ze środków budżetu wspólnotowego. – Naszą intencją jest zwiększenie zainteresowania Polską oferującą usługi prozdrowotne na najwyższym poziomie. Taki w założeniu będzie przekaz marketingowy, który jednak nie ograniczy się do treści ogólnych. Konkretną paletę świadczeń dla pacjentów i klientów szukających specjalistycznych placówek pomagających w podniesieniu kondycji fizycznej, poprawieniu urody i uwalniających od zmęczenia codziennością – przedstawią konkretne firmy biorące udział w programie POT. Mam nadzieję, że uda się sprawnie dopasować działania partnerów tworząc tym samym merytorycznie i organizacyjnie spójną koncepcję akcji promocyjnych – mówi Piotr Tatara, dyrektor Biura Projektów Unijnych Polskiej Organizacji Turystycznej.
Komu ile z budżetu wspólnotowego
Obecnie w etap finalny weszły prace proceduralne. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kwalifikuje wnioski przedsiębiorców, którzy starają się o przystąpienie do programu. W październiku zapadną decyzje którzy spośród nich i w jakiej wysokości otrzymają dofinansowanie w ramach wdrażania poddziałania 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to brand.pl”. Do podziału jest 100 mln złotych pomiędzy 502 mikro, małe i średnie firmy aplikujące o dotacje z Brukseli, które pomogą im skuteczniej wchodzić ze swoimi wyrobami lub usługami na rynki międzynarodowe. Jeśli chodzi usługi prozdrowotne reprezentujące branżę turystyczną, promocja obejmie potencjalnych klientów spoza UE, z Norwegii, Rosji, Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. O wyborze tych a nie innych krajów zdecydowały z jednej strony wiążące kwestie formalne wynikające z ministerialnych dyrektyw programowych, z drugiej zaś opinie przedsiębiorców świadczących usługi prozdrowotne. O konsultacje poproszeni zostali miedzy innymi przedstawiciele szpitali, klinik, uzdrowisk, sanatoriów, obiektów wellness i spa, hoteli, organizatorów i pośredników wyjazdów prozdrowotnych, a także regionalne i lokalne organizacje turystyczne oraz członkowie konsorcjum „Zdrowie, Uroda” i Forum Turystyki Przyjazdowej współpracujących z Polską Organizacją Turystyczną w ramach wspólnych przedsięwzięć promocyjnych w Polsce i za granicą. Wybór ułatwiał szczegółowy materiał porównawczy opracowany przez Zagraniczne Ośrodki POT zawierający przydatne dane dotyczące nastawienia mieszkańców poszczególnych krajów do dbania o stan zdrowia, przekonania o potrzebie zdrowego stylu życia, pielęgnowania urody, popytu na usługi medyczne, zabiegi upiększające spa i wellness. Pod uwagę brane były oczekiwania związane z standardem zakwaterowania, siatką połączeń lotniczych, dostępnych atrakcji okołomedycznych w tym możliwości poznania walorów turystycznych i udziału w wydarzeniach odbywających się w miejscach, w których oferowane są pobyty i zabiegi.
Szkoda byłoby na tym poprzestać
Program promocyjny POT spotkał się z nadspodziewanie żywym zainteresowaniem przedsiębiorców. Część z nich, uczestnicząca w cyklu spotkań informacyjnych i szkoleń, wyraziła chęć udziału w nim niezależnie od przyznanych dotacji unijnych. Jak zapowiada dyrektor Tatara, między innymi ten duży odzew na propozycje wspólnych działań promocyjnych ze strony partnerów reprezentujących sektor turystyki prozdrowotnej, zdecydował o zintensyfikowaniu starań przez Polską Organizację Turystyczną o pozyskanie znaczącej puli środków przeznaczonych wyłącznie na ten cel, jeszcze w tej perspektywie unijnej. Pozwoliłoby to na rozszerzenie i intensyfikacje akcji marketingowych w innych krajach. Projekt programu promocji usług prozdrowotnych obejmuje lata 2016 – 2019. Skierowany jest tylko na rynki pozaunijne. Dofinansowanie wyniesie 4,9 miliona złotych. Chciałoby się powiedzieć dobre i to w sytuacji, gdy Komisja Europejska w ogóle wykluczyła turystykę przy podziale środków w tej perspektywie unijnej. Trudno się jednak z tym pogodzić i poprzestać żywiąc nadzieję na lepszą przyszłość. Niecałe pięć milionów złotych to odczuwalnie zbyt skromna zaliczka w stosunku do marketingowych potrzeb, planów i potencjału tego niezwykle rozwojowego sektora gospodarki turystycznej.