Spotkanie POT i branży hotelarskiej w Gdańsku
Pieniądze dla hoteli z PO Inteligentny Rozwój

Na polskim wybrzeżu przybywa hoteli. W ten gospodarczy trend dobrze wpisuje się inicjatywa Polskiej Organizacji Turystycznej, która między innymi w Gdańsku zorganizowała spotkanie, by przedstawić możliwości finansowania niektórych kosztów promocji i sprzedaży.
Chodzi zaś o wykorzystanie zasobów, jakie zawierać będzie Program Operacyjny Inteligentny Rozwój w nadchodzącej perspektywie finansowej 2014-2020. POT ma być instytucją wdrażającą unijne wsparcie na przedsięwzięcia realizowane przez przedsiębiorców, czyli na przykład hotelarzy, touroperatorów, firmy zajmujące się obsługą kongresów i konferencji, organizacją incentives, realizujących projekty w ramach klastrów, a także przewoźników. W Gdańsku spotkanie informacyjne odbyło się w hotelu Scandic, a zaproszono na nie reprezentantów hoteli z północnej Polski.
Mamy bardzo dobre zaplecze noclegowe
- Cieszę się, że spotkaliśmy się w gronie przedstawicieli branży turystycznej Gdańska, aby móc zapoznać się i przedyskutować strategię POT dotyczącą wspierania turystyki w latach 2015-2020 – mówi Monika Piechowska, dyrektorka generalna Hotelu Scandic Gdańsk. - Informacja o przyznaniu znacznych środków unijnych na ten cel, to bardzo dobra wiadomość dla branży hotelowej, a cały projekt wygląda bardzo obiecująco. Przedstawione plany strategii promocyjnej Polski na rynkach Europy, Azji i Ameryki na najbliższe lata zakładają współpracę całej branży oraz konieczność podejmowania wspólnych działań, nie tylko jeśli chodzi o sektor hoteli, ale również wszystkich instytucji i podmiotów. Jest to zupełnie nowe podejście i mam nadzieję wprowadzi nową jakość w promocję Polski oraz poszczególnych destynacji. Mamy bardzo dobre zaplecze noclegowe, liczba hoteli w Polsce i Gdańsku nieustannie się powiększa, jest więc jeszcze sporo miejsca na zagospodarowanie i wykorzystywanie w pełni tego potencjału. Mam nadzieję, że przyznane środki unijne będą dobrze wykorzystane, że wpłynie to korzystnie nie tylko na współpracę w ramach branży, ale również destynacji i kraju. W dłuższej perspektywie liczymy oczywiście na pozytywny efekt tych działań i wzrost liczby gości z krajów objętych planami promocji.
- Tego typu spotkanie to kolejna okazja do budowania partnerstwa i dialogu z branżą turystyczną - ocenia Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektorka Biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Gdańsku. - Na co dzień silnie współpracujemy z sektorem prywatnym, są to dla nas na równi z lokalnymi organizacjami turystycznymi kluczowi partnerzy, z którymi nie tylko realizujemy szereg działań, ale również wypracowujemy strategię promocji regionu. Dlatego propozycja włączenia branży do realizacji nowego unijnego programu wydaje się być bardzo perspektywicznym, ale i naturalnym etapem tej wielopłaszczyznowej kooperacji.
- Cieszy mnie fakt, iż Polska Organizacja Turystyczna myśli o kolejnej perspektywie finansowej w kontekście unijnym już teraz - mówi Justyna Szostek, dyrektorka Biura Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Połączenie perspektywicznego spojrzenia oraz doświadczenia posiadane przez POT oraz przedsiębiorców turystycznych, mogą jedynie ułatwić nam wszystkim przygotowanie się do kolejnych lat rozwoju poprzez wsparcie unijne. Ważne korzyści, które myślę, że zauważyli wszyscy uczestnicy spotkania w Gdańsku, stanowić będą nowe możliwości pozyskiwania środków dla branży hotelarskiej na realizację promocji turystycznej. Czy będzie łatwiej czy trudniej w ich pozyskiwaniu – to zależy od procedur dotyczących realizacji projektów, jak również od czasu rozliczania projektów, bo to jak sądzę jest dużą bolączką większości korzystających ze środków unijnych.
Hotel w komisariacie
Kandydatem do unijnego wsparcia jest na przykład unikatowy hotel, który zacznie niebawem funkcjonować w Gdańsku. Pierwsze w Trójmieście profesjonalne przedsiębiorstwo społeczne w branży hotelarskiej, łączące orientację rynkową, czyli zarabianie na usługach, z odpowiedzialnością społeczną – nauką zawodu. Hotel ów powstaje w budynku dawnego komisariatu policji przy ul. Kartuskiej w Gdańsku.
Hotel będzie miejscem praktyk, staży i pierwszej pracy dla młodzieży, która ten start ma utrudniony - mówi Marianna Sitek-Wróblewska, prezeska zarządu Fundacji Innowacji Społecznej, realizującej projekt. - Pracując w naszym przedsiębiorstwie zdobywać będą nowe kwalifikacje, kompetencje zawodowe oraz doświadczenie wysoko cenione przez pracodawców na otwartym rynku pracy. Przychód ze sprzedaży przeznaczany będzie na finansowanie realizacji programów edukacyjnych, przygotowujących młodych ludzi do wejścia na rynek zatrudnienia. Taki program Fundacja prowadzi już w kawiarni Kuźnia, w Gdańsku Oruni. Hotel mieścił będzie się w remontowanym obecnie budynku przy ul. Kartuskiej 18, który Miasto na ten cel przekazało w użytkowanie Fundacji Innowacji Społecznej. Zysk ze sprzedaży oferty obiektu reinwestowany będzie na samofinansowanie się działalności hotelu oraz wspieranie edukacji zawodowej wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Na realizację inwestycji i wyposażenie obiektu Fundacja Innowacji Społecznej uzyskała grant od duńskiej fundacji VELUX. W czwartek, z postępem prac zapoznał się Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska wyrażając nadzieję, że takich inicjatyw będzie więcej. Przyjęcie pierwszych gości planowane jest na październik 2014 roku. Hotel ma odpowiadać standardowi trzech gwiazdek – wynika z materiałów, które otrzymaliśmy z Fundacji Innowacji Społecznej. Będzie w nim 16 pokoi 2-3-osobowych, sala szkoleniowa oraz bar i restauracja.
Kazimierz Netka