Polscy laureaci konkursu Komisji Europejskiej
Emocje za nami. Rozstrzygnięta została polska edycja konkursu Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Destynacje – EDEN 2015 przeprowadzana przez Polską Organizację Turystyczną. W tym roku nagradzane i promowane są miejsca i obszary turystyczne w Europie wyróżniające się ofertą gastronomiczną. W ubiegłym tygodniu poznaliśmy piątkę kandydatów, którzy zostali ocenieni najwyżej. 11 czerwca ogłoszono decyzję kapituły.
Zgodnie z tematem przewodnim tegorocznej edycji „Turystyka i lokalna gastronomia" - uroczyste rozstrzygnięcie konkursu z udziałem laureatów, przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej, zaproszonych gości i dziennikarzy, zorganizowane zostało w ogrodzie znanej z dobrej kuchni, warszawskiej restauracji przy ulicy Foksal.
O zwycięstwo w polskiej edycji konkursu EDEN ubiegało się 25. kandydatów. Kapituła oceniała szlaki kulinarne, restauracje, lokale gastronomiczne i hotele wykorzystujące ofertę kuchni regionalnej bądź posiadające ofertę turystyczną związaną z popularyzacją dziedzictwa kulinarnego. Wysokie noty przyznawane były za włączanie do menu potraw przyrządzanych w oparciu o tradycyjne przepisy, z produktów dostarczanych przez lokalnych producentów oraz fakt wykorzystywania ofert kulinarnych destynacji, do promocji turystycznej regionu.
Laureat i wyróżnieni
Decyzją członków kapituły, zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu EDEN, został Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki", do którego należą certyfikowane restauracje i lokale gastronomiczne, które w menu posiadają tradycyjne dania regionalne przygotowywane według tradycyjnych receptur. Laureat otrzymał prawo do posługiwania się logo i tytułem „Najlepsza Europejska Destynacja Turystyczna" oraz do udziału w działaniach promocyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej podejmowanych w kraju i za granicą. Przyznano dwa wyróżnienia. Pierwsze otrzymały restauracje, gościńce, zajazdy i gospodarstwa agroturystyczne występujące pod wspólną nazwą „Gościnność i smaki Regionu Puszczy Białowiejskiej". Drugie - „Szlak Kulinarny Mazowiecka Micha Szlachecka", który tworzą restauracje czerpiące kulinarne inspiracje z mazowieckiej i podlaskiej kultury kulinarnej. Cenną nagrodą jest ta, która pochodzi od jurorów on-line. W tej edycji internauci głosowali na facebooku. Najwięcej głosów oddano na „Kulinarny Poznań" stanowiący markę dla najlepszych poznańskich restauracji odwołujących się do tradycji Wielkopolski.
Elżbieta Wąsowicz – Zaborek, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, wręczając nagrody laureatom, podkreślała dużą rolę, jaką oferta gastronomiczna i lokalna kuchnia odgrywają w budowaniu wizerunku turystycznego kraju i wielu regionów. Walory naszej lokalnej kuchni potwierdzają słowa uznania, których nie szczędzą cudzoziemcy przebywający w Polsce. Turyści nie tylko ją chwalą, ale są zainteresowani przepisami, ofertą lokalnych produktów, a nawet metodami ich wytwarzania. Polska kuchnia powinna być promowana, potwierdzała Maria Napiórkowska, dyrektorka Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, która mówiła także o staraniach, jakie czynią kraje uczestniczące w konkursie EDEN, aby Komisja Europejska przeznaczała większe środki na intensywną międzynarodową promocję idei konkursowych i nagradzanych destynacji, co powinno znajdować odzwierciedlenie we wzroście liczby turystów w regionie i przychodach branż związanych z obsługą ruchu turystycznego.
Wyróżnienie internautów z rąk prezes Elżbiety Wąsowicz-Zaborek oderał Piotr Benenowski, menedżer projektów w firmie Landbrand odpowiedzialny za szlak „Kulinarny Poznań". Wyraził nadzieję, że Poznań ma szanse stać się pierwszym miastem o tożsamości kulinarnej wynikającej z posiadania dobrych restauracji. Wśród nich są takie, których historia powstania związana jest dziejami miasta i jego kulturą, a przepisy dań sięgają historii sprzed wieków. W Wielkopolsce jest ich około 90. Pod marką „Kulinarnego Poznania" organizowana jest znana w kraju impreza Noc Restauracji, a także Akademia Kulinarnego Poznania, która jest formą spotkań z najlepszymi szefami kuchni w poznańskich restauracjach
Walentyna Gorbacz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Region Puszczy Białowieskiej , dziękując za wyróżnienie dla projektu „Gościnność i smaki Regionu Puszczy Białowieskiej", przyznała, że inspiracją przyszłych działań w rozwijaniu przedsięwzięcia, będą rozwiązania wypracowane przez lata konkursu - Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki". Efekty zastosowania dobrej metody mogą się wkrótce zwielokrotnić, ponieważ w obszarze Puszczy Białowieskiej wprowadzony został bezwizowy ruch graniczny. Należy się spodziewać, że dobra oferta gastronomiczna wpłynie na frekwencję turystów. Walory wyróżnionego projektu docenią osoby lubiące kuchnię ukształtowaną przez kulturę stołu i zwyczaje społeczności polskiej, białoruskiej, ukraińskiej, rosyjskiej, litewskiej i żydowskiej. Potrawy oparte są na lokalnych produktach. Na Listę Produktów Regionalnych Ministerstwa i Rozwoju Wsi wpisany został Miód „Lipiec Białowieski".
„Szlak Kulinarny Mazowiecka Micha Szlachecka" reprezentowały Małgorzata Borkowska i Bożena Polak – Stojanova. Jak mówiły, pomysł stworzenia szlaku i praca włożona w jego rozwijanie, wzięły się z wielkiej miłości i pasji do kultury kulinarnej kształtowanej przez przenikające się tradycje kilku nacji narodowych mieszkańców wschodniego Mazowsza.
Zwycięzcę tegorocznej edycji konkursu EDEN Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki", kapituła konkursu wskazała jednogłośnie – mówiła prezes Elżbieta Wąsowicz-Zaborek. Nagrodę w imieniu laureatów przyjął Roman Bargieł, wiceprezes Śląskiej Organizacji Turystycznej, który uznał ją za potwierdzenie uznania dla dziesięciu lat pracy. - Pierwszy festiwal kuchni śląskiej „Śląskie Smaki" odbył się w 2005 roku i był początkiem tworzenia kulinarnego szlaku. Liczymy, że będzie się dalej rozwijał i stanie się przykładem wzbogacania różnorodności oferty turystycznej regionu o atrakcje, które wynikają z tradycji lokalnej kuchni - mówił prezes ŚOT. W skład szlaku wchodzi obecnie 31 lokali mających w karcie dania tradycyjnej kuchni województwa śląskiego. Certyfikat posiada 170 potraw opartych na lokalnych składnikach. Zostały one wpisane są na listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Prestiż i zysk z międzynarodowej promocji
Nagroda przyznawana w konkursie EDEN ma charakter nie tylko prestiżowy. Laureaci otrzymują tytuł „Najlepszej Europejskiej Destynacji EDEN", włączani są do sieci Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych i uczestniczą we wspólnej międzynarodowej promocji. Zwycięzcy polskiej edycji promowani są poprzez narodowy portal www.polska.travel oraz portal konkursowy www.edenpolska.pl. Wszyscy finaliści biorą udział w działaniach promocyjnych prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną. Między innymi w mediach branżowych i lifestyle'owych, organizowanych podróżach studyjnych dla dziennikarzy i blogerów, eventach POT, w internecie i wydawnictwach tradycyjnych i e-bookach.
Koordynatorką polskiej edycji konkursu EDEN jest Anna Książnik z Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej POT.
---------------------------------
Konkurs European Destinations of Excellence (EDEN) jest projektem promującym zrównoważone modele rozwoju turystycznego w całej Unii Europejskiej. Organizowany jest od 2006 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej. Laureaci wyłaniani są w poszczególnych krajach członkowskich. Tytułem EDEN wyróżniane są destynacje turystyczne o niepowtarzalnym charakterze, które łączą potrzebę ochrony środowiska, lokalnej społeczności i turystów, rozwijając jednocześnie rentowny ekonomicznie produkt turystyczny. Konkurs ma na celu stworzenie europejskiej sieci uznanych i rozpoznawalnych obszarów turystycznych charakteryzujących się szczególnymi walorami dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Europy. Polskimi laureatami konkursu są „Turystyka i obszary chronione" - Rzeczpospolita Ptasia w Ujściu Warty (2009), „Turystyka wodna" - Dolina i Bagna Biebrzy (2010), „Rewitalizacja miejsc i obiektów" w Żyrardowie (2011), „Turystyka Dostępna" w Przemyślu (2013).