Polskie produkty mogłyby znacznie zyskać, gdyby Polska była lepiej postrzegana
Przedsiębiorcy, środowiska marketingowe i kreatywne podpisali podczas Forum Brandingu Thinktank "Manifest Marki Polska". Manifest zachęca inicjatywy obywatelskie do włączenia się w ruch na rzecz stworzenia podstaw nowoczesnego brandingu narodowego, którego obecnie w Polsce brakuje. Organizacje, które się pod nim podpisały, apelują również o to, by rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP, poświęcili więcej uwagi marce Polska.
- Od 25 lat polska gospodarka rośnie w siłę. Za naszą obecną pozycją gospodarczą - 23. miejsce w świecie, nie idzie renoma marki kraju, która jest sklasyfikowana na 45. miejscu w rankingu Future Brands. Tymczasem silna marka kraju wzmacnia postrzeganie rodzimych produktów i usług, zwiększa potencjał gospodarczy, tworzy nowe miejsca pracy, rozwija dumę i zadowolenie obywateli – mówi Paweł Tyszkiewicz, prezes fundacji „Marka dla Polski", sygnatariusza manifestu.
- Budowa silnej Marki Polska – podjęcie działań, by Polska była lepiej rozpoznawalna i kojarzona w świecie – powinna stać się jednym z priorytetowych celów państwa, przedsiębiorców i instytucji pozarządowych. Apelujemy o to od lat – mówi Paweł Rabiej, partner zarządzający ośrodka dialogu i analiz Thinktank.
Markę kraju budują marki, które z niego pochodzą
Polska jako jeden z niewielu krajów nie ma zintegrowanego pomysłu na długofalowe budowanie swojej marki i zarządzanie nią. Pomysł taki jest potrzebny. W przeciwieństwie do wielu krajów, które utrwaliły przez dziesięciolecia swój wizerunek dzięki kulturze, turystyce, gospodarce czy produktom, Polska dopiero walczy o rozpoznawalność i wizerunek w wielu z tych obszarach. Szczególnie polskie produkty wchodzące obecnie na rynki zagraniczne mogłyby znacznie zyskać, gdyby Polska była lepiej postrzegana. To zaś jest wynikiem przemyślanych i zaplanowanych działań. Takich działań przez ostatnie dwie dekady nie było, w efekcie czego Polska w dobrym historycznie momencie – wchodząc do UE – nie skorzystała z szansy na wypromowanie swojej marki.
Sygnatariusze manifestu – organizacje przedsiębiorców, eksperci marketingowi i przedstawiciele branż kreatywnych, zaapelowali aby rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP włączyli się w obywatelskie inicjatywy tworzenia marki Polska, uczynili z brandingu narodowego swój priorytet oraz zadbali o budżet i skoordynowanie wysiłków w tym kierunku – jak zrobiły to inne kraje.
- Markę kraju budują marki, które z niego pochodzą - komercyjne, sportowe, świata kultury. To na podstawie ich postrzegania oceniany jest kraj. Ale żeby mogły się one rozwijać i docierać do całego świata potrzebują systemowego wsparcia. Szczególnie gdy mowa o kraju takim jak nasz, budującym dopiero swoją mocną pozycję. Tego wsparcia dziś trochę brakuje – mówi Maciej Szczechura, członek zarządu Getin Noble Bank.
Manifest Marki Polska został ogłoszony podczas Forum Brandingu Thinktank zorganizowanego przez ośrodek Thinktank. Było to największe w Polsce wydarzenie poświęcone nowoczesnemu podejściu do budowania marek. Liderzy firm, eksperci od marketingu i zarządzania marką podsumowali ćwierć wieku brandingu w Polsce. Poruszyli także kwestie trendów, które zdeterminują tworzenie silnych marek w przyszłości. Uczestnicy forum rozmawiali również o tym, co łączy marki, które zyskały największe zaufanie klientów.
Manifest Marki Polska
W manifeście czytamy między innymi: „W imieniu środowiska przedsiębiorców, ekspertów marketingu i brandingu, twórców kultury i organizacji pozarządowych deklarujemy zamiar pracy na rzecz tworzenia silnej Marki Polska, odwołującej się do historii, tradycji, geografii i charakteru Polaków. Apelujemy również, by rząd po wyborach i nowy Prezydent RP włączyli się w nasze obywatelskie działania i inicjatywy:
· uczynili z brandingu narodowego ważny element swoich strategii politycznych, tak aby wzmocnić tożsamość nowoczesnej Polski oraz jej renomę w kraju i na świecie, wzmocnić dumę obywateli z bycia Polakami i zwiększyć przekonanie obywateli innych krajów, że Polska jest silnym, europejskim narodem sukcesu.
· włączyli się w oddolne prace budowy marki narodowej, podjęte przez fundację „Marka dla Polski" oraz inne instytucje wykorzystujące doświadczenia dekady pracy nad Marką Polska (koncepcja creative tension) oraz czerpiące z najlepszych doświadczeń brandingowych innych krajów.
· powołali brand menedżera, który zajmie się dialogiem z instytucjami społecznymi tworzącymi strategię pracy nad Marką Polska (np. pełnomocnik rządu ds. Marki Polska) i przeznaczyli na promocję Marki Polska na świecie, w perspektywie najbliższych czterech lat, środki, które pozwolą zmienić wizerunek kraju na bardziej korzystny.
· aktywnie uczestniczyli w dialogu i obywatelskiej inicjatywie budowy jednolitej i spójnej Marki Polska wraz ze wszystkimi środowiskami, których działania współtworzą obraz Polski na świecie: naukowcami, przedsiębiorcami, ludźmi kultury, samorządowcami, ruchami obywatelskimi.
· włączyli się w tworzenie i finansowanie edukacyjnej kampanii społecznej, uświadamiającej rolę i znaczenie narodowego brandingu oraz zachęcającej Polaków do wyborów konsumenckich wspierających polskie produkty i usługi (Made in Poland)."
Silna Marka Polska to nie tylko większa rozpoznawalność Polski na świecie. To także większa zdolność konkurowania polskich produktów i usług na wszystkich rynkach, a co za tym idzie – wzrost siły polskiej gospodarki i szansa na nowe miejsca pracy i wyższe zarobki Polaków. To również większy ruch turystyczny, wzmocnienie oddziaływania polskiej kultury, zachęta dla inwestorów oraz powód do większej dumy Polaków z sukcesów gospodarczych, społecznych, sportowych, kulturalnych i naukowych swojej ojczyzny. Przez ostatnie 25 lat Polska skutecznie budowała rynek i instytucje. Dziś czas na silny, obywatelski ruch budowania Marki Polska.
Manifest Marki Polska można poprzeć online na http://forumbrandingu.pl/#manifest