Uniwersalny model zarządzania turystyką
Małgorzata Wilk - Grzywna, dyrektor Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego oraz Jacek Janowski, wicedyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej w POT byli gospodarzami spotkania szkoleniowego, które odbyło się w Kielcach 6 października. „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce” to cykl spotkań organizowanych przez Polską Organizację Turystyczną wspólnie z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi.
Konferencja rozpoczęła się od prezentacji Bartłomieja Walasa, wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej nt. marki regionu oraz storytellingu w promocji produktów turystycznych. Zdaniem prezesa Walasa potencjał storytellingu nie jest w pełni wykorzystywany przez branżę turystyczną. Czują go już niektórzy właściciele zamków i pałaców czy kompleksów agroturystycznych, tworząc opowieści o swoich miejsach. Wykorzystują w komunikacji o swoim produkcie stare legendy i pozwalają gościom poczuć magię miejsca.
Paweł Lewandowski, dyrektor Zagranicznego Ośrodka POT w Niemczech przedstawił profil niemieckiego turysty i pokazał na co w szczególności zwrócić uwagę przy konstruowaniu oferty na ten rynek. Turyści z Niemiec stanowią 35% wszystkich przyjeżdżających do Polski a nasz kraj jest w dziesiątce państw, które Niemcy wybierają na wypoczynek. Według Pawła Lewandowskego należy pamiętać, że Niemcy planują urlop z dużym wyprzedzeniem a do Polski przyjeżdżają głównie osoby mające 50 lat. Podkreślił, że 86% Niemców nocuje w hotelu.
Podczas konferencji została także przedstawiona prezentacja nt. Lotniska Radom, pod kątem korzyści dla świętokrzyskiej branży z turystycznej. Iwona Majewska, wicedyrektor Biura Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, autorka Strategii rozwoju turystyki na lata 2014-2020 dla Województwa Świętokrzyskiego omówiła główne założenia oraz stan wdrażania zapisów Strategii.
Kolejnym prelegent Bartosz Wilczyński, ekspert i konsultant w zakresie marketingu miejsc opowiedział o budowaniu marki i wizerunku regionu. Na zakończenie spotkania odbyła się debata regionalna, w czasie której przedstawiciele branży i środowiska turystycznego starali się znaleźć odpowiedź na pytania czy model funkcjonowania trójstopniowego systemu zarządzania turystyką w Polsce sprawdza się w województwie świętokrzyskim i jaka jest jego specyfika. Co może stanowić o sukcesie a co należy poprawić.
Debatę moderował dr Piotr Zmyślony z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który podkreślił, że POT inicjując takie dyskusje w regionach chce sprawdzić jak system funkcjonuje w poszczególnych regionach. POT chce na podstawie doświadczeń wszystkich rot-ów ustalić gdzie są słabe strony systemu i jak regiony sobie z nimi radzą. Kolejne debaty pokazują, że nie ma jednego uniwersalnego modelu bo każdy region ma swoją specyfikę i własne rozwiązania. Jednak o ile środki zaradcze są różne to już problemy są bardzo podobne czy wręcz takie same we wszystkich regionach. Stworzenie na zakończenie projektu swoistegu Q&A ma być dla podmiotów tworzących obecny system zarządzania turystyką w Polsce wskazówką jak go ulepszyć i sprawić by tworzenie spakietowanej, dobrze skomercjalizowanej oferty było priorytetem a przedsiębiorcy ją tworzący otrzymywali niezbędne wsparcie.