Stoisko narodowe POT na Ferien Messe – oferty trafiały w oczekiwania klientów
Rekord frekwencji wystawców i zwiedzających podczas tegorocznych, styczniowych targów Ferien Messe w Wiedniu, może przeczyć teorii o zmierzchu imprez targowych. W ubiegłym roku w tej największej i najbardziej prestiżowej imprezie wystawienniczej branży turystycznej w Austrii, Polska wystąpiła jako Kraj Partnerski. W tegorocznej edycji, wielu klientów i gości targowych odwiedzających stoisko narodowe Polskiej Organizacji Turystycznej, nawiązywało w rozmowach do ubiegłorocznego programu „Polska Kraj Partnerski”, a ożywione zainteresowanie wyjazdami turystycznymi do Polski, potwierdza właściwy dobór prezentowanej oferty.
Według opinii specjalistów, dobre wyniki jakie odnotowały wiedeńskie targi potwierdzają ogólnie dobrą koniunkturę gospodarczą, z której korzysta też sektor turystyczny. Mieszkańcy Austrii zwiększyli część funduszy domowych, które przeznaczają na podróże.
Przyzwyczajenia, preferencje, styl bycia
Prowadzone badania zachowań społecznych prowadzone przez touroperatora Ruefa Reisen (nazwa jest akronimem hasła Reise Urlaub Erholung für alle, wypoczynek wakacyjny dla wszystkich), wskazują, że prawie 90 proc. Austriaków ma w planach wyjazdy wakacyjne. Blisko 40 proc. pytanych zamierza ruszać się z domu częściej niż rok wcześniej. Większość respondentów, około 80 proc., podróżuje do trzech razy w roku, a ponad połowa spędza w podróżach od jednego do trzech tygodni. Badania wykazały jeszcze jeden rys społeczeństwa austriackiego, wyraźniejszy niż u innych nacji. Duży odsetek rezerwacji wyjazdów turystycznych, dokonują single. To wskazówka dla przedsiębiorców turystycznych. Na przykład dzięki urozmaiconym programom rejsów wycieczkowych, cieszą się one wśród osób samotnych, wyjątkowym powodzeniem.
Tak zwany kompas turystyczny wskazuje, że największą popularnością wśród Austriaków cieszą się krótkie wyjazdy związane z turystyką miejską i kulturową. Na ten rodzaj wojaży wskazało około 30 proc. klientów wiedeńskich targów, które wzięły udział w sondażu przeprowadzonym przez Reed Messe. W dalszej kolejności wymieniane są urlopy wypoczynkowe, które wybiera jedna czwarta respondentów, 20 proc. decyduje się na pobyt w ośrodkach wellness i spa, podróże studyjne i edukacyjne. Turystyka aktywna, na przykład gra w golfa, jazda na rowerze, w siodle, czy też trekking, pociąga około 10 proc. Niewiele niższy odsetek oddaje się przyjemnościom, jakie daje udział w tematycznych wycieczkach kulinarnych, zwiedzaniu winiarni i degustowaniu lokalnych trunków.
Punkty stoiska POT na skali popularności
Oferty prezentowane na stoisku narodowym Polskiej Organizacji Turystycznej trafiały w oczekiwania austriackich klientów, potwierdza dyrektor wiedeńskiego ośrodka POT Włodzimierz Szeląg. Partnerami stoiska były regionalne organizacje turystyczne, miasta i biura podróży. Zainteresowaniem cieszyły się atrakcje pobytu promowane przez zespoły wystawców Małopolskiej Organizacji Turystycznej i śląskiej Organizacji Turystycznej, w tym przedstawicieli Bielska Białej, Krakowa, Tarnowa i Zabrza z kopalnią Guido posiadającą Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej przyznawany przez kapitułę Konkursu POT na Najlepszy Produkt Turystyczny. Warszawskie biuro podróży Pol Reisen polecało pakiety wyjazdów grupowych i indywidualnych. W programie polskiego stoiska przygotowanym przez POT, znalazły się między innymi prezentacje multimedialne w kinie targowym „Polska w świetle reflektorów” i „Mazury - Kraina 1000 jezior”, Pokaz Kuchni Polskiej w ramach prezentacji kuchni świata „Genussbühne-Live Kochshow”, Get together z udziałem 85 zaproszonych przedstawicieli mediów i branży turystycznej, a także dwie prezentacje Polski na estradzie targowej, nawiązujące do uczestnictwa w tegorocznych mistrzostwach świata w piłce nożnej oraz obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Dla wystawców stoiska narodowego zorganizowane zostały spotkania branżowe, w tym konferencja prasowa. W trakcie targów rozkolportowano ponad 7 tys. egzemplarzy wydawnictw, informatorów, przewodników, prospektów i ulotek. Informacje o polskiej ofercie zamieszczane były w mediach społecznościowych, materiałach prasowych i przekazach mailingowych. Intrygującym zabiegiem marketingowym było pojawienie się w halach wystawienniczych kilkuset balonów z logo POT i polskiej turystyki.
Prawidłowość Ferien Messe
Widowiskowość, wielość atrakcji i profesjonalizm ubiegłorocznego programu „Polska Kraj Partnerski”, który pamiętało wielu zwiedzających, znacząco podniosła popularność polskiego stoiska narodowego POT. Zjawisko ma związek z prawidłowością targów Ferien Messe, na którą wskazują organizatorzy. Z sondaży wynika, że przeszło połowa targowych gości to stali, coroczni bywalcy. W tym roku o dodatkowy punkt na skali popularności, podniosło doskonałe usytuowanie i aranżacja stoiska narodowego. Przyciągający wzrok, duży fotogram pejzażu Mazur i logo POT, tworzył zamknięcie strefy z główną sceną targową, na której zorganizowano ceremonię otwarcia targów, pod patronatem prezesa Federalnej Izby Gospodarczej dr. Christophera Leitla, z udziałem wielu postaci świata polityki, gospodarki i kultury. W tym też miejscu przez cztery targowe dni prezentowali się kolejni wystawcy.
Zgodnie z regułą targową podkreślającą znaczenie gospodarcze turystyki, Ferien Messe odwiedziło wiele osobistości. Wśród oficjalnych gości polskiego stoiska narodowego byli między innymi ambasador RP w Austrii Jolanta Róża Kozłowska, dyrektor Instytutu Polskiego w Wiedniu Rafał Sobczak, prezes Wiedeńskiego Towarzystwa Chopinowskiego prof. Theodor Kanitzer, przedstawiciel Polskiej Misji Katolickiej ks. Paweł Sordryl, pracownicy Ambasady RP i Stałego Przedstawicielstwa RP przy ONZ.
Jeden bilet, dwie imprezy
Przez największe targi turystyczne w Wiedniu przewinęło się w tym roku ponad 153 tys. zwiedzających, którzy zapoznali się z ofertami i prezentacjami 850 wystawców z 80 krajów świata. Jak podsumowuje organizator, firma Reed Exibition Austria, prowadząca sondaż zadowolenia uczestników Ferien Messe, prawie 90 proc. odpowiadających na pytania ankiety, wyraziło opinie pozytywne, co piąty przyznał, że dokonał wyboru i zakupu usług turystycznych, zaś przeszło 40 proc. zadeklarowało chęć dokonania rezerwacji w przyszłości w oparciu o uzyskane informacje podczas targów. Odnotowane powodzenie wiedeńskich targów turystycznych, choć bezdyskusyjne, zyskuje też dzięki zabiegowi organizatorów, którzy połączyli je z innym wydarzeniem. Kupując jeden bilet, zwiedzający może uczestniczyć zarówno w Ferien Messe, jak i wiedeńskim Autoshow, najpopularniejszą w Austrii imprezą motoryzacyjną.